בית הכנסת הגדול של רומא • מאת Σπάρτακος - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28276586

הסכמי 'לודו מורו' נחשפים: איטליה העלימה עין מפיגועים נגד יהודים

בהסכם שכונה 'לודו מורו' סיכמה איטליה עם גורמי טרור על העלמת עין מפיגועים נגד יהודים בתמורה לאי פגיעה באיטליה • המסמכים מאשרים האשמות כבדות שהעולם שמע עליהן רק ברמז מהנשיא האיטלקי לשעבר פרנצ'סקו קוסיגה בריאיון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ממשלת איטליה ידעה על הכוונה לבצע פיגוע טרור בבית הכנסת של רומא ב-1982 ולא עשתה דבר. רק עכשיו, אחרי 39 שנים, מתפרסמים סדרת המסמכים המזעזעים שהוכחשו במשך עשרות שנים.

המסמכים מאשרים האשמות כבדות שהעולם שמע עליהן רק ברמז מהנשיא האיטלקי לשעבר פרנצ'סקו קוסיגה בריאיון לתקשורת הישראלית ב-2008. המסמכים נקברו הרחק מעיני הציבור – ונחשפו ביום שישי בתקשורת האיטלקית.

בריאיון שהעניק ל"ידיעות אחרונות", סיפר קוסיגה על מידע שעשוי לעורר "רעידת אדמה". קוסיגה טען שאיטליה נתנה לטרוריסטים פלסטינים רשות לפגוע באתרים יהודיים בשטח איטליה במסגרת הסכם שכונה "לודו מורו". על פי ההסכמים, בתמורה להעלמת העין מפעילות הטרור – הפלסטינים יבטיחו שלא לפגוע במטרות איטלקיות בשטחה של איטליה או במטרות איטלקיות בחו"ל, בתנאי שאין להן קשר לציונות או למדינת ישראל. קוסיגה, שכיהן כראש הממשלה, הנשיא ושר הפנים, אמר בתדהמה שאיטליה נתנה רישיון להרוג יהודים שמצויים בקשרים עם ישראל. "מכרנו אתכם", אמר.

איטליה התעלמה מההאשמות שהשמיע קוסיגה ב-2008. רשמית, המסמכים האלה לא היו קיימים והסכם "לודו מורו" נחשב לרוח רפאים. בכירים באיטליה אמרו על קוסיגה שהוא "קשיש ומשוגע", ומנסה לנקום בעמיתיו לשעבר. קוסיגה לא היה משוגע או נוקם, והמסמכים שנחשפו בתקשורת האיטלקית מאשרים שצדק. הפיגוע שעליו דיבר הנשיא הוא הפיגוע שבוצע בבית הכנסת של רומא ב-9 באוקטובר 1982, פיגוע שבו נרצח סטפאנו גיא טקה, ילד בן שנתיים, ו-37 בני אדם נוספים נפצעו. האפשרות לביצוע פיגוע טרור בבית הכנסת עלתה בדיווחי השירות החשאי האיטלקי כבר ב-18 ביוני 1982.

ראש השירות החשאי, עמנואלה דה פרנצ'סקו, שלח מזכר סודי ובהול למשטרה, למשטרה הצבאית ולשני ארגוני ביטחון איטלקיים נוספים, תחת הכותרת: "פיגוע טרור אפשרי נגד מטרות ישראליות ויהודיות באירופה". המזכר הכיל ידע ברור לפיו פלסטינים מתכננים פיגוע כנגד מטרות יהודיות או ישראליות.

המודיעין הטורקי שלח מזכרי מודיעין ביוני ובאוגוסט ובהם דווח על הפיגוע המתוכנן. בספטמבר שוב נשלחו שלוש אזהרות שעתיד להתרחש פיגוע ואף צורפו התאריכים האפשריים. ביום הפיגוע גם ניידת שהוצבה במקום בדרך כלל – נעלמה מהמקום.

מממצאי החקירה ב-1982 עולה כי חמישה מחבלים ביצעו את הפיגוע. ארבעה מהם לא נתפסו והחמישי, עבדאל אוסאמה אל-זימר, סטודנט פלסטיני באיטליה, נעצר בגבול טורקיה-יוון עם 15 ק"ג של חומר נפץ. חברתו האיטלקייה סיפרה שהוא הודה בפניה שתכנן את הפיגוע בבית הכנסת. איטליה ביקשה להסגיר אותו והוא הועמד לדין ב-1991, אך מבלי שה"לודו מורו", ההסכמים החשאיים עם ממשלת איטליה, הוזכרו במשפט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture