דרעי ב-2013. צילום: פלאש 90

ואלה תולדות אריה: 8 שנים אחרי חזרתו – דרעי יעזוב שוב את הפוליטיקה

לקראת התפטרותו הצפויה כחלק מהסדר הטיעון, 'חדשות JDN' חוזר לימים בהם דרעי חזר לפוליטיקה, קיבל את ראשות ש"ס, התייבש באופוזיציה, התיישב סביב שולחן הממשלה, התרוצץ ב-3 מערכות בחירות, הבטיח ערבות, וחזר לאופוזיציה

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, בימים הקרובים ייכנס ח"כ אריה דרעי ללשכת יו"ר הכנסת מיקי לוי ויגיש לו מכתב עליו ייכתב: "בהתאם לסעיף 40 לחוק יסוד הכנסת, הריני מודיע לך בזאת על התפטרותי מהכנסת", בתוספת חתימת ידו של אריה מכלוף דרעי.

וכך, אחרי 8 שנים, דרעי, שהיה בכעשור האחרון חבר כנסת, שר הכלכלה, שר הפנים, שר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל – חצי אחרי שנה אחרי שנפרד מהממשלה, יפרד מהתואר הרשמי האחרון שנותר בידו, חבר בכנסת ישראל. מכאן ולהבא, זה יהיה רק יו"ר תנועת ש"ס (והרבה לשעבר).

בממשלה ובכנסת

לפני 21 שנה החל דרעי לרצות את עונש המאסר שנגזר עליו מרמה והפרת אמונים וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עשיית מעשים כתמורה לשוחד, בתום שנתיים שוחרר. חלפו עוד שנים רבות עד שחזר לפוליטיקה.

רק ב-2012 הוחזר על ידי מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל להנהגת ש"ס, לצדם של אלי ישי ואריאל אטיאס והוא מוקם במקום השני ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת. מאוחר יותר מונה על ידי מועצת חכמי התורה של ש"ס לכהן כיו"ר תנועת ש"ס.

אבל דרעי לא נח על זרי הדפנה בשנותיו הראשונות אחרי הקמבק הפוליטי, המפלגות החרדיות הושלכו לאופוזיציה לטובת הברית של נתניהו ("ביבי צריך אריה חזק") יאיר לפיד ונפתלי בנט נגד הציבור החרדי. השר הבכיר לשעבר, שגם את טעם בית הכלא, הסתפק בחברות בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

דרעי חוזר לממשלה. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

באותן שנות אופוזיציה איבד דרעי את אביו הרוחני, מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, מייסדה ומנהיגה של תנועת ש"ס, וגם המנוע המרכזי מאחורי הצבעת רבבות עמך בית ישראל למפלגה. עם זה לא הספיק, פרש עמיתו אלי ישי מהמפלגה והקים מפלגה מתחרה.

תקופה קצרה לפני הבחירות פרש דרעי מהכנסת ומהנהגת המפלגה, בעקבות קלטת של מרן הגר"ע יוסף בה הוא נשמע מבקר אותו בחריפות. מועצת החכמים דחתה את התפטרותו וחזר להנהגת ש"ס בעיקר כיוון שנשיא המועצת חכמי התורה מרן חכם שלום הכהן שליט"א הורה לו כך.

למרות זאת, מפלגת ש"ס קיבלה במערכת הבחירות ב-2015 שבעה מנדטים. בנתונים של אז, היה מדובר מבחינתו בהישג בגודל. אבל לא פחות ממספר המנדטים, המפלגה חזרה לחיק השלטון. בכדי למנוע לזות שפתיים ועתירות לבג"ץ, החליט לוותר תחילה על חלומו הגדול לחזור למשרד הפנים והסתפק במשרד הכלכלה, לצד המשרד עתיר התקציבים לפיתוח הנגב והגליל ובהמשך גם הפריפריה החברתית.

ההמתנה השתלמה. לאחר כשנה, עם התפטרותו של סילבן שלום מהממשלה מונה דרעי לשר הפנים. כצפוי, התנועה למען איכות השלטון בישראל עתרה לבג"ץ נגד המינוי, אך בג"ץ דחה את העתירה ברוב קולות.

בתום כ-4 שנות כהונה בממשלה, יצא דרעי יחד עם כל עם ישראל לסחרור בלתי נגמר של מערכות בחירות. בבחירות לכנסת העשרים ואחת, אחרי קמפיין חוצות "ביבי צריך אריה חזק", קיבלה ש"ס 8 מנדטים, בבחירות לכנסת העשרים ושתיים קיבלה המפלגה 9 מנדטים, וכך גם בבחירות לכנסת ה-23.

דרעי נפרד ממשרד הפנים. צילום: יונתן סינדל/פלאש90

בתום 3 מערכות בחירות, בעיצומו של מגפת הקורונה, פעל דרעי להקמת הממשלה ה-35 והבטיח עבור זה ליו"ר כחול לבן בני גנץ "ערבות" שנתניהו יעמוד בהסכם הרוטציה איתו. עם הקמת הממשלה המשיך דרעי לכהן כשר הפנים וכשר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל.

אחרי כשנה התפרקה הממשלה והלכנו לבחירות רביעות, בתומן קיבלה ש"X בראשות דרעי 9 מנדטים. הוא המשיך לכהן כשר בממשלה המעבר עד שהמנדט עבר לידי לפיד שהצליח להקים ממשלה בראשות נפתלי בנט, והותיר את דרעי עם חבריו לגוש באופוזיציה.

ביוני 2021 סיים את תפקידו כשר הפנים וחזר לכהן בכנסת במסגרת החוק הנורבגי המאפשר לשרים שפסקו לכהן לשוב. יצוין כי דרעי לא כיהן ברוב השנים האחרונות כחבר כנסת והתפטר במסגרת החוק הנורבגי בעת שכיהן כשר בכדי להכניס בכל פעם את הבא בתור ברשימת ש"ס.

כעת, בפעם השניה בעקבות חשדות פליליים, ייאלץ דרעי להיפרד מהפוליטיקה, ושוב יכניס את הבא בתור ברשימת ש"ס. הוא ימשיך להנהיג את המפלגה מבחוץ, יעמוד בראשה בבחירות הבאות, ואולי בעוד לא הרבה שנים ישוב לשולחן הממשלה.

"מבחינתי זה יציאה לחופשי"

לפני כמה חודשים, בראיון בלעדי ל'חדשות JDN' לסיכום שנת תשפ"א, זמן קצר אחרי שנפרד מחברותו בממשלה, דרעי דווקא היה מרוצה מהסרת העול. האם זה יהיה גם כך עכשיו?

"מבחינתי זה יציאה לחופשי", סיפר אז לי ולעמיתי יעקב בנדה, "בתקופה הזאת שנה שעברה ולפני שנתיים, לא היה לי לא יום ולא לילה, העול של הקורונה, העול של האחריות, של תפילות, של בתי כנסת, של היציאה לאומן, כל העול הזה היה על הכתפיים שלי והיום אין לי את זה, באופן אישי זה ירידה מהעול. היות ואני מאמין שאני עושה את שליחותי, הקדוש ברוך הוא רצה שאני אהיה בממשלה – זה עול גדול, הוא פטר אותי מישיבה בממשלה – אני מודה לקדוש ברוך הוא".

"צריך לזכור, גם כשאנחנו נמצאים בתוך ממשלה, זה לא מלכתחילה", הוא הזכיר את עמדת היהדות הנאמנה על המערכת הפוליטית הישראלית. "זו לא ממשלה שמתנהלת על פי הלכה, הורו לנו גדולי ישראל מאז קום המדינה שעת לעשות לה', צריך להיות שותפים לדברים הללו כדי להציל את מה שאפשר להציל. הממשלה אצלנו זה לא דבר אידיאלי, להגיע להיות שר הביטחון או שר החוץ, אין לי שום שאיפה כזו. מבחינתי להיות שר בממשלה זה עול הרבה יותר גדול מלא להיות בממשלה".

הח"כ היוצא דרעי, אמש בכנסת. צילום: נועם משוקוביץ, דוברות הכנסת

תהינו אז האם הוא קצת חושק בתפקיד ראש הממשלה, התשובה שלו הייתה נחרצת: "אין לי שום שאיפה ואני גם לא מעוניין להיות שם, זה בכלל לא בכיוון החשיבה שלי. אני לא רוצה להיות שר ביטחון, לא ראש ממשלה, ולא שר החוץ. אני בא לעשות את שליחותי ואת התפקיד שלי. ברור שיש מקום לראש ממשלה מזרחי, אבל בנוסף לראש ממשלה מזרחי צריך להיות מי שמתאים לעניין".

אם מסכמים כבר את כהונת דרעי, הנוכחית, אי אפשר שלא לחזור לאחד מרגיעי השיאי שלו בתקופה האחרונה. כשבנט עומד מעל הדוכן ואזכר בדרך אגב פגישה שהייתה לו עם דרעי "לא ניכנס למה שהיה שם", כביכול נפגשו תקופה קצרה לפני כן. דרעי אז קם וזעק כפי שמעולם לא נראה: "אתה שקרן, אתה שקרן". שאגת אריה 2 של ממש.

האם אנחנו בדרך לשאגת אריה מהסוג הזכור לנו משנות ה-90, או שפרשיותיו יסתיימו בקול ענות חלושה וכבר בקרוב נארח כאן שוב את השר וח"כ אריה דרעי? ימים יגידו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו