Emil Salman/POOL

דיון סוער בממשלה על ההגבלות: "אנחנו מבלבלים את הציבור – צריך לקבל החלטות"

שרים הביעו תרעומת על השינויים הדחופים בהגבלות בצל העלייה בתחלואה. בציטוטים מהחלק הסגור והמעניין של ישיבת הממשלה צוטט השר בר לב תקף: "אני 4 בימים ביום נדרש להצביע על צעדים חדשים. צריך לא לשנות אותה לפחות שבועיים"

ברקע העלייה הדרמטית בתחלואה והמשך התפשטות זן האומיקרון בישראל התכנסה היום (ראשון) הממשלה. פתח הישיבה התייחס ראש הממשלה נפתלי בנט לנתוני התחלואה ואמר כי "אנו צפויים לראות הכפלות בנושא התחלואה בימים הקרובים. מי שמעוניין להדחיק הוא לא יוכל, מערכת הבריאות נערכת תוך מאבק צמוד מול וריאנט האומיקרון".

אולם, כמו תמיד, החלק המעניין יותר הוא דווקא זה הסגור של הישיבה, שם הציג שר הבריאות ניצן הורוביץ מסר מדאיג, כשאמר כי "הולכת להיות הדבקה המונית. זאת לאחר ש-4.57% מבין 92,503 הבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות".

שר התיירות יואל רזבוזוב, התייחס למתווה הבידודים של החוזרים מחו"ל ולמצב התיירות בישראל ואמר: "הגיע הזמן לסיים עם הבידוד של הישראלים המחוסנים החוזרים מחו"ל. כבר אין לזה ערך רפואי. אני מצפה שכמו שנפתור את הישראלים מבידוד, ולהערכתי זה צריך להיות כבר השבוע, נאפשר במקביל את חזרתם לישראל של הזרים המחוסנים, כי למרות חבילת הסיוע, תעשיית התיירות והמשק לא יוכלו להמשיך לעמוד בנטל".

"מבחינתם כל יום לתעשיית התיירות הוא קריטי", הוסיף שר התיירות. בנט השיב: "כנראה שזה יקרה השבוע ונגיע למספרי ההדבקה שבזמנו דובר שיביאו לשינוי הזה. ועוד הוסיף והנחה שמשרדי התיירות, הפנים והבריאות ייפגשו לגבש את השינוי". בנט ציין עוד כי "עקב עומס חריג, נצטרך לעשות שינויים היום בבדיקות, שאזרחים לא יעמדו שעות בתור".

שר הבריאות הורוביץ הוסיף: "ההנחיות משתנות כי המציאות משתנה. זה קצב שלא הכרנו. יהיו אנשים שלא נבדוק אותם. אין ברירה". בתגובה תקף השר שטרן ואמר כי "המדיניות לא ברורה. כי אנחנו כל הזמן רוצים להקל".

השרה שאשא-ביטון אמרה בהמשך כי "צריך לשקול בדיקות אנטיגן ביתיות", בתגובה אמר בנט: "בצד ההיצע של הבדיקות לא נוכל לעמוד. צריך לעשות בדיקה על צד הביקוש". שר המשפטים סער הציע "לעשות עבודה על עובדים חיוניים", המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, השיב ואמר כי "עובדים בבתי אבות יהיו חייבים בבדיקות נוספות. בנוסף שילדים רק עכשיו התחסנו וזה לוקח חודש אז יהיה תו ירוק זמני אחרי החיסון הראשון ל-30 יום".

השרה מרב כהן אמרה בתגובה כי "חייבים לשים כוכבים על המוסדות שבהם גרים חולים סיעודיים כי זו הקבוצה שהכי בסיכון. יש 1,600 מוסדות בישראל. אני מבקשת שיגיע תגבור מפיקוד העורף למוסדות האלו. גם צריך לעזור להם לוודא שלא נכנסים אנשים למוסדות ללא בדיקה, צריך לוודא שהתוצאות מדווחות למשרד הבריאות, צריך לוודא שהבוסטר ניתן שם בקצב הרצוי וגם שהתרופות זמינות שם, חשוב לבחון להגדיל את מספר הבדיקות במוסדות הללו".

השר לביטחון הפנין עומר בר-לב השמיע ביקורת על הממשלה ואמר: "אנחנו מבלבלים את הציבור. אני 4 בימים ביום נדרש להצביע על צעדים חדשים. צריך לקבל החלטה ולא לשנות אותה לפחות שבועיים".

במקביל, גם ועדת החוקה התכנסה כדי לדון בעניין ועדת החריגים של הנכנסים והיוצאים לישראל. ד"ר אלרעי פרייס הסבירה בדיון כי "כאשר התחלואה המיובאת של השבים מחו"ל תעמוד על 5% או פחות, ניתן יהיה להפסיק עם המדינות האדומות". בעקבות העלייה הדרמטית התחלואה בתוך ישראל והפיכת חלקה של התחלואה המיובאות לשולי, הצפי הוא שיבוטל איסור הטיסה לרוב המדינות האדומות, והשמיים ייפתחו, למעשה, כמעט לחלוטין כבר בשבוע הקרוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו