אילוסטרציה. צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90

מרגלים נוסח פרס: שר האנרגיה לשעבר, המנקה בראש העין ומועמד במפלגה כושלת

האיראנים לא מוותרים על הניסיונות לרגל בישראל, ומסתפקים לעיתים בדגי רקק כמו איש עסקים שהצטלם עם יעלון או אזרחי שתרגל בקניון בחולון • 'חדשות JDN' חוזר לסיפורי המרגלים שהשב"כ חושף ושוב • מי היה מסוכן יותר ומי פחות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מדינת ישראל רעשה השבוע ב"פרשת הריגול האיראני" שנחשפה על ידי השב"כ. בהודעה דרמטית נמסר כי "הותר לפרסום כי במסגרת חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי ויאחב"ל להב 433 במשטרת ישראל, נחקר בשבועות האחרונים חשד לפיו מספר אזרחיות ישראליות גויסו בידי גורמי מודיעין איראניים, לצורך ביצוע משימות בתחומי מדינת ישראל".

ראש הממשלה נפתלי בנט מיהר לזמן את צלם לע"מ, והצטלם בפנים חמורות סבר, כששני דגלי ישראל מגוהצים מאחוריו, ואמר כי "אני מברך את אנשי שירות הביטחון הכללי ואת משטרת ישראל על מבצע מוצלח שסיכל פעילות טרור עוינת כנגד מדינת ישראל".

"שלא יהיה ספק", הוסיף בנימה של כוחי ועוצם ידי, "ידה הארוכה של מערכת הביטחון תגיע לכל מי שינסה לפגוע בביטחון ישראל". כאילו מדובר בנאום הקורונה שבועי שלו, הוא גם הוסיף המלצות לציבור: "גלו עירנות לניסיונות הללו. ייתכן שמי שעומד מאחורי המידע שאתם צורכים או משתפים ברשתות, הם האיראניים".

שגרירות ארה"ב בתל אביב, כפי שצולם בגילוי על ידי צלם פלאש 90

אם מעמיקים מעט במידע שפורסם בהודעת שב"כ, וגם בחלקים אחרים שנחשפו ע"י גורמים אחרים, אי אפשר שלא לגחך קלות. מסתבר שהגורם מודיעין איראני (ההדגשה במקור) הוא אושיית רשת אנונימית שהתחזתה ליהודי  המתגורר באיראן, בשם "ראמבוד נמדר". הישראליות שנפלו ברשת הן נשים, 40, 50 ואפילו קרוב ל-60, ממוצא איראני, שנפלו בפח.

שורת האישומים נגד ארבעת הנשים כוללת צילום של שגרירות ארה"ב בתל אביב וירושלים, צילום סניפי משרד הפנים והביטוח לאומי, העברת מידע על סידורי אבטחה וצילום קניון בחולון (מה זה אומר? היא גילתה להם באיזה טון המאבטח שואל "יש נשק?"), הקמת מועדון של יוצאי איראן בבית שמש, צילומים של הקלפי (אם האיראנים קוראים את הכתבה, אני מוכר סלפי שלי בקלפי ב-5000 דולר, אבל אין שם הפתעות, בידי פתק של מפלגה חרדית, כהוראת גדולי ישראל), ועוד כהנה וכהנה.

כוכבת פרשת הריגול היא חברת הכנסת קטי שטרית, המתגוררת בבית שמש, ש"המרגלת" נשלחה להתקרב אליה. המפעיל האיראני ביקש מהחשודה, בת ה-57, להתקרב לחברת הכנסת ואף ביקש ממנה להקליט אותה. ומה שומעים בהקלטה? שטרית סיפרה כי נפגשה עם החשודה לפני מספר חודשים בקניון "שאלתי לשלומה והיא סיפרה שיש לה בעיות עם הבן, הבנתי שזה קשור לצבא", אמרה חברת הכנסת. "הסברתי לה שאין לי שום יכולת להעביר אנשים ממקום למקום בצבא".

מרגל בבית הרגיש

למרות כל הציוניות, אין ספק שהשב"כ עצר את החשודות מבעוד מועד, ואין לדעת לאן זה היה יכול להתקדם, אבל בינתיים נראה שהאיראנים נתפסים, בסייעתא דשמיא, פעם אחר פעם בניסיונות ריגול כושלים על סף המשעשעים.

ממש לאחרונה נתפס עומרי גורן גורוכובסקי, תושב לוד בן 37, שהועסק בעבודות משק בית וניקיון בביתו של שר הביטחון בני גנץ, שהציע לנציג קבוצת ההאקרים Black Shadow, המזוהה עם איראן, לשתול "תולעת" במחשבו של גנץ.

התמונה "הסודית" שגורן צילם

למעשה, למרות החדל הביטחוני החמור של היחידה לאבטח אישים, כל מה שאיראנים הצליחו להשיג זה תמונה של גנץ חולב פרת דמה כחולה, וחשבון תשלום ארנונה של השר. מאחר ולא היה ל סיווג ביטחוני, הוא לא הצליח להתקרב לחומרים רגישים. אבל שוב, מרגל בבית של הביטחון זה בהחלט הישג של האיראנים (ומחדל ישראלי גדול), אבל גם זה היה רק לכמה ימים והוא בכלל פנה אליהם, זה לא איזה גאונות פרסית.

מרגל מתחת לאחוז החסימה

כמה חודשים קודם לכן הותר לפרסום כי איש העסקים  יעקוב אבו אל-קיעאן נעצר בחשד לריגול לטובת האיראנים. בעבר היה אבו אל-קיעאן מיועד לשמש מועמד לכנסת ברשימת "תלם" של משה (בוגי) יעלון – שפרשה לפני הבחירות האחרונות מאחר ולא הייתה צפוי לעבור את אחוז החסימה.

החקירה העלתה כי אבו אל-קיעאן, אשר מקורב לאישי ציבור בישראל, עמד בקשר ממושך עם חיידר אלמשהדאני, המשמש איש קשר של גורמי מודיעין איראנים. לפי כתב האישום, אבו אל-קיעאן העביר מידע על אודות הלו"ז והמיקום של שר הביטחון בני גנץ לידי גורם אויב.

לקראת הבחירות בישראל, הצטרף אל-קיעאן לרשימת תל"ם של שר הביטחון לשעבר יעלון, ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו תמונות עם בכירים בתל"ם ובכחול לבן, בהם יעלון ובני גנץ. בעקבות הפרסומים האלה, התפאר אבו אל-קיעאן בפני איש הקשר האיראיני שהוא נמנה בין מקבלי ההחלטות במדינה.

הוא סיפר לאיראנים שהוא בקיא במתרחש במדינה, ושהוא חבר קבינט שבידו ידע רב. הוא סיפר כי יש בידו מידע מתי צה"ל תוקף בחו"ל, וכן יודע על החלטות של הממשל בארצות הברית. באחת השיחות אמר כי מדינת ישראל עתידה לבצע פעולות תקיפה בקרוב, פעולה שבאורח מקרי אכן התרחשה בסמוך לכך.

בפרקליטות ציינו בכתב האישום כי בשנים האחרונות ניכרת מגמה של גורמי המודיעין באיראן לנסות ולגייס סוכנים בישראל, מתחומים מגוונים, ובין היתר כאלה הנגישים לאנשים בעמדות מפתח במדינה, ובהעדפה להפעלת סוכנים אלו על ידי "מפעיל קדמי" מטעמם, שאינו גורם מודיעין איראני.

השר המרגל

גם לפני כשנתיים שב"כ התיר לפרסם כי סיכל את ניסיונות איראן לפתח רשת ריגול בישראל, רשת שפעלה במשך חודשים לגיוס אנשים בישראל, באיו"ש וברצועת עזה לטובת המודיעין האיראני.

אבל פרשת הריגול הסוערת ביותר בין ישראל לאיראן היא ללא ספק פרשת גונן שגב. הוא כיהן כחבר כנסת, שר האנרגיה, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני. הוא הורשע במסגרת הסדר טיעון בריגול חמור למען איראן ובמסירת ידיעות לאויב, ונגזר עליו עונש מאסר של 11 שנים.

גונן שגב בבית המשפט. צילום: פלאש 90

בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין המודיעין האיראני, אז, לפי החשד, החל לשמש כסוכן, תוך מסירת מידע על משק האנרגיה ועל גופי הביטחון של ישראל, וניסיונות לקשר בין אזרחים ישראלים לאנשי מודיעין איראניים שהציג כאנשי עסקים.

שירות הביטחון הכללי החל לחשוד בו ולעקוב אחרי פעילותו. במאי 2018 נעצר בכניסה לגינאה המשוונית והוסגר לישראל. הוא מרצה עונש כאסיר ביטחוני, במהלך שהותו בכלא חזר בתשובה ודרש לקבל מזון בהשגחת בד"ץ.

ואלו רק דוגמית מהמקרים שנחשפו ונתפסו, נותר רק להתפלל שאין מקרים חמורים יותר שלא התגלו. אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture