פוטין וזלנסקי. צילום: הקרמלין

גבול על סף מלחמה: הרוסים מחריפים את המתיחות מול אוקראינה

המתיחות הלוהטת בגבול הקפוא רחוקה מרגיעה, ועשויה אף להגיע לעימות צבאי שיאלץ את המערב להתערב • 'חדשות JDN' עושה סדר בתמונת המצב, לאחר כישלון שיחות ההרגעה בין הצדדים • *ניסיונות להחייאת הדיפלומטיה ומלחמת סייבר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

יממה אחרי שהשיחות בווינה על המתיחות בגבול אוקראינה לא הובילו לשום פריצת דרך, רוסיה תקפה בצהרי יום חמישי במילים חריפות ביותר את המערב, טענה כי הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) אינה מסוגלת להגיע להסכמים – ואף האשימה את ארצות הברית כי היא מתנהלת כמדינה הסובלת מהתמוטטות עצבים. בצל דאגתה מהמשך ההתרחבות של נאט"ו למזרח אירופה אף הזהירה מוסקבה במרומז כי היא עצמה עשויה לשלוח כוחות לקובה ולוונצואלה, ובכך לאיים מקרוב על גבולות ארה"ב.

סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריאבקוב, היה הראשון להתייצב בצהריים מול כתבים ולהכריז כי השיחות נקלעו למבוי סתום, וכי אף שיש לתת הזדמנות למציאת פתרון דיפלומטי – מומחים צבאיים רוסים מספקים כעת לנשיא ולדימיר פוטין הצעות לדרכי פעולה למקרה שהמצב סביב אוקראינה יסלים.

השגריר הרוסי בארגון ה-OSCE אלכסנדר לוקשביץ' הגיב: "אם לא נשמע תגובה בונה להצעות שלנו בפרק זמן סביר, ואם ההתנהגות התוקפנית כלפי רוסיה תימשך, יהיה עלינו לנקוט את הצעדים הדרושים להבטחת המאזן האסטרטגי ולהסרת איומים בלתי מתקבלים על הדעת על הביטחון הלאומי שלנו".

דבריו של ריאבקוב בצהריים נאמרו בשעה שבווינה התכנסו נציגי 57 המדינות החברות בארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה (OSCE), בהם נציגי רוסיה, לכינוס שבו יגיעו לסיומם ארבעה ימים של דיונים ביטחוניים קדחתניים בין מוסקבה למערב בצל החשש הגובר למלחמה במזרח היבשת.

תרגיל צבאי רוסי

רוסיה טוענת כי אחרי המלחמה הקרה המערב הונה אותה וגרם לה להאמין שנאט"ו לא תתרחב מזרחה, אבל במקום זאת הברית צירפה אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר (הברית המזרחית שניצבה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה) וצמחה מארגון צבאי של 16 מדינות לארגון של 30, המשתרע ממש עד לגבולות רוסיה.

כעת מוסקבה דורשת להחזיר את הגלגל לאחור: בחודש שעבר, בצל ריכוז הכוחות בגבול אוקראינה, העבירה רוסיה לארה"ב רשימת דרישות שהיא מבקשת שייענו בתמורה להפחתת המתיחות בגבול האוקראיני, ובהן הדרישה שנאט"ו לא תצרף אליה עוד מדינות ממזרח היבשת, בכלל זה אוקראינה.

וושינגטון דוחה בתוקף את הדרישה הזו, משום שאחד מעקרונות היסוד של נאט"ו הוא שכל מדינה העומדת בתנאי הברית רשאית להצטרף אליה. במסמך שהעבירה דרשה רוסיה גם שנאט"ו תצמצם את נוכחותה במדינות הקרובות לגבול הרוסי, דוגמת אסטוניה, והציעה שמוסקבה מצדה תצמצם בתמורה את התמרונים שהיא מקיימת ואת פעילותה האווירית בשמי אירופה.

אזהרה אמריקאית

החשש הכבד מאפשרות שרוסיה תפלוש כבר בשבועות הקרובים לאוקראינה גבר בסוף השבוע באופן משמעותי, בעקבות אזהרה חריגה שפרסם הממשל האמריקני על סמך מידע מודיעיני שאותו חשף בפומבי, ולפיו מוסקבה שלחה כוחות מיוחדים למזרח אוקראינה על מנת לבצע שם מבצע "דגל כוזב" נגד הבדלנים הפרו-רוסים שפועלים שם – ובכך להצדיק פתיחה של מבצע כיבוש צבאי.

האזהרה האמריקאית פורסמה על רקע מתקפת סייבר מאסיבית נגד עשרות אתרים המשתייכים לממשלת אוקראינה, מתקפה שהחלה שעות לאחר שהשיחות בין רוסיה לארה"ב ולמעצמות אירופה השבוע הסתיימו בכישלון צורם ובהצהרות לוחמניות מצדה של מוסקבה.

את האזהרה האמריקאית מאפשרות של מבצע רוסי חשאי שנועד לספק תירוץ למלחמה מול קייב העבירה אמש דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. היא אמרה כי על פי המידע המודיעיני שיש ברשות ארה"ב, רוסיה פועלת "להכין את הקרקע" גם לקמפיין של דיס-אינפורמציה, במסגרתו היא תנסה להציג את אוקראינה כמי שנערכת למתקפה מיידית נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבס שבמזרח אוקראינה. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, הכחיש את ההאשמות האמריקאיות וכינה אותן "בלתי מבוססות".

לדברי סאקי, רוסיה כבר שלחה פעילים שמאומנים בלוחמה אורבנית, ויכולים להשתמש בחומרי נפץ על מנת לבצע פעולת חבלה נגד אותם כוחות בדלניים שרוסיה תומכת בהם, כך שלאחר מכן תוכל להאשים את אוקראינה באחריות לפעולה הזו ולצאת למתקפה נגדה. עם זאת, היא הבהירה שטרם ברור אם מבצע שכזה אכן ייצא לפועל, וכי הדבר תלוי בהחלטתו של הנשיא ולדימיר פוטין, שנראה שטרם הכריע בעד או נגד פלישה לאוקראינה.

חיילים רוסיים. צילום: צבא רוסיה

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, ציין כי המידע המודיעיני בנושא "אמין מאוד". גורם אמריקני שצוטט בסוכנות הידיעות AP ציין כי המידע הזה הושג מיירוט של התקשרויות שונות ותצפיות על תנועתם של גורמים מסוימים. המידע המודיעיני היה חסוי עד עתה, ולפני שארה"ב חשפה אותו בפומבי היא שיתפה אותו עם בעלות בריתה.

במקביל לדיפלומטיה באירופה בין המערב לרוסיה, סנאטורים דמוקרטיים אמריקאיים הציעו לעגן בחוק סנקציות אישיות על בכירי הממשל הרוסי ובהם נשיא רוסיה פוטין, וכן על מוסדות פיננסיים רוסיים, במקרה שהפלישה הרוסית לאוקראינה תתממש.

בעקבות הצעת החוק, הזהיר דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב כי הטלת סנקציות על נשיא רוסיה תהיה מבחינת מוסקבה שוות ערך לניתוק היחסים איתה. דוברו של פוטין דחה בתוקף את טענת המערב שרוסיה אחראית להסלמה במתיחות משום שקירבה כוחות גדולים לגבול אוקראינה, וטען כי לנאט"ו אין שום זכות להכתיב למוסקבה להיכן להניע כוחות בשטחה הריבוני של המדינה.

את האיום האמריקאי בסנקציות חדשות על רוסיה כינה "חצוף ואבסורדי", והוא הבטיח שמוסקבה תגיב על סנקציות שכאלה. הוא הדגיש שהקרמלין אינו מוכן לדון בדרישות של ארה"ב שרוסיה תסיג את חייליה מגבול אוקראינה, וכינה את הדרישות הללו "בלתי מתקבלות על הדעת".

מלחמת סייבר כבר כאן

להסלמה המדאיגה במתיחות שבין אוקראינה לרוסיה הוסיפה בלילה שבין חמישי לשישי מתקפת סייבר נרחבת על אתרי אינטרנט של ממשלת אוקראינה, שבה לפי הרשויות בקייב נפגעו כ-70 אתרים, כולל זה של מועצת הביטחון וההגנה האוקראינית.

ההאקרים האלמונים שהשתלטו על האתרים שתלו בהם מסר מאיים למדי, ברוסית, אוקראינית וגם פולנית: "אוקראינים! כל המידע הפרטי שלכם הועלה לרשות הציבור. כל המידע במחשב הושמד, בלתי אפשרי לשחזר אותו. כל המידע שלכם הפך לפומבי, תפחדו וצפו לגרוע מכל. זהו העבר, ההווה והעתיד שלכם".

למרות טענותיהם של ההאקרים, הרשויות באוקראינה הודיעו כי לא נראה שנגנב מידע אישי כלשהו מהאתרים שנפרצו, והשליטה על רובם הוחזרה. האצבע המאשימה הופנתה מהר מאוד לעבר מוסקבה: שירות הביטחון האוקראיני הודיע כי ברשותו אינדיקציות שלפיהן מי שעומדים מאחורי מתקפת הסייבר הם האקרים שקשורים לשירותי המודיעין הרוסיים. לרוסיה כבר יוחסו בעבר מתקפות סייבר נגד אוקראינה – בהן כאלו ששיבשו את תשתית החשמל שלה – אך היא הכחישה שהייתה אחראית להן. מוסקבה טרם התייחסה להאשמה הנוכחית.

ניסיונות להחייאת הדיפלומטיה

למרות הפעילות הרוסית העוינת והחתרנית, שר החוץ הרוסי לברוב הודיע כי רוסיה מקווה שעדיין ניתן יהיה לחדש את המשא ומתן להפחתת המתיחות הצבאית – אך הבהיר שהדבר תלוי אך ורק בתשובה שתספק ארה"ב להצעותיה של מוסקבה.

"באופן קטגורי, לא נוכל להסכים לנוכחות של נאט"ו על סף גבולותינו, במיוחד לנוכח המסלול הנוכחי של ההנהגה האוקראינית", אמר לברוב, בהתייחסות לחתירתו של הממשל הפרו-מערבי בקייב להצטרף לנאט"ו. לברוב נשאל בשיחה עם כתבים מה הייתה כוונתה של מוסקבה באיום ששיגרה בתחילת השבוע, ולפיו תנקוט "פעולה צבאית-טכנית" אם השיחות ייכשלו, ולא ממש סיפק תשובה ברורה: הוא טען כי מדובר ב"פריסת ציוד צבאי".

זלנסקי. צילום: שלומי כהן, פלאש 90

ניסיון נוסף להתניע מחדש את המשא ומתן להרגעת רוחות המלחמה באירופה עשה אמש נשיא אוקראינה עצמו, וולדמיר זלנסקי, שהודיע כי הציע מפגש משולש שלו ושל מנהיגי רוסיה וארה"ב. ראש הסגל של זלנסקי, אנדריי ירמק, אמר כי מדובר ב"עניין של חיים ומוות" עבור ארצו.

חרף מתיחות השיא בין רוסיה למערב, נראה ששיתוף הפעולה בינה לבין ארה"ב עדיין קיים, ובאופן מפתיע למדי הודיעו אמש הרשויות ברוסיה כי לבקשת האמריקנים הן פשטו על מבנים שבהם פעלו האקרים שביצעו מתקפות סייבר בארה"ב – בניסיון לסחוט כספים מחברות וארגונים שנפגעו על ידיהם. שירות המודיעין הפנימי של רוסיה, ה-FSB, הודיע כי אנשיו פשטו ביחד עם כוחותיה של משטרת רוסיה על 25 מבנים ועצרו בהם 14 בני אדם שקשורים לקבוצת ההאקרים REvil.

ב-FSB ציינו כי הפשיטה בוצעה בעקבות בקשה ישירה של השלטונות האמריקניים. "הארגון הפלילי הפסיק להתקיים, ותשתית המידע שנוצלה למטרות פליליות נוטרלה", נמסר. בארה"ב בירכו אמש על המבצע הזה. גורם בכיר בוושינגטון אמר לרויטרס, תחת עילום שם, כי אחד ההאקרים שנעצרו ברוסיה היה אחראי למתקפת הסייבר על חברה גדולה בארה"ב במאי אשתקד במסגרתה שובשה אספקת נפט באזורים נרחבים בה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דווקא נראה שיש צדק כלשהו בטענותיה של רוסיה, הרי אם אוקראינה תיכנס תחת נאטו או תאפשר לה דריסת רגל במקום בשביל רוסיה זה איום.

זה ממש לא נכון. אין שום אינטרס למדינות אירופה להשטתלט על גבולי רוסיה. לא עכשיו ולא אחר כך. כל העניין שרוסיה לא מצליחה להירגע ולהבין שהיא לא העצמה כפי שהייתה פעם. המטרה היא רק לתת מין הרגשה לאירופה וארצות הברית שיש לה כוח באזור.
זה מזמן כבר לא נכון.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture