צילום: דובר צה''ל

מסקנות התחקיר: אל"מ שרון אסמן התמוטט בחדר הכושר כתוצאה מדום לב

לפני כחצי שנה התמוטט לפתע אל"ם שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל, במהלך פעילות גופנית שביצע. לאחר ניסיונות פעולות החייאה, נאלצו לקבוע את מותו. עם זאת, התחקיר לא מצליח לקבוע בוודאות את סיבת מותו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

דובר צה"ל: אמש (שני), הוצגו למשפחתו של אל"ם שרון אסמן ז"ל, מפקד חטיבת הנח"ל, ממצאי ועדת החקירה שהוקמה בעקבות מותו, לאחר שהתמוטט במהלך פעילות גופנית ביום חמישי, כ"א בתמוז תשפ"א.

בראש הוועדה עמד תא"ל (מיל') גיא חסון, וממצאיה סוכמו על ידי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. לצד הוועדה, פעלה ועדת משנה רפואית בראשותה של ראש ענף רפואה במרכז לשירותי רפואה, סא"ל ד"ר שרון אוחיון.

מתוך מסקנותיה של הוועדה ועל בסיס הכלים שעמדו לרשותה, לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות. עם זאת, לאחר בדיקת מאפייני האירוע, ובהתבסס על ידע רפואי נרחב המגובה במחקר רפואי, ניתן לומר כי בסבירות גבוהה סיבת המוות הינה דום לב.

הוועדה מצאה כי רופא חטיבת הנח"ל הגיב במהירות בהגעתו לאל"ם שרון אסמן ז"ל, תוך דקות בודדות לאחר התמוטטותו, וכי החל בפעולות החייאה מידיות בסיוע צוות מגן דוד אדום שהגיע לנקודת האירוע.

לצד הענקת הטיפול הרפואי, הוועדה מצאה כי נכון היה לשלב מכשיר החייאה (דפיברילטור), בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה. לצד זאת, אין במסקנה זו ערבות שתוצאות האירוע המצער היו נמנעות.

בנוסף, הוועדה מצאה פערים בהנחיות לפריסת מכשירי החייאה ביחידות צה"ל, על כן המליצה על הרחבת פריסתם בצה"ל באופן מיידי. יש לציין, כי בחדר הכושר שבו אירע האירוע, לא הייתה חובה להציב מכשיר מסוג זה.

כמו כן, הוועדה מצאה כי מד״א הוא המענה הרפואי הזמין ביותר לבסיסים צבאיים עורפיים הממוקמים בצמוד למרכזים עירוניים – כדוגמתו של מחנה בית ליד ע"ש רא"ל מוטה גור, כפי שמוגדר בפקודות, ועל כן המליצה על ריענון ותרגול דרכי ההתקשרות עם מד"א.

בעקבות ועדת החקירה, הנחה מפקד זרוע היבשה, על הקמת ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, וזאת מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי, כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים.

מסקנות הוועדה הוצגו לרמטכ"ל, שהביע צער עמוק על לכתו של אל"ם שרון אסמן ז"ל והוקיר את פועלו ותרומתו רבת השנים לביטחון מדינת ישראל. הרמטכ"ל קיבל את מסקנות הוועדה – ולאחר מכן הנחה על מספר כללים חדשים שיינקטו מעתה בצה"ל.

ראשית, נדרש לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה. שנית, הנחה הרמטכ"ל על ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיים. בנוסף, הנחה על הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל ובמרחבים מתאימים נוספים, ועל השלמת רכישתם והתקנתם עד ה-1 ביולי 2022.

בסיכומו, הדגיש הרמטכ"ל את חשיבות הביצוע של בדיקות הסקר הבריאותיות ועל כן, הנחה להגדירן כבדיקות חובה למשרתי הקבע ואף כתנאי לקידומם. הבדיקות יבוצעו בטווחי זמן קצרים, אשר ייקבעו על ידי חיל הרפואה. בתוך כך, הרמטכ"ל הנחה להתאים את תדירות הבדיקות לכל משרת באופן פרטני, בהתאם למאפייניו הבריאותיים. "צה"ל משתתף בצער המשפחה וימשיך ללוותה" נמסר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture