Yossi Aloni/Flash90

"קרובים לקצה גבול היכולת": נתוני התמותה זינקו פי 40 – והמומחים מודאגים

לפני שבועיים, כל יום נפטר בישראל חולה קורונה אחד. כיום, כל יום נפטרים לא פחות מארבעים חולי קורונה, זינוק חד ותלול. מנהלי בתי החולים התריעו בפני משרד הבריאות כי הם לפני קריסה, וטענו כי שיאו של האומיקרון לפנינו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בשיחה שקיימו אמש (שלישי) מספר מנהלי בתי חולים עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, טענו המנהלים כי ישנו שילוב בעייתי בין מחסור בצוותים שיטפלו בחולי קורונה במצב קשה, מאחר והם או נדבקו בנגיף או בבידוד, לבין כך שישנה עלייה ברורה וחדה במסר המאושפזים במצב קשה כתוצאה מהידבקות בנגיף. כך דווח ב'ישראל היום'.

לפי נתוני אמ"ן, שמנתחים בכל יום את נתוני הקורונה, עולה כי התמותה בישראל של חולים בקורונה זינקה לפי ארבעים יותר מאשר לפני שבועיים, עם 40 נפטרים מדי יום. קצב התמותה גבוה כל כך – שבמשרד הבריאות אפילו לא הספיקו להנפיק לכל הנפטרים תעודות פטירה. בשבוע האחרון בלבד נפטרו בישראל 125 חולי קורונה.

פרופסור דורון גזית, מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, התייחס לנתוני התמותה המזנקים, בראיון ל'ויינט', וטען כי מדובר בנתון חריג לעומת מדינות אחרות: "התמותה עולה בקצב יותר גבוה מהקצב שהיה צפוי עבור האומיקרון, וזה מאוד מטריד. זה אומר שבשלב הנוכחי כדאי להפסיק ללמוד ממדינות אחרות, ולנהל את הגל בישראל בלבד".

לטענת פרופ' גזית, ישראל רחוקה מלסיים את גל האומיקרון. "עד כה אומתו 1.1 מיליון איש בחודש בינואר, וההערכה היא שנדבקו 50% יותר. כלומר: נדבקו 20% מהישראלים כמעט. בשבוע האחרון ימשיכו להידבק כל יום מאה אלף איש שזה המון. המגפה היא כאן. בבתי החולים העומס הולך וגדל וזה לא רק מספר החולים הקשים, אלא כמה מתאשפזים מדי יום. מספר המונשמים עדיין הולך ועולה", טען, וחלק על מומחים אחרים שסבורים כי ישראל דווקא קרובה לסיים את גל האומיקרון.

בשיחה שקיימו מנהלי בתי החולים עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' אש, ציין אחד מהם כי: "המצב היום הוא שבגלל העומס האדיר על מחלקות הקורונה והמחסור חסר התקדים ברופאים ובאחים שנמצאים בבידוד, יש כבר עכשיו פגיעה ממשית וקשה באיכות הטיפול הרפואי בחולי הקורונה במצב קשה וחולים קשה בכלל, זהו המצב הקשה ביותר שהיה עד עכשיו מאז תחילת המגיפה, ורק התחלנו לספור את המתים".

"אנו קרובים לקצה גבול היכולת", מתריע מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעד ברהום. "השילוב בין תחלואת הקורונה לתחלואת החורף, ובמיוחד קצב ההידבקות הגבוה בקורונה יביא לכך שאולי ניאלץ להפסיק את הפעילות האלקטיבית". גם בבית החולים סורוקה בבאר שבע מתארים מציאות דומה. "בסורוקה נפתחה היום מחלקת קורונה נוספת", נמסר מבית החולים בעיר. "זאת בשל היקפי תחלואה ואשפוז נרחבים תוך יממה. מאות מעובדי המרכז הרפואי נמצאים בבידוד, ובית החולים נאלץ לצמצם את היקף הפעילות שלו. נכון להיום פועלות בבית החולים שש מחלקות ויחידות לטיפול בחולי קורונה".

מנגד, מנופפים מספר מומחים בהערכה של ארגון הבריאות העולמי כי זן האומיקרון מתחיל להראות סימני דעיכה במדינות שונות בעולם. מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, פרופסור גליה רהב, מסבירה מדוע ההערכה הזאת אינה תקפה לישראל. "מצד אחד בארץ המחלקות מפוצצות ומצב מערכת הבריאות הוא בכי רע, ומצד שני ביום חמישי פותחים את מערכת החינוך – וזה עלול לגרום לעלייה – אז אי אפשר להגיד שהכול ורוד. אבל בגדול המהלך הטבעי של מדינות אחרות באומיקרון הוא ירידה, ואני מצפה שגם אצלינו זה יקרה. אבל אני לא בטוחה, כי יש עוד פרמטרים אצלינו ואין לדעת איך זה ישפיע על המצב", אמרה רהב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture