Kobi Gideon / Flash90

קרב על הירושה שאין עדיין: המועמדים לראשות הליכוד שמתחממים על הקווים

בספין על עסקת טיעון שהחזיק מעמד שבוע, חשף נתניהו את אלה שמחכים שה"יום שאחרי נתניהו" יבוא והם יתמודדו על תפקיד יו"ר הליכוד בחלום להגיע משם לראשות הממשלה • המועמד שהכריז, המועמד שלא רוצה, העימות המזרחי והשגריר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

7 חודשים אחרי שנפרד מתפקיד ראש הממשלה ועבר לתפקיד ראש האופוזיציה, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הטיל לפני מספר ימים פצצה בדמות מגעים מתקדמים לחתימה על עסקה טיעון, שהייתה עשויה להוביל לפרישתו מהחיים הפוליטיים.

המשמעות הייתה ברורה, הקרב על תפקיד יו"ר הליכוד, המפלגה הגדולה בישראל, שזכייה בראשותה קרוב לוודאי מבטיחה את כס ראש הממשלה, נפתח כמעט רשמית. מי שעד לאחרונה לא העזו להעלות על דל שפתם את האפשרות שסופו הפוליטי של המנהיג קרב, המעמידו את עצמם על קו הזינוק.

ואז נתניהו הטיל פצצה על הפצצה, אין עסקה, אני נשאר. יש שיגידו שמדובר היה בתרגיל משפטי, אחרים אולי אף מעלים את האפשרות שמדובר היה בתרגיל – לראות מי בליכוד נשאר נאמן ומי מיהר לתדרך או להגיד בפה מלא שהוא היורש.

בכל מקרה, ניצלנו את ההזדמנות שהמועמדים נחשפו, ועשינו לכם סדר בשלל השומות, בעלי הסיכויים הגבוהים יותר ופחות. אולי העסקה עוד תחזור את היועמ"ש הבא ואיתו הקרב על ראשות הליכוד.

ח"כ יולי אדלשטיין

מספר 2 ברשימת הליכוד, יו"ר הכנסת לשעבר, שר הבריאות לשעבר

צילום: הכנסת

בשונה מכל המועמדים האחרים, אדלשטיין לא חיכה להתקרבות הקץ של נתניהו, וניסה להביא אותה בעצמו. כבר לפני כמה חודשים הודיע על כוונתו להתמודד על ראשות הליכוד מול נתניהו ועל דרישתו להקדמת הפריימריז במפלגה.

"אם לא נעשה חשבון נפש רציני בבית, אנחנו נישאר באופוזיציה לשנים ארוכות – וחשבון הנפש אומר שצריך להחליף את בנימין נתניהו", אמר בראיון הכרזת המועמדות. מצד אחד, אדלשטיין נהנה מזכות ראשונים, הראשון שזיהה, מנגד אוהדי נתניהו במפלגה לא ייסלחו לו כל כך מהר על קריאת התיגר שלו נהג המנהיג.

על כוחו במפלגה אין עוררים, הוא מכהן מטעמה כחבר כנסת ברצף מזה כעשור וחצי, נבחר פעם אחר פעם בצמרת הרשימה, כולל במקום הראשון אחרי היו"ר בפעם האחרונה ובפעם שלפני כן זכה במקום השני, אחרי גלעד ארדן.

ח"כ ישראל כ"ץ

מספר 3 ברשימת הליכוד, שר האוצר לשעבר, יו"ר מזכירות הליכוד

דוברות

כ"ץ טרם הכריז על מועמדות לראשות המפלגה, אלא הודיע פעם נוספת כי יתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו. ב'כאן חדשות' דווח כי בשיחות סגורות עם פעילי ליכוד הוא נשמע אחרת, שם אמר כי נתניהו בדרך החוצה והבהיר שבכוונתו להתמודד על תפקיד היו"ר הזמני של המפלגה. לטענתו, הוא מעריך שיצליח להרכיב ממשלה עוד לפני הפריימריז שיקבעו את היו"ר הקבוע.

ח"כ דוד ביטן מהליכוד חשף כי כ"ץ יכול להקים ממשלה רחבה תוך 90 יום וכי החלו מגעים בניסיון להניע את המהלך. "ישראל כץ מסוגל להקים ממשלה תוך 90 יום. אני אומר לך חד וחלק, שהוא יכול להקים ממשלה תוך 90 יום ולהקים ממשלה בראשות הליכוד. יש כבר מגעים ודיבורים. נוצרה סיטואציה פוליטית חדשה ואנשים מדברים", חשף.

מי שמהירה לתקוף היא מועמדת בפני עצמה, ח"כ מירי רגב, שכתבה: "ישראל כ"ץ עצור את חרושת השמועות עכשיו ותצהיר שלא ניהלת שום מגעים עם אלה שקרעו את הליכוד ובגללם אנחנו באופוזיציה. הליכוד סיים להיות סל המיחזור של הפוליטיקה בישראל".

כ"ץ מחזיק גם הוא בכוח רב במפלגה, כוח שאפשר לו פעם אחר פעם להיבחר בצמרת הרשימה, ואף לקבל בממשלה הקודמת-קודמת את תפקיד שר החוץ, ובממשלות שלפני כן את תיק התחבורה פעם אחר פעם. תפקידו כיו"ר המזכירות מעניק לו גם שליטה במנגנון, שיקל עליו בהתמודדות לראשות המפלגה.

גלעד ארדן

שגריר ישראל באו"ם, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, שר הבט"פ לשעבר

Yonatan Sindel/Flash90

גלעד ארדן, עד להפיכתו לדיפלומט, נבחר פעם אחר פעם לצמרת רשימת הליכוד, כולל למקום הראשון. בהרכבת ממשלת נתניהו האחרונה נענע להצעות לעבור לכהן כשגריר ישראל בארצות הברית ובאו"ם. לאחר מכניסתו של בנט לתפקיד ראש הממשלה, הסכימו כי יוותר על השליחות בארה"ב ויישאר באו"ם.

ארדן, כיום דיפלומט רשמי מטעם מדינת ישראל, לא מתבטא בנושאים פוליטיים. למעשה, הוא הליכודניק היחיד שנשאר בתפקיד, בזמן שכל חבריו למפלגה הושלכו בבושת פנים לאופוזיציה. בבחירות האחרונות שקל לחזור לישראל, אך בחר להעדיף את הבטוח בניו רק על פני הספק בירושלים.

ארדן רואה את עצמו כמועמד מוביל לתפקיד יו"ר המפלגה, עם רקורד של שר לביטחון פנים לשעבר ועוד שלל תפקידי שרים, בתוספת הניסיון המדיני, הוא בטוח בהיותו ראוי לתפקיד ראש הממשלה. השאל האם יוותר על המנעמים בוושינגטון לטובת התמודדות רוויה במפלגה כאן בישראל?

ח"כ מירי רגב

מספר 4 ברשימת הליכוד, שרת התחבורה לשעבר, שרת התרבות לשעבר

עם המעבר של הליכוד לאופוזיציה, הכריזה לראשונה רגב על כוונתה להתמודד על ראשות הליכוד, ביום שאחרי נתניהו. "אני בעד ראש או ראשת ממשלה מזרחי/ת. כן, יש לנו אנשים מזרחים מצוינים, טובים, איכותיים, שיכולים להוביל את הליכוד בהמשך הדרך יום אחרי ביבי נתניהו. אני בהחלט רואה את עצמי חלק מההנהגה הזאת, מובילה את הנהגת הליכוד, כן".

בסוף השבוע האחרון התייחסה לנושא ואמרה כי "צריך שנתניהו ייקח את הזמן בהחלטה הלא פשוטה שלו. כבר להתחיל לחלק את השלל זה לא הדבר הנכון לעשות. אנחנו נפעל ביום שאחרי לפי תקנון הליכוד. מן הסתם ישראל כ"ץ לא יהיה המתמודד היחידי לראשות הליכוד".

"ביום שאחרי נתניהו גם אני אתמודד יחד עם עוד רבים אחרים שאמרו שהם יתמודדו. אני מציעה בעת הזו שנכבד את נתניהו ולא נפעל מאחורי הגב או נפעל להקמת קואליציה. לדעתי כל ההתנהלות הזו מכוערת אם אכן היא נעשית".

רגב אמנם מוקמה בבחירות האחרונות במקום ה-4, אך למעשה בפריימריז האחרונים היא הגיעה מאוחר יותר, פרישת ארדן לאו"ם וסער לתקווה חדשה, קידמה אותה במעלה הרשימה. האם באמת הגיע הזמן לראש ממשלה מזרחית, והאם זאת תהיה רגב? ימים יגידו.

ח"כ יריב לוין

מקום 5 ברשימת הליכוד, מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת הליכוד, יו"ר הכנסת לשעבר

דוברות

בשונה מחבריו, יריב לוין לא רואה בעצמו מועמד לראשות המפלגה. הוא אף התבטא בעבר כי הוא לא חושב שהוא בשל לכהן בתפקיד ראש הממשלה. דווקא בגלל זה, שמו עולה פעם אחר פעם כמו שראוי לתפקיד.

לוין, הילד המחונן של הפוליטיקה הישראלית, מתחזן הקואליציות המיתולוגי, נאמנו הוותיק של נתניהו, הוא אולי הראוי ביותר לכהן בתפקיד, למרות הכריזמה החסרה והמשקפיים המיושנות.

בעבר, כשנתניהו עוד קיווה להקים ממשלה עם געון סער ונפתלי בנט, והוטל ווטו עליו, הוא הציע את לוין כראש הממשלה. ייתכן ואם נתניהו יהיה מעורב בבחירות יורשו, הוא יעשה הכל להביא את לוין לבכורה – השאלה אם הוא בכלל מעוניין.

ח"כ ניר ברקת

מקום 7 ברשימת הליכוד, ראש העיר ירושלים לשעבר, יזם ואיש הייטק לשעבר

דוברות

ברקת הצטרף לליכוד כבר לפני 7 שנים, בתפקידו כראש העיר ירושלים, עם מטרה מוגדרת. להיות ראש ממשלה. "כשאתה שם את הכתובת ב'וויז', בסוף תגיע", אמר לי פעם אחד ממקורביו. היו עליות, היו מורדות, אבל היעד בוויז נשאר, ואם להסתמך על הסקרים, הוא נקרא קרוב להכרזה "הגעת ליעד".

"חד משמעית, אני רואה את עצמי כאדם המוביל לתפקיד אחרי 'עידן נתניהו'", הצהיר בראיון חג ל'שחרית' ו'JDN' בסוכות האחרון. "לשם אני פונה, אבל מי שיקבע אם כך אכן יקרה אלו הבוחרים, גם בהתחלה בכדי לזכות בראשות הליכוד וגם לאחר מכן בהנהגת המדינה. אני מאוד גאה להיות חבר ליכוד ובעזרת ה' בבוא העת, אחרי עידן נתניהו, אני גם אוביל את מפלגת הליכוד ואת המדינה", הוא קובע.

בינתיים, מאז הדיווחים על המגעים לעסקת טיעון, הוא שמר על שתיקה. למעט הודעה לקונית לתומכיו במפלגה כי יגבה כל החלטה של נתניהו, הוא העדיף להנות בשקט מהסקרים המנבאים לו כפול מנדטים מכל יורש פוטנציאלי אחר. משהתברר שאין עסקה, מיהר לדווח לציבור על שיחת חיזוק שעשה לנתניהו וקנה את עולמו.

ח"כ צח הנגבי

מספר 13 ברשימת הליכוד, חבר מפלגת קדימה לשעבר, כיהן ב-8 תפקידי שרים

לע"מ

הנגבי הודיע בשבוע שעבר כי במקרה שנתניהו יפרוש מהחיים הפוליטיים במסגרת עסקת הטיעון הוא מתכוון להתמודד על ראשות הליכוד. "אם הוא יחליט לפרוש, אז בוודאי שאנחנו כתנועה דמוקרטית, נקיים התמודדות בין כל המתמודדים, יש רבים מוכשרים לא רק אני, לא פחות טובים ממני, אולי עם פחות ניסיון".

כשהתברר שמיהר לקפוץ, אמר כי "נתניהו יוביל את הליכוד, ככל שחברי הליכוד יבחרו בו, לעוד הרבה שנים. ההערכה שלי שתוך שנה לכל המאוחר תהיינה בחירות חדשות. לדעתי הממשלה הזאת לא תצלח אותן בדרך שתקום ממשלה נוספת כזאת, ונתניהו יעמוד בראשות הממשלה".

בעיני הליכודניקים הנגבי סוחב איתו גיבנת משמעותית, בדמות התמיכה בהתנתקות והעריקה לקדימה.  למעשה, הנגבי היה כבר יו"ר ליכוד, זמני, בעקבות פרישת יו"ר הליכוד אריאל שרון מהמפלגה והקמת קדימה. אך זמן קצר לאחר מכן הודיע הנגבי על הצטרפותו לקדימה, עם זאת בהמשך הודיע על התפטרותו מהכנסת מאחר ו"המנדט שלי שייך לליכוד, אני מחזיר אותו לליכוד".

ח"כ אמיר אוחנה

מקום 18 ברשימת הליכוד, שר הבט"פ לשעבר, שר המשפטים לשעבר

Hadas Parush/Flash90

בעבר, כשרגב הכריזה על כוונתה להתמודד לראשות הליכוד, הגיב אוחנה כי "מי שאומר 'אני אתמודד על ראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו', אולי יעשה מעשים לקרב את בואו של היום הזה". אבל בשבוע שעבר כי הוא התבטא באופן דומה ולא שלל את האפשרות שירוץ לראשות הליכוד ביום שאחרי נתניהו: "אני צריך לראות מי המועמדים האחרים".

בראיון ל'יום ליום' הסביר כי "אין לי ספק שאני מסוגל לעמוד מולם ואילולי הייתי חושב כך, הייתי אומר שלא אתמודד. אני כבר הוכחתי את עצמי גם בתפקידי במערכת הביטחון וגם בעשייה שלי כעורך דין, כמו גם בעמידתי בחזית המאבק על שמירת הדמוקרטיה בישראל, מול הדורסנות של מערכת המשפט. הדברים האלו מדברים אל הרבה מאוד חלקים מהמחנה הלאומי בכללותו ובפרט אל ציבור מתפקדי ומצביעי הליכוד".

כשנתניהו הודיע על הוויתור, הוא היה נשמע קצת אחרת: "אני מאוד לא אוהב קרבות ירושה כאילו שיש גופה. אין גופה ונתניהו ממשיך וראינו את ההצהרה המאוד חשובה שלו ואנחנו לימינו כאופוזיציה לוחמת להפלת הממשלה הרעה הזו".

אוחנה הוא ללא ספק מטאור פוליטי. הוא נכנס לראשונה לכנסת רק בשנת 2015, בפריימריז הגיע רק למקום ה-19 (מקום 20 אם מחשיבים גם את היו"ר, בינתיים התקדם בגלל פרישת סער וארדן). אבל לפני כשנתיים מונה על ידי נתניהו לשר המשפטים באופן זמני, אחרי שאיילת שקד פוטרה, בממשלה האחרונה כיהן כשר לביטחון פנים, ולמרות שבאופן רשמי הוא מוקם במעמקי הרשימה, הוא נחשב לאחר מחברי הכנסת הבכירים והפופולריים ביותר במפלגה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture