בחודש אחד: 57 איומים על פצצות התקבלו במרכזים יהודיים בארה"ב

17 מרכזים קהילתיים יהודיים בארה"ב פונו בפעם השלישית החודש לאחר שקיבלו במקביל איומים בטלפון על פצצה, כאשר ככל הנראה מדובר באיומי שווא • "גם אם לא היתה פצצה, השנאה היתה שם", אומרים יהודי ארה"ב שחוששים מהמשך התגברות האנטישמיות במדינה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בפעם השלישית בתוך חודש, מרכזים קהילתיים יהודיים ברחבי ארה"ב פונו לאחר שקיבלו איומים על פצצה. על פי דיווחים בתקשורת המקומית, מדובר בכ-17 במרכזים יהודיים הנמצאים בקליפורניה, קולורדו, קונטיקט, ניו ג'רזי, ניו מקסיקו, יוטה וויסקונסין אשר קיבלו איומים טלפוניים במקביל אחת לשבוע.

באזור נערכו סריקות נרחבות באמצעות כלבי גישוש, אך לא נמצאו מטעני חבלה ולא דווח על נפגעים. "איומים כאלה, למרבה הצער, כבר קורים ברחבי הארץ ולכן היינו מוכנות", סיפרה סוזן רונה, דוברת המרכז הקהילתי היהודי בבולדר. באילינוי פונו ילדים ממעון יום לאחר שהתקבל איום פצצה בטלפון – איש לא נפגע, ולא נמצא חומר נפץ. באוהיו פונה מרכז קהילתי בעקבות איום פצצה, גם איום זה התברר כאיום סרק. באולבני שבניו יורק פונה המרכז הקהילתי היהודי בפעם השנייה בתוך שבועיים, לאחר שהתקבל איום טלפוני.

בהקלטה מגל האיומים האחרון ששוחררה לאחרונה, נשמע שנעשה שימוש בטכנולוגיה שמסווה את זהות המתקשר. "זה פצצת C-4 עם הרבה רסיסים בשקית," כך נאמר בהקלטה אומרת. "בתוך זמן קצר, מספר רב של יהודים הולכים להישחט. הראשים שלהם הולכים להתעופף מהרסיסים. הולך להתבצע מרחץ דמים בתוך זמן קצר".

מרכזים רבים קיבלו המלצה לערוך תכנית לפינוי מהיר מהמבנים, "אנחנו מתמידים בשמירה על הביטחון עכשיו למשך זמן", אמרה מנהלת המרכז הקהילתי של ניו הייבן שבקונטיקט, ג'ודי דיימונדסון, שטוענת כי הצוות במרכז הקהילתי עבר הכנה למצב מסוג זה. "התקריות האלה משמשות תזכורת כי מוכנות היא כלי תגובה טובה", כך דיימונדסון, "אנו משבחים את רשויות אכיפת החוק המקומיות על החקירה והעבודה השוטפת כדי להבטיח את שלום הקהילות שלנו".

בסיכומו של דבר, המרכזים היהודיים בארה"ב קיבלו בחודש ינואר 57 איומים על פצצות. האיומים היו מתואמים והגיעו בגלים: ב–9 בינואר 16 מרכזים יהודים קיבלו שיחות טלפון על פצצה בבניין, ב–18 בינואר התקבלו שיחות ב–27 מרכזים ואתמול (שלישי) ב–14 מרכזים ובתי ספר.

בעקבות כל שיחה, המרכזים בהם גם גני ילדים פונו בזריזות, המשטרה המקומית סרקה את המתחם, והמרכז חזר לפעילותו. באף אחד מהם לא נמצא מטען חבלה, עובדה שמניעה רבים להתייחס לאיומים המתוזמנים כתעלול מרושע ותו לא. אולם, היהודים שמגיעים למרכזים ואלה שילדיהם לומדים בהם נותרים מזועזעים.

ציבי שטרן מיהרה לאסוף את ילדיה, שבית הספר היהודי שלהם בוויסקונסין פונה אתמול. "בהתחלה הייתי פשוט אחוזת פחד שהילדים הקטנים צריכים לעבור את זה. אספתי אותם מהמקום אליו פונו", אמרה לעיתון הארץ. "קיבלתי מייל שבו נכתב שיש איום על פצצה ופינו את כל הילדים", מספר שטיבן שניידר, שבתו, שלומדת בגן ילדים שפונה, נשארה בבית. "אני מפחד. זה מרגיש הרבה יותר קרוב כשמדובר בילדיך, בגן שלך. הורים רבים נסערים, הילדים עוד לא בני חמש", אמר.

שטרן הוסיפה כי היתה רוצה שתהיה יותר מודעות לאיומים. "הלוואי שהתקשורת היתה מסקרת את זה יותר, אנשים צריכים לדעת מזה", אומרת סטרן. "אחת מחברותי כתבה, לא לדאוג, זה נועד רק להפחיד, כאילו שאין מאחורי זה כלום. לא יכולתי אפילו לענות לה", אמרה שטרן, "זו סטירה לפנים: אנשים עדיין שונאים אתכם. גם אם לא היתה פצצה, השנאה היתה שם".

מהליגה נגד השמצה נמסר כי כוחות המשטרה חוקרים את האירועים, וכי ייתכן שהאיומים הגיעו מאותו מספר טלפון. עד עכשיו לא נמצאו חומרי נפץ. "לצערנו, איומים כאלה אינם חדשים בקהילה היהודית", אמר נשיא הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט. "בעוד יש לקחת כל אחד מהאיומים האלה ברצינות, איומי פצצה לרוב אינם אמינים, ומשתמשים בהם כדי להפריע לפעילות ולזרוע פחד ופאניקה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture