אחת הרעות החולות שהביא עמו עידן הסמארטפונים הוא היכולת לתעד סיטואציות מביכות בכל רגע נתון ולהפיץ את זה הלאה. הרב רצון ערוסי נדרש לנושא ויצא חוצץ נגד התופעה, תוך שהוא מצביע על האיסורים החמורים של מי שנותנים לזה יד

אחת הרעות החולות שהביא עמו עידן הסמארטפונים הוא היכולת לתעד סיטואציות מביכות בכל רגע נתון ולהפיץ את זה הלאה. כך לדוגמא, בשבוע שעבר הופץ ברשתות החברתיות תיעוד מהרחבה הסמוכה לכותל המערבי (מלפני 5 שנים!) בו נראתה אשה מבוגרת כשהיא פונה לבעלה מול מצלמות של רשת תקשורת זרה, באמצע ראיון שנערך באותו זמן. האשה, כמובן, לא הבחינה במצלמות, וכשהבחינה בהן היא זזה הצידה במבוכה, אולם זה לא עזר לה. הצילום הופץ והרשת חגגה. ומה האשה הרגישה? זה כבר פחות ענין את מיליוני המשתפים…

בהלכה היומית באתר נצח ישראל נדרש הרב רצון ערוסי רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית להתייחסות ביחס לצילום והפצת תמונות או סרטונים מביכים של בני אדם. "אין לצלם את האדם שלא בידיעתו ושלא ברשותו. האדם זכאי להצנע לכת. ולכן, כל מי שמצלם אותו שלא בידיעתו ושלא ברשותו בעצם פוגע במגמה של האדם בהצנע לכת. במיוחד שיש מהצילומים האלה אשר הם לא על דעת המצולם, מפגע רע מאוד לחברה ולאדם".

"הרבה פעמים האדם נמצא בתנוחה או במצב שאם יתפס בתמונה באותו מצב, זה מביש ומביך. לכן הנצחת דבר כזה היא בגדר מה שאמרה תורה "לא תשכן באהליך עוולה". ולהראות את התמונה הזו מאדם לאדם ולשתף בווטצפ היא בגדר "מוציא שם רע", והרי זה מרכל על אדם אפילו שהוא לא מדבר. התמונה מדברת בעד עצמה, וגם היא יכולה להיות בגדר מוציא שם רע", אמר הרב.

הוא העיד באופן אישי על עצמו כיצד נפגע מהתופעה: "פעם הייתי בשדה התעופה ואני יושב לי ממתין עד שנעלה למטוס. מישהו עמד שם וצילם בחורה שעמדה ממולי. ואז בתמונה מה יכולים לראות? רואים בחורה ליד דמות של רב שמחזיק ספר ולומד, והיא על הרקע של הדבר הזה. ויכולים לחשוב שזה כאילו ממש ביחד בגלל סמיכות המקום. אין צל של ספק שדברים כאלה הם דברים רעים וחטאים. דברים אלו הם יותר מרכילות, זה הרבה פעמים "הוצאת שם רע…"

אסור לצלם אנשים בסעודות או בהלוויות

"ישבנו במסיבה קהילתית, וכידוע כל אדם היום מחזיק פלאפון שמצלם, אז התחילו אנשים לצלם ואז בני אדם נתפסים בשעה שהם אוכלים או פותחים את הפה בצורה לא נעימה, או נוגסים, או מושיטים יד לקחת ממרחק תביא לחמם. מצבים מביכים מאוד. קמתי ואמרתי להם שהדבר הזה הוא אסור, כיוון שבני אדם מובכים. יחליטו או רוצים לאכול שבת אחים גם יחד, או רוצים לשבות מאכילה עד שיגמרו לצלם. כי אחרת הדברים האלה כאמור פוגעים בבני האדם. מנציחים מצבים שמביכים את האדם, וזה אסור ע"פ התורה.

כבר פרסם ידידי הרב יעקב רוז'ה הלכה, אסור לצלם את האבלים או קרובי משפחה מלווים. הרבה פעמים הם בתנוחות ובמצבים מאוד לא נעימים והכל בגלל שהם נמצאים באבל, בצער, ביגון וכו'. ולכן, אסור בשום פנים ואופן לצלם אותם שלא ברשותם, שלא בידיעתם. הרי בכך הם מנציחים מצבים שבני אדם לא היו מעוניינים לראות אותם בצורה כזו.

המפגע הזה של תמונות בכל מקום, ביד כל אדם לא כמו פעם שהיה צריך להזמין צלם ביודעין, ואז יש הכנה. היום כל אדם ואדם מחזיק מכשיר כל הזמן ומצלם כל אדם, ועוברים בזה על איסורי תורה חמורים.

בציבור אשר יש בו יראת שמים צריך לחנך ולפרסם, שאסור לצלם אדם בלי ידיעתו ובלי רשותו. עם כל הכבוד שאנחנו רוצים לצלם מעמדות מסויימים. צריך לבקש מבעלי המעמדות אם הם מסכימים. אם לא, אין לצלם. כי כאמור יש הרבה עברות שמתגלגלות על ידי הצילומים הללו".