Shlomi Cohen/Flash90

מכה לארגון צהר: היועמ״ש קבע שלא יוכלו להעניק 'תעודות כשרות'

היועמ״ש מפרש את החלטת בגצ הכשרות באופן שמאפשר לעסק להחזיק תעודה שמעידה על האופן שבו הוא נוהג במזון אך תאסר הצגת תעודה או לוגו מטעם גוף חיצוני. הגר"ד לאו: "הנסיונות לחבל במערך הכשרות של הרבנות הראשית לא יצלחו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היועמ"ש בהחלטה בעניין תעודות הכשרות קובע אסור לבית עסק להציג תעודת כשרות של גוף פרטי, לבית העסק יהיה מותר לכתוב נתונים עובדתיים על הסטנדרטיים הכשרותיים. בנוסף, יהיה מותר לו לכתוב שהוא מפוקח על ידי גוף חיצוני אך אסור יהיה לו להציג אישור או תעודה או שימוש בלוגו של גוף כשרות ובכל מקרה הוא נדרש לציין במפורש בצורה בולטת כי המקום אינו מפוקח על ידי הרבנות הראשית לישראל.

הרבנות הראשית לישראל הודיע כי "היא מברכת על חוות דעת היועמ"ש לממשלה שהגבילה את אפשרויות הצגתו של פיקוח מטעם גופי כשרות פרטיים, בבתי עסק שאינם מחזיקים בתעודת הכשר מטעם הרבנות, ובכך הקטינה באופן משמעותי את הסיכון להטעיית הצרכן שומר הכשרות.  חוסר הבהירות של פסק הדין שניתן על ידי בית המשפט העליון, הגיע היום לסיומו עם מתן חוות הדעת מטעם היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט. בכך נסתם הגולל על ניסיונות לפרשנות מוטעית של פסק הדין מצד גורמים כאלה ואחרים, באופן שהוביל לחשש משמעותי להטעיית הציבור".

בחוות דעתו, קיבל היועץ המשפטי את עמדתה של הרבנות הראשית לפיה מתן אפשרות להציג אישור פיקוח מטעם גוף כשרות חיצוני, יוביל להטעיית הציבור שומרי הכשרות. הצגת אישורי כשרות לבית עסק מטעם גופי כשרות חיצוניים יכולה להיעשות אך ורק כתוספת על תעודת הכשרות הממלכתית של הרבנות אך לא במקומה.

בפסק הדין שניתן פתחה הנשיאה נאור "שער שלישי" שאליו יוכלו להיכנס בעלי בתי אוכל שאין בידם תעודת כשרות של הרבנות וקבעה כי על אף שאסור לבית אוכל שאינו מחזיק בתעודת הכשר להציג כל מצג כשרותי, מותר לו להציג מצג אמת בדבר הסטנדרטים עליהם הוא מקפיד ואופן הפיקוח על שמירתם, תוך הבהרה מפורשת כי אין בידו תעודת הכשר של הרבנות.

לאחר שהרבנות הראשית פנתה ליועמ"ש לממשלה לקבל הבהרות בנוגע לפס"ד ולאופן האכיפה הנדרש, קבע היועמ"ש לממשלה כי בהתאם לפס"ד, בעל בית האוכל יכול לציין בעצמו כי הוא נתון לפיקוח מטעם גורם כשרות חיצוני , אולם הוא לא יוכל להציג בפומבי בבית העסק אישור מטעם הגורם המפקח עליו."

ברבנות הראשית הוסיפו כי "הרבנות הראשית לישראל מתנהלת בהתאם לחוק איסור הונאה בכשרות ונתונה בידה הסמכות לאכוף הונאות כשרות והטעיות צרכניות. בדנג"ץ גיני שב בית המשפט והבהיר כי מתן תעודת כשרות אלטרנטיבית על ידי גופי כשרות חיצוניים הינה עבירה לפי חוק איסור הונאה בכשרות".

"מערך הכשרות הממלכתי במדינת ישראל עומד בפני שיפור משמעותי שיתקן את הליקויים שעלו, בין השאר, בדו"ח מבקר המדינה. הרבנות הראשית שוקדת זה תקופה ארוכה על שיפור מערך הכשרות והשקיעה בכך רבות עד כה, וזאת, במטרה להצעיד את הכשרות קדימה ולהתאימה לפעילות בעידן מודרני לטובת צרכני הכשרות, כך שכל רצון ל"אתגור" הרבנות מבחוץ בתחום הכשרות מעורר תמיהה. מערך הכשרות הארצי הינו מערך מורכב ומסועף בעל השלכות על מיליוני אנשים במדינת ישראל הצורכים אוכל כשר".

הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הגר״ד לאו בירך על חוות דעתו של היועץ המשפטי "בחוות הדעת מובהר כי גופים ועמותות פרטיות לא יוכלו להציג מצב של כשרות כביכול אף שאינם מורשים ומאושרים מטעם הרבנות הראשית לישראל".

"הנסיונות של גופים שונים לחבל במערך הכשרות הרשמי של הרבנות הראשית לא יצלחו. הרבנות הראשית תמשיך לדאוג לכשרות איכותית ומקצועית בסטנדרטים הטובים ביותר".

בעקבות החלטת היועמ"ש אומר מזכ"ל האיחוד הלאומי אופיר סופר:"החלטת היועמש שמה קץ להרפתקאת צוהר שעלולה הייתה להוביל למציאות בה כל ארגון פיראטי היה מוציא תעודת כשרות ומכאן הסוף ברור. החלטת היועמש מחזירה לרבנות הראשית לישראל את הסמכות לקבוע מהו בית עסק כשר ולמנוע מקרי הונאה רבים. בימים אלה עלינו לחזק את הרבנות הראשית לישראל שנתונה למתקפה חסרת תקדים במגוון תחומים על ידי גורמים אינטרסנטים שרוצים לפרק את היהדות הממלכתית אם זה בנושא כשרות, גיור, נישואין וגירושין. יחד נשמור על זהותה של המדינה".

"סכנה גדולה ביותר": ארגון 'צהר' הקים מערך כשרות עצמאי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture