צילום: דוברות כב"ה מחוז יו"ש

בדיון בוועדת הכלכלה נחשף: "אין שום תוכנית להרחבת כביש 90"

הוועדה התכנסה למעקב אחר יישום דוח השימוע הציבורי של הוועדה לטיפול בקטל בדרכים ולדיון במניעת השימוש בסמארטפונים. החברים מתחו ביקורת על היעדרות שר התחבורה ותבעו מראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו לטיפול בקטל בדרכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לשתי ישיבות מיוחדות שעסקו במאבק בקטל בדרכים, במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים בכנסת. בפתח הדיונים עסקה הוועדה ביישום החלטות דוח השימוע הציבורי למניעת הקטל בדרכים, שהוביל היו"ר ח"כ איתן כבל, ולאחר מכן עסקה הוועדה בתוכנית למניעת השימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה.

היו"ר כבל פתח את הישיבה ושיבח את מפקד משטרת התנועה, ניצב דורון ידיד, ומנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, על פעולותיהם, אך מתח ביקורת על משרד התחבורה בשל היעדרות השר והמנכ"לית מהישיבה בייחוד אחרי השבוע הקטלני האחרון. הוא הוסיף כי בחודש אוקטובר נהרגו 40 בני אדם בדרכים ומדובר באוקטובר הקשה ביותר ב-4 השנים האחרונות ובוודאי החודש הקטלני ביותר מאז תחילת השנה. "מישהו מעלה בדעתו שאם חס וחלילה באוקטובר היה אירוע ביטחוני שבו היו נהרגים 17 אזרחים או חיילים וכל מדינת ישראל לא הייתה עומדת על הרגליים? אבל כשזה מגיע לקטל בדרכים כולם מרחיקים עדות כי זה לא קשור אליהם", אמר.

היו"ר כבל הזכיר כי בעקבות השימוע שקיימה ועדת הכלכלה בתחילת 2016 פורסם דוח מסכם ובו המלצות ודרישות פעולה והוקמה ועדת משנה בראשות ח"כ יעקב אשר למעקב. ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת לישיבה היום עולה כי קיימים פערים ביישום דוח השימוע. מהמסמך עלה כי משרד התחבורה לא העביר לוועדה דיווחים על טיפול במוקדי סיכון. כמו כן המשרד דיווח שהקריטריונים להגדרת מוקדי סיכון פורסמו באתר, אך נכון לאתמול הפרסום לא מופיע באתר, בנוסף לכך המשרד לביטחון הפנים לא העביר לוועדה דיווח על התקדמות ביישום התוכנית להקמת היחידה לאכיפה נגד כלי רכב כבדים ומשרדי האוצר והתחבורה לא דיווחו על הפחתת עלויות רכישה של מערכות בטיחות.

ראש אגף התנועה, ניצב דורון ידיד, אמר כי המשטרה מציגה שנה שנייה ברציפות של עלייה (של 33%) באכיפה של עבירות מסכנות חיים ובריונות כביש. "לפי תפיסתנו שימוש בסלולרי, ונהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים הם גורמי התאונות המרכזיים", אמר. הוא הוסיף כי האגף מימש את הבטחת השר לביטחון הפנים והמפכ"ל להכפלת מספר הניידות וכיום יש מעל 150 ניידות במשמרת.

יו"ר השדולה לבטיחות בדרכים, ח"כ חמד עמאר אמר כי עד לפני חודש דיברנו על האופניים החשמליים, ואז בא חודש אוקטובר ושינה את התפיסה. הוא הוסיף כי ראש הממשלה צריך לעמוד בראש ועדת שרים לטיפול בקטל בדרכים ורק אז אולי נתחיל לראות דברים זזים. יו"ר ועדת המשנה למאבק בקטל בדרכים, ח"כ יעקב אשר, אמר כי אין תוכנית כוללת שמביאה איתה תקציב נוסף למאבק. "אנחנו יכולים לטפוח על עצמנו על השכר שהצלחנו לשים את זה על סדר היום, אבל צריך להגדיל משאבים בתשתיות, בחינוך ובאכיפה. שר האוצר וראש הממשלה צריכים להחליט מה לעשות וצריך תוכנית לטיפול באופניים החשמליים. תפסיקו לפחד מזה", אמר.

באשר לאופניים החשמליים אמר היו"ר כבל כי עמותת אור ירוק תצא למבצע "שנמוך" אופניים חשמליים ותציע לכל מי שרוצה להחזיר את הגבלת המהירות של האופניים ל-25 קמ"ש בהתאם לחוק. "הוועדה תיתן לכם את כל הגיבוי שהפעולה הזו תצליח", אמר היו"ר כבל.

היו"ר כבל ביקש את התייחסותו של מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ, לטיפול בכביש 90. פרץ הסביר כי כביש 90 הוא הארוך בארץ (472.2 ק"מ) כאשר מתוכו טופלו 110 ק"מ ועוד 17 מוקדי סיכון נמצאים בטיפול. עם זאת הוא הוסיף כי אין תוכנית להרחבת הכביש מצומת הערבה צפונה לים המלח. לדבריו, בקטע הזה אין אפילו תכנון אך הוקם צוות שנותן פתרונות נקודתיים. היו"ר כבל אמר בתגובה כי חייבים לטפל בקטעים מסוימים בכביש ולהתחיל לתכנן את הטיפול בכביש מצומת הערבה צפונה. "אם התכנון לא יתחיל אתמול הטיפול לא יהיה גם בעוד 10 שנים", אמר.

מנכ"לית הרלב"ד, רחל טבת ויזל, התייחסה לשימוש בסמארטפונים והציגה נתוני סקר שמעלים ש-40% סבורים שיש סיכוי להיתפס משתמשים בסלולרי בנהיגה, 70% סבורים שיהיו מסוגלים להימנע משליחה וקריאת סמסים בזמן נהיגה ו-50% מוכנים להשתמש בטכנולוגיה מסייעת. היא ציינה כי הרשות העלתה קמפיין שהמסר שלו הוא שהודעות יכולות לחכות, וגם מי ששולח את ההודעה ולא קיבל תשובה יכול לחכות. עוד היא ציינה כי הרשות תקבע בקרוב תו איכות ופתרונות טכנולוגיים למוצרים שימנעו שימוש בסלולרי בנהיגה, ולאחר מכן תפרסם הרשות רשימה של טכנולוגיות שהציבור יוכל לעשות בהן שימוש. באשר לכך הציגו יזמים צעירים מהכפר הירוק פיתוח של אפליקציה ותושבת לסמארטפון שנועדו להילחם עם הרצון שלא לפספס שום דבר ולהסתכל על כל התראה ולענות על כל סמס.

סגן ניצב דנה ימינחה אמרה כי המשטרה מציעה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי מאלף שקלים כיום ל-1,500 שקלים ולשלול רישיון של נהגים שביצעו את העבירה הזו בפעם השלישית.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי הרלב"ד צריכה להיות מרכז הידע הלאומי במאבק בקטל בדרכים ולרכז מידע שיכול להוות כלי עבודה מרכזי במאבק בקטל בדרכים. הוא הזכיר כי בכל הנוגע למאבק בקטל בדרכים הוועדה פועלת באופן שלא נעשה מעולם, ואמר כי הנושאים שצריך לשים עליהם דגש בטיפול הם האופניים החשמליים, המרחב העירוני והשימוש בסלולרי. "למרות אוקטובר השחור והעלייה בתאונות אופניים חשמליים עדיין רואים ירידה משמעותית, וזה אפשרי. חייבים תוכנית עבודה לאומית ואני עדיין תובע מראש הממשלה להקים ועדת שרים בראשותו שתהייה לה אמירה בעלת משמעות לאומית", אמר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture