Yonatan Sindel/Flash90

וייצמן לליאון: הכנסת בתי הכנסת לתכנית הבינוי – משקל נגד לפשע

בעקבות חילול ביהכנ"ס 'שיח ישראל' פנה ח"מ ירושלים יוחנן ויצמן לראה"ע משה ליאון בהצעה מעשית: הכללת בתי הכנסת בתכנית הבינוי לשנת 2019 כמשקל נגד למעשה הנפשע • "נציגי ציבור לא יכולים להסתפק בהודעות כאב"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בוידאו: רפ"ק ליאור בן שלום, ראש לשכת חקירות בתחנת מוריה

בינוי תמורת חילול: על רקע הסערה סביב מעשה החילול הנפשע הלילה בביהכנ"ס 'שיח ישראל' בקרית יובל בירושלים – פנה חבר המועצה הגוראי יוחנן ויצמן לראש העיר משה ליאון בהצעה מעשית שתהווה תיקון לפשע הנורא: שתכנית הבינוי העירונית לשנת 2019 תשקלל את צרכי בתי הכנסת בכל שכונות העיר.

"המראות הקשים מחילול בית הכנסת 'שיח ישראל' בקרית יובל הלילה", פותח וייצמן את מכתבו לליאון שהעתקים ממנו נשלחו לכל חברי המועצה, "מזעזעים כל לב יהודי. הדברים ניכרים בהודעות הגינוי שהוציאו כל הגורמים הנכבדים במערכת הציבורית, וכיהודים חרדים אנו ממתינים להנחיית גדולי ישראל באשר לפעולות החיזוק הרוחניות שעלינו לנקוט בהן".

וייצמן מעריך כי חילול ביהכנ"ס לא נבע כתוצאה מההסתה נגד החרדים בשכונה אלא ככל הנראה לאומני: "אני לא מאמין שהמעשה הנפשע בוצע על ידי יהודים ואני נוטה להניח שגם המשטרה תחקור אם יש כאן מניע לאומני ואנטישמי. אף אחד לא רוצה לחשוב שמדובר במעשה שבא כתוצאה מההסתה נגד החרדים בשכונה, על רקע המדיניות העירונית שהייתה נהוגה לצערנו בעשור האחרון להדחקת החרדים מהשכונה".

 

חילול בית הכנסת בירושלים: הוקם צוות חקירה מיוחד • צפו בתיעוד

 

"אנחנו, נציגי הציבור בירושלים, לא יכולים להסתפק רק בזעזוע ובהודעות כאב, עלינו מוטל לפעול הלכה למעשה לתיקון העוול וליצירת משקל נגד הולם למעשה הנפשע". לדבריו, "כולנו מסכימים שאין שום סיבה שבתי כנסת לא יקבלו מבנה קבע ראוי, שמטבעו מוגן יותר בפני פורצים כדוגמת החוליגנים שביצעו את החילול הנפשע הלילה. זו המשימה שלנו לעת הזו".

וייצמן מציע הצעה מעשית: "זו שעת הכושר להביא לידי ביטוי את שינוי המדיניות העירונית ולפעול יחד כדי שתכנית הבינוי העירונית לשנת 2019 תכלול את בתי הכנסת בירושלים, כך שיינתן פתרון ראוי והולם לצרכי בתי הכנסת בכל שכונות העיר", חותם וייצמן את מכתבו.

לפני מספר שעות הודיעה המשטרה כי הקימה צוות חקירה מיוחד לצורך בדיקת וחקירת האירוע. במהלך הבוקר הגיעו לזירה מומחים מטעם משטרת מוריה, ואספו ממצאים שונים. עוד נמסר כי "לאור האירוע החמור והחריג, הוחלט ע"י פיקוד מחוז ירושלים להקים צוות חקירה מיוחד (צח"מ) במטרה להגיע לחשודים וחקר האמת. בשלב זה כלל כיווני החקירה נבדקים".

יו"ר הסיעה ומ"מ ראש העיר, אליעזר ראוכברגר קרא לכל הגורמים הפועלים כנגד הציבור החרדי בקרית יובל, לעשות חשבון נפש ולראות עד היכן ההסתה הזו פועלת ולאיזה מעשים היא מובילה. "אין לי ספק שאף אחד מהמסיתים הללו והפועלים נגד הציבור החרדי בקרית יובל, לא התכוון שמישהו יבצע מעשה כה איום ונורא של חילול הקודש. אולם להסתה יש תוצאות משלה, וכשמסיתים צריך לקחת בחשבון שיש כאלה שיהפכו אותה למעשים איומים וקשים כאלה. אני קורא לכל אותם מסיתים לחדול מיד מדרכם הנלוזה, ולאפשר לציבור החרדי בקרית יובל לחיות את חייו על פי דרכו, ולקבל את כל המגיע לו כאזרח שווה זכויות ללא אפליה והדרה".


דרעי מחוץ לבית הכנסת

כזכור, מתפללי בית הכנסת 'שיח ישראל' שבשכונה הירושלמית הזדעזעו הבוקר לגלות כי בבית הכנסת שלהם נפל קורבן לוונדליזם מזעזע שמזכיר תקופות אחרות. במהלך הלילה נכנסו פורעים לבית הכנסת והשחיתו את הרכוש במקום. הם לא עצרו בכך ופנו בהמשך לארון הקודש אותו הם פרצו בעזרת דיסק. לאחר מכן הם שפכו חומצה על ספרי התורה והשליכו אותם בביזיון רב על הרצפה.

נציגי 'דגל התורה' בכנסת ובעירייה הפנו אצבע מאשימה לגורמי קיצון חילונים שהובילו בשנים האחרונות קמפיין הסתה נגד הציבור החרדי בשכונה. "בני ישראל כשהם יורדים, הם יורדים עד לתהום. הנסיון כל השנים למנוע מתושבים חרדים לגור בשכונת קרית יובל, הביאה בסוף כמה רפי שכל, אנשים מושחתים, לעשות את המעשה הנאלח הזה של פגיעה במקום תפילה שעוונם לא יסלח. מקומם מאחורי סורג ובריח", אומר יו"ר המפלגה, ח"כ משה גפני. הוא הוסיף: "פעולות מסוג זה לא ירתיעו את תושבי ירושלים בכלל ותושבי קרית יובל בפרט שעומדים בגבורה מול כל הנסיונות לפגוע בהם".

ח"כ יעקב אשר: "זהו פשע שנאה מחריד, פרי הביאושים של אנשי תקשורת ופוליטיקאים שוחרי הדמוקרטיה והפלורליזם שמסיתים את הציבור בזעקות סרק על הדתה ומזלזלים בציבור שומרי המצוות. דווקא עכשיו כשקולם צריך להישמע נגד מעשי הוונדליזם המזעזעים הפוגעים ברגשותיו של כל יהודי בארץ ובעולם, הם שותקים בצביעות ואפילו לא מגנים את האירוע הקשה שחווינו היום בירושלים".

 

מרן שר התורה על חילול בית הכנסת: "הפורעים יתנו על כך את הדין"

 

ח"כ אורי מקלב: "מעשה זה מזעזע ומבחיל עד עומק הנפש, מעשים אלו הינם תוצאה ישירה של הסתה ושינאה זאת לא פעולה רגעית אלא פעולה מתוכננת ומושקעת, חילול הקודש הנורא הזה צריך לזעזע את אמות הסיפין והקמת קול זעקה וצעקה בכל הארץ. פעולה זו אינה של אדם בודד אלא ישנו ציבור שמרוצה חס ושלום ומבליג מכך. התעלמות והמעבר לסדר היום או חסר המעש זה המבחן הציבורי כנגד מעשים נוראיים אלו".

סיעת 'דגל התורה' בירושלים: "מדובר במעשה נפשע וחמור ביותר, ונדליזם מהסוג הכי גרוע שיש של חילול בית כנסת, מעשה כזה קשה ואיום המזכיר מעשים שנעשו בימים אפלים באירופה. זהו מעשה של אנטישמיות נוראה, תוצאה של שנאת חינם והסתה כנגד הציבור החרדי בקרית יובל על לא עוול בכפו ורק בשל היותו חרדי, ואנו מקווים שכל המסיתים ורודפי החרדים בקרית יובל יבינו מה תוצאות ההסתה הזו ולאן היא מובילה".

גם במערכת הפוליטית הכללית התייחסו בחומר לאירוע וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מזועזע מחילול בית הכנסת בשכונת קריית יובל שבירושלים. על המשטרה למצוא מייד את האחראים לכך כדי למצות איתם את הדין". בימין החדש התמהמהו בתחילה עם התגובה, אך לבסוף נמסר מטעמו של נפתלי בנט כי, "״חילול בית הכנסת וביזוי סיפרי התורה הלילה בירושלים הם מעשה נוראי ושפל. המראות מכאיבים את הלב ומעוררים תחושות קשות. מדובר בפשע נורא נגד כל מה שקדוש לעם היהודי ואני קורא לרשויות אכיפת החוק לבדוק את האירוע ולהביא את המשחיתים לדין בהקדם האפשרי״.

 

ברקע חילול בית הכנסת בי-ם: ליברמן מגביר ההסתה נגד החרדים • צפו

 

גם לפיד וליברמן הגיבו, אחרי שעות של שתיקה, ‏"השחתת בתי הכנסת השבוע בי-ם ונתניה היא חציית קו אדום, עליה צריכים העבריינים לתת את הדין. אם יש אנשים ששכחו את ההיסטוריה של העם היהודי ולא מכבדים אותה ואת ההווה שלו, אנחנו פה כדי להזכיר להם", כתב יו"ר יש עתיד יאיר לפיד.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏הזדעזעתי לראות את מראות ההרס וחוסר הכבוד, בבית הכנסת בקרית יובל בירושלים שנפרץ הלילה. הפורצים פגעו בקודש הקודשים של בית התפילה היהודי – ארון הקודש ובו ספרי התורה. אני קורא למשטרה לעשות כל מאמץ למצוא במהירות את הפורצים ומחזק את ידי כל המתפללים בבית הכנסת".

בתמונות: צוות החקירה בבית הכנסת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture