במערכת הפוליטית תוקפים את ראש הממשלה נתניהו והשר ישראל כץ העומד בראש משרד התחבורה בתגובה לדו"ח החמור שפרסם אחר הצהריים מבקר המדינה בנוגע למחדלים בתחבורה הציבורית • "הממשלה לא עושה מספיק לדאוג לתחבורה ציבורית"

בתגובה לדו"ח החמור שפרסם היום אחר הצהריים מבקר המדינה בנוגע למחדלים בתחבורה הציבורית, הפוליטיקאים מגיבים ומגנים את נתניהו וישראל כץ העומד בראשות משרד התחבורה למעלה מעשור.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ויו"ר השדולה לשיפור השירות בתח"צ ח"כ אורי מקלב הגיב על דו"ח המבקר: "יש להפריט את כל התחבורה הציבורית בארץ – הפקידים מנותקים, אינם נוסעים בתחבורה ציבורית ואינם חשים את חולשות המערכת. זו טעות לשים את הדגש על מערכות הסעה המוניות".

"דו"ח זה אינו מפתיע כלל, בחלק מהנושאים המבקר אף המעיט בחומרתו, ישנו פער גדול בין התכנון והמחויבות לבין הביצוע בפועל, כאשר אנו רואים כי במבחן התוצאה אין ביטחון תחבורתי לנוסעים ובשעת אמת השירות לא אמין או לא ניתן כלל, זהו מצב שלא ניתן להמשיך איתו. נעשתה רפורמה ענקית איך היא אינה עולה על המדדים בהם נבחנת תחבורה ההיקפית והפנימית".

"באין ספור דיונים, שאילתות הצעות לסדר והצעות חקיקה שיזמנו בכנסת האחרונה השתקף המצב בו הנוסעים עוברים סבל רב, נוסעים ממתינים שעות, יחס משפיל מצד הנהגים והפקחים, אוטובוסים שאינם תקינים ללא פיקוח. דו"ח זה מציג את שאמרנו, התחבורה הציבורית כיום בארץ אינה אמינה ואינה יעילה ובעיקר לא מהווה אלטרנטיבה – השירות לקוי היחס לנוסעים בעייתי, התנאים ושכר הנהגים הוא גורם מרכזי בכשל, ואין שום גורם הרתעה ופיקוח על כך".

"המבנה הממשלתי במשרד אינו מתאים להיות גוף מבצע, אלא עליו להפוך לגוף מפקח, יש להפריט את כל תחום התחבורה הציבורית בארץ ולהוציאו לחברות וגופים חיצונים, זהו אינו תחום המתאים לפקידים – הם מנותקים, הם אינם נוסעים בתחבורה ציבורית ואינם חשים על בשרם את חולשות המערכת, התכנון טוב על הנייר אבל בפועל אין בו התאמות לצרכים אין בו גמישות ולכן המערכת קורסת במיוחד בשעות הלחץ. – הטעות המרכזית הינה לשים את הדגש על מערכות הסעה המוניות ולא על אוטובוסים שנותנים את השירות היומי לאזרחים".

גם ב'כחול לבן' תקפו בחריפות את הממשלה נוכח ממצאי דוח מבקר המדינה בנושא התחבורה הציבורית: כל ישראלי שעומד עכשיו בפקק צריך לדעת שזה בגלל שראש הממשלה עסוק בעצמו ולא באזרחים

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה לשעבר, ח"כ קארין אלהרר: "ממשלת ישראל לא עושה מספיק כדי לדאוג לתחבורה ציבורית מהירה, בטוחה, וזולה עבור אזרחי ישראל. הגיע הזמן להוציא את המדינה מהפקק".

סגן ראש עיריית תל אביב לשעבר, אסף זמיר: "דו"ח המבקר הוא חמור. העתיד טמון במעבר משימוש ברכב פרטי לתחבורה ציבורית, אחרת אנחנו לקראת קטסטרופה תחבורתית".

דוח מבקר המדינה מוכיח שוב שאצל נתניהו, רק השרידות הפוליטית חשובה. הדוח מציג את כשלי התחבורה הציבורית בישראל בעיקר בתקופתו כראש הממשלה – בגלל זה ישראל עומדת בפקקים. כל ישראלי שעומד עכשיו בפקק צריך לדעת שזה בגלל שראש הממשלה עסוק בעצמו ולא באזרחים. מה שנתניהו לא עשה ב 10 שנים, הוא כבר לא יעשה. מגיע לאזרחי ישראל יותר.
'כחול לבן' תשנה את סדרי העדיפות, כאשר המצוקות האמיתיות יהיו בראש. מאות אלפי הנהגים שעומדים בפקקים שעות רבות בשבוע צריכים גם פתרונות מיידיים.

לאחר הבחירות 'כחול לבן' תקים קבינט תחבורה – נכנס סביב שולחן אחד את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת לקדם במהירות, וביעילות את הליכי התכנון הנחוצים ויפתח פתרונות יצירתיים לבעיית הפקקים. ועל מנת להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בארבע המטרופולינים במדינה, כדי שיתאפשר תכנון תחבורתי אזורי משותף. כמו כן, נעודד תחבורה שיתופית, נשיק תוכנית לאומית שתביא תחבורה ציבורית איכותית, זמינה ונגישה לכל מקום בישראל, נתגבר את קווי התחבורה הציבורית בפריפריה, נחזק את מערך הרכבות, נקדם ויסות של שעות הכניסה למטרופולין ת"א, נקדם מאמץ לאומי להקמת רשת מטרו מודרנית במרכזי הערים הצפופות בישראל, ונהפוך את ישראל למדינה מובילה בתחום התחבורה החדשה.

ח"כ איתן כבל, יו"ר וועדת הכלכלה, בתגובה לפרסום דו"ח המבקר: "הדו"ח החשוב והמקיף שמפורסם היום מציג תמונת מצב קשה מאד של התחבורה הציבורית בישראל, שמאששת את כל המסקנות שעלו הן במהלך השימוע הציבורי בנושא התחבורה הציבורית שהובלתי בוועדת הכלכלה, והן בדיונים בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית של וועדת הכלכלה, בהובלת ח"כ דב חנין".

"כפי שחזרתי והדגשתי, מדינת ישראל נמצאת במשבר תחבורתי שילך ויחריף בשנים הקרובות כתוצאה מצפיפות הולכת וגוברת בכבישי ישראל והיעדר תחבורה ציבורית יעילה ומשוכללת. המבקר מאשר את אשר אמרנו בדיוני הוועדה כי במשך שנים הזניחה ממשלת ישראל את התחבורה הציבורית ותיעדפה את השימוש ברכבים פרטיים שלא תרם להעלאת איכות החיים של התושבים בישראל".

"לפני מספר חודשים הניחה ועדת הכלכלה על שולחן הכנסת דו"ח מקיף וממצה עם מסקנות אופרטיביות ואני קורא לממשלה שתיבחר לאמץ את הדו"ח ולשים את נושא התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות שלה."