נתניהו וכחלון לפני אישור הקיצוץ היום. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

מעל מיליארד שקל: אושר הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה

הממשלה אישרה את תכנית משרד האוצר לקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה לטובת מימון פרויקט במשרד הביטחון וסבסוד הצהרונים. העלות הכוללת של התכנית היא יותר ממיליארד שקלים. השרים ארדן וכץ מהליכוד הצביעו נגד הקיצוץ

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הממשלה אישרה היום (שני) את צעדי משרד האוצר להתאמות לתקציב המדינה, במסגרתם תהיה הפחתה בסך 1.234 מיליארד שקל מתקציבי משרדי הממשלה, זאת לטובת מימון פרויקט בטחוני (800 מיליון), סבסוד הצהרונים לשנת הלימודים תש"פ (350 מליון) וטיפול בנפגעי השריפה במבוא מודיעים (80 מיליון). ההפחתה תחול על כל משרדי הממשלה. השרים גלעד ארדן וחיים כץ שהתנגדו בחריפות לקיצוץ במשרדיהם הצביעו נגד הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לקיצוץ ואמר כי "קיצוצים זה דבר קשה. אף אחד לא רוצה לעשות את זה. אני מבין את השרים, זה קשה מאוד – אבל עם זאת, זה מה שנדרש". ראש הממשלה הוסיף: "כל שנותיי כאן התמודדנו עם גירעונות, תמיד עולה השאלה – מה סדר העדיפויות?".

"בישיבה אנחנו מקבלים שורה של החלטות תקציביות. החשובה ביותר היא 800 מיליון שקל להמשך בפרויקט ביטחוני חשוב שאסור לנו לעצור אותו". הוסיף נתניהו, "אנחנו מעבירים 350 מיליון שפרויקט הצהרונים לא ייעצר – זה משרת הורים רבים בישראל ומאפשר את פתיחת שנת הלימודים". נתניהו המשיך לפרט: "בנוסף לכך, כמה עשרות מיליוני שקלים לטובת אלו שבתיהם עלו באש – זו חובה שלנו. אנחנו יכולים פשוט להקצות את זה ולהגדיל את הגרעון אבל זה חוסר אחריות. אנחנו צריכים לשים סייג להוצאות האלה".

שרים יתנגדו, משרדים ישבתו: הממשלה והכנסת יצביעו על הקיצוץ הרוחבי

שר האוצר משה כחלון אמר כי "כלכלת ישראל היא כלכלה חזקה. הצמיחה היא גבוהה. חוב תוצר נמוך משמעותית. בשנים האחרונות, אני אומר כאן לשרים, התקציבים שלכם במשרדים גדלו. אני יכול להראות את זה למי שרוצה". כחלון הגן על מדיניותו במשרד האוצר ואמר כי "ביצענו צעדים שהחוק מאפשר לנו, אנחנו בבחירות מיותרות שעולות לנו הון עתק, את הצעדים שיכולתי לעשות במשרד האוצר כדי להקל על המשק ועל התנאים הפיסקליים – עשינו".

כחלון הוסיף: "כמו שאמר ראש הממשלה ברגע שהכנסת תתכנס ויהיה אפשר להעביר בוועדת הכספים צעדים, נטפל גם בגרעון ונעביר תקציב ל-2020 ול-2021. אני קורא לחברי הממשלה לתמוך בקיצוץ, הוא לא סימפתי, אבל אנחנו צריכים לקצץ קצת יותר ממיליארד שקלים".

השר אופיר אקוניס אמר במהלך ישיבת הממשלה כי "לצד הקיצוצים בתקציב המדינה והאחריות לשמור על יעד הגרעון המדינה צריכה לפעול להפחתת נטל המס על אזרחי ישראל". לדבריו: "הפחתת מיסים היא הדרך הבטוחה והמיטבית להגדלת הצמיחה".

שרים בממשלה מתחו ביקורת חריפה על הקיצוץ הרוחבי בתקציב. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, פנה אמש במכתב למזכיר הממשלה צחי ברוורמן וכתב כי "אישור הקיצוץ בממשלה יוביל להפסקה מיידית של התכנית לחיזוק האכיפה בחברה הערבית ועצירת הקמת תחנות משטרה ביישובים הערבים וכן הפסקת יישום התכנית לחיזוק בטחון ירושלים". ארדן הצהיר כי יצביע נגד הקיצוץ.

בפתח ישיבת הממשלה היום אמר השר ארדן כי "הקיצוץ היום נועד עקרונית לממן פרויקט ביטחוני, אבל באותה נשימה – הקיצוץ הזה שהוא מושת על המשרד לביטחון הפנים באופן הרבה יותר גדול מהפרופורציה של תקציב המשרד לביטחון הפנים ועומד לפגוע פגיעה מאוד גדולה גם בביטחון הפנים של אזרחי ישראל, לכן אתנגד היום להצעת הקיצוץ במתכונתה הנוכחית כי אם היא תאושר, כל הפרויקטים המרכזיים של המשרד ייפסקו".

גם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הביע התנגדות חריפה לקיצוץ בתקציב משרד הבריאות, לדבריו: "לא נאפשר קיצוץ במערכת הבריאות, מדובר באיום ממשי על ציבור החולים וניאבק בכל יוזמה לקצץ בבריאות". עם זאת, ליצמן לא אמר אם יתנגד בהצבעה על הקיצוץ הרוחבי.

מי שעוד הצהיר כי יצביע נגד התקציב הוא שר הרווחה חיים כץ, שטען כי הקיצוץ יוביל לפגיעה קשה באוכלוסיות המוחלשות בישראל והאשים את ראש אגף התקציבים באוצר שאול מרידור שהוא "מוביל פגיעה קשה במשרד". לדברי כץ, "כנראה ששאול מרידור חושב שהוא יכול להרוס את כל האוכלוסיות המוחלשות כי הם לא מסוגלים לצעוק יותר חזק".

הקיצוץ הרוחבי אמור להיות בעיקר בצמצום כוח אדם ושכר ביחידות הסמך של משרדי הממשלה, במקביל להעברת כספים מהביטוח הלאומי וצמצום בתקציב מבקר המדינה והכנסת. מתכנית האוצר עולה בין היתר כי החל משנת 2020, המוסד לביטוח לאומי יפחית סך של 18 מיליון שקל מבסיס התקציב המנהלי של המוסד. נוסף לכך, שר האוצר משה כחלון יפעל מול יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ומבקר המדינה הנכנס מתניהו אנגלמן לצמצום הוצאות פעילותם בבסיס התקציב של שנת 2019 ולהפחית את תקציב הכנסת ותקציב משרד מבקר המדינה בשנת הכספים 2019 בהתאם להחלטות שיתקבלו על ידם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture