כמה הרוגים, כמה פצועים קשה וכמה קל: מחקר חדש מיפה את מוסדות החינוך בישראל ומיין אותם על פי מספר הנפגעים בקרבתו • מחקר חדש הצליב את מיקומי מוסדות החינוך ברחבי הארץ עם נתוני תאונות הדרכים מהלמ"ס ודירג לפי כמות התאונות

מחקר חדש של פרויקט ANYWAY מבית הסדנא לידע ציבורי הצליב את מיקומי מוסדות החינוך ברחבי הארץ עם נתוני תאונות הדרכים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ודירג את בתי הספר לפי כמות תאונות הדרכים סביבם. במסגרת המחקר נספרו סביב כל מוסד לימודים תאונות הדרכים בין השנים 2014-2018 בהן נפגעו הולכי רגל עד גיל 19.

במקום הראשון נמצאת ישיבת פוניבז‘ בבני־ברק. לא פחות מ־113 צעירים נפגעו באזור בשנים הללו, שישה קשה ו־107 קל. ברחוב קדושת יום טוב, שממוקם בקרבת הישיבה, נפצע קשה פעוט בשנת 2018. זוהי פגיעה מיותרת ברחוב שהוא בבירור שקט ועמוס הולכי רגל, אבל מעוצב בצורה שמעודדת את הנהג להאיץ.

הפרויקט גם נותן המלצות, שנועדו לשפר את הבטיחות ולהביא לחזון של אפס הרוגים להתממש. כך, למשל, באשר לישיבת פוניבז', ממליץ המיזם על מיתון תנועה ברחוב ל־20־30 קמ"ש, הוספת פסי האטה, הצרת הרחוב והגבהת מעברי החצייה והצרה שלהם, שייאלצו את הנהגים להאט.

במקום השני: סמינר בנות אלישיב בירושלים עם 68 נפגעים, לאחר מכן ת"ת בן איש חי ברמת גן. במקום הרביעי – ביה"ס חביב בראשון לציון. ובהמשך הרשימה ת"ת קהל חסידים באלעד.


סביבת מוסד הלימודים הוגדרה כריבוע שכל צלע שלו קילומטר ובמרכזו מוסד הלימודים. באתר שהוקם במיוחד עבור הדו״ח מוזמנים גולשים למצוא ברשימה את ביה״ס שבו לומדים ילדיהם ולחקור את סביבתו.

מטרת המחקר היא לברר מהן הדרכים המסוכנות בדרך למוסדות החינוך בישראל, להזהיר את הציבור מהסכנה בדרכים ולהביא ליצירת לחץ ציבורי כלפי הרשויות על מנת שינקטו באמצעים לשיפור התשתיות. כדי להגשים חזון זה אימצו בפרויקט את ״חזון אפס הרוגים״, והדו״ח המלא מציג גם פתרונות תשתיתיים לתיקון ליקויים, ותמונות המראות בפועל כיצד הולכי רגל נאלצים להסתכן בשל תשתיות לקויות.

"המטרה שלנו היא לא להצביע על בית הספר ולהגיד שהוא יותר מסוכן מהשני, אלא להגיד: פה התרחשו הרבה תאונות, אם היו מיישמים את הצעדים של חזון אפס, רובן או כולן היו יכולות להימנע", אומרת עתליה אלון, מנהלת המחקר והפיתוח בפרויקט ANYWAY.

גל רייך, מייסד הפרויקט, אמר כי אף אחד מהצעדים של חזון אפס לא דורש תקציבים שלא קיימים ברשויות. "כבר היום ישנו תת־ניצול משמעותי של תקציבים המיועדים לשיפור הבטיחות בדרכים. תחום שגם בו אנחנו מתכוונים לטפל על ידי סיוע לרשויות במיצוי המענקים המגיעים להן".