למצולמים אין כל קשר לנאמר בכתבה. צילום:נתי שוחט / Flash90.

מקומם: הטבות של בנק לאומי רק לחברות שאינם פועלים מעבר לקו הירוק

בצל החלטת בין הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל, הבוקר מתפרסם כי בנק לאומי מפלה את לקוחותיו הגרים ביהודה, שומרון, הגולן ומזרח ירושלים. הפליית הלקוחות נעשית בצל כוונת נציבת האו"ם לפרסם "רשימה שחורה" של עסקים המעניקים שירותים לתושבים באזורים אלה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בנק לאומי מפלה את לקוחותיו הגרים ביהודה, שומרון, הגולן ומזרח ירושלים. הפליית הלקוחות נעשית בתקופה שבה בית הדין הפלילי בהאג החליט לחקור את ישראל על פשעי מלחמה המבוצעים לכאורה ביהודה, שומרון וחבל עזה, ובצל כוונת נציבת האו"ם לזכויות אדם לפרסם "רשימה שחורה" של עסקים המעניקים שירותים אזרחיים לתושבים באזורים אלה. כך פורסם הבוקר (שני) 'בישראל היום'.

לאחרונה פרסם בנק לאומי הטבות להעמדת הלוואות בשיתוף קרן ההשקעות של בנק האיחוד האירופי (EIF). מדובר באשראי שיינתן ללקוחות העונים על הקריטריונים של התוכנית. קריטריונים אלו מתאימים בעיקר לחברות העוסקות בפיתוח ובחדשנות בתחומים טכנולוגיים. מי שיימצא מתאים יגובה בערבות מצד ה־EIF, דבר אשר יקטין את הסיכון לבנק ולכאורה יאפשר לו להציע את האשראי בתנאים מוזלים.

אלא שאחד מהסעיפים בהסכם שעליו מחתים ה־EIF את לקוחותיו קובע במפורש שלקוחות ישראלים של הבנק הפועלים או מתגוררים מחוץ לקווי יוני 1967, ובכלל זה כל שטחי יהודה ושומרון, מזרח ירושלים, רמת הגולן ורצועת עזה, לא יוכלו ליהנות מהערבויות ומהאשראי המוזל.

מדובר במעבר על חוק החרם ואפליה על רקע מקום מגורים, דבר המנוגד לחוק הישראלי. סעיפי חוק החרם חלים גם על "מי שהתחייב להשתתף בחרם". סירוב לספק הלוואות מוזלות, רק מחמת העובדה שהם פועלים או מתגוררים מחוץ לקווי 67', שהיא סוגיה פוליטית, הוא אפליה מחמת מקום מגורים.

ע"פ הפרסום 'בישראל היום' גם לבנקים נוספים הוצע להשתתף בתוכנית, אך הם סירבו בשל דרישת הקרן לאפליית לקוחותיהם. מבנק לאומי נמסר בתגובה: "הענקת הערבויות של האיחוד האירופי היא חלק מתוכנית אב גדולה בשם 'הורייזון 2020', שהוקמה למטרת קידום חדשנות באירופה, ובה חברה גם מדינת ישראל. לתוכנית הערבויות קריטריונים קשיחים שנקבעו על ידיהם כתנאי להשתתפות בתוכנית. עד היום ניתנו מענקים ליותר מ־100 חברות בסכום של מאות מיליוני דולרים".

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "לפני למעלה מ-4 שנים נחתם הסכם שותפות בין מדינת ישראל לקרן EIF במטרה לעודד חדשנות. חשוב לציין כי לאומי סרב לחתום על הסעיף המדובר ולכן כתבנו בהסכם שאנו מקבלים על עצמינו את התנאים שמדינת ישראל תחליט לקבל על עצמה בהתקשרותה בהסכם. בנוסף, הבנק קיבל החלטה שאם יהיה גורם שבשל דרישות הקרן בנושא פעילות באיו"ש לא יוכל לקבל את ההלוואות, למרות שעמד בכל יתר התנאים, הבנק יעמיד את ההלוואה באותם התנאים. מאז שנחתם ההסכם אין חברה שפנתה ולא קבלה מענק".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, אמר בעקבות הפרסום: "לא יעלה על הדעת שבנק הקורא לעצמו לאומי מפלה ציבור שלם, תוך כדי הסתמכות על קביעות של מדינות זרות ומדיניות זרה. האנטישמיות האירופאית שמתורגמת בעידן החדש לאנטי-ישראליות לא יכולה להנחות את העם השב לציון. אסור לנו כחברה המכבדת ערכים לאומיים להכנע לתכתיבים פוליטיים שכל מטרתם לפרק אותנו מבפנים. אני קורא לבנק לחזור ולשאת בגאון את שמו ולהיות קודם כל ולפני הכל לאומי. אל תהיו חלק ממשפחת הBDS הבזויה וההזויה".

בעקבות הפרסום דורש ראש מועצת בנימין ישראל גנץ מבנק לאומי להבהיר שאין אמת בפרסום וכי תושבי יו״ש אינם מופלים לרעה. גנץ הנחה את גזברות המועצה להערך להעברת פעילות המועצה לבנק אחר במידה ולא תצא הבהרה ברורה. יצוין שמועצה אזורית בנימין היא המועצה האזורית הגדולה בארץ ופעילותה השוטפת בבנק מסתכמת במאות מיליוני שקלים בשנה.

ראש המועצה ישראל גנץ : "אם הפרסום נכון אזי החלטת בנק לאומי להכנע ל BDS ולאפשר חרם על מאות אלפים מתושבי יו״ש היא עבירה בוטה על חוק החרם ושערוריה שאין כדוגמתה. אנחנו לא ניתן את הלחי השניה ולא נמשיך לעבוד עם מי שמחרים אותנו. אני מצפה להבהרה ברורה מבנק לאומי כי אין אמת בפרסום ואין חרם על תושבי יו״ש. אם לא יעשה כך הנחיתי את גזבר המועצה לבחון באופן מיידי את העברת פעילות המועצה מהבנק ואני קורא לראשי מועצות נוספים לפעול בצורה דומה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

להחרים את בנק לאומי
אני גרה במרכז ולא מתכוונת להמשיך להיות בבנק הזה

צריך להתאחד נגדם

מצטרף לחרם על בנק לאמי גר בירושלים

הלוואי שאם הם היו מחללי שבת גם הייתם נזעקים ככה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture