David Cohen/Flash90

הרשויות נערכות לסופ"ש סוער: השלג אולי יגיע בראשון • האזינו לתחזית

מחר בבוקר ירד גשם בצפון שיתפשט בהמשך למרכז, מהצהריים יחל לרדת שלג בחרמון, בליל שבת צפוי שלג קל בהרי הצפון. בשבת צפוי להיות גשום וסוער מהצפון עד הנגב, שלג ירד גם בהרי הצפון. בראשון: ייתכן שלג קל בפסגות הגבוהות של הרי הצפון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מהמשטרה נמסר כי על פי תחזית השירות המטאורולוגי, החל ממחר (שישי) ובמהלך הימים הקרובים עד תחילת השבוע הבא, צפויה מערכת חורפית סוערת אשר תשפיע על רוב אזורי הארץ. במערכת זו, צפוי מזג אוויר גשום וסוער עם משקעים משמעותיים, ולכן צפויות הצפות ושיטפונות במוקדים שונים ברחבי הארץ, היתכנות לשלג בהרי הצפון והמרכז, קרה ורוחות חזקות שיובילו לגלים גבוהים וסכנה לרחצה בים.

משטרת ישראל נערכת למתן שירות מיטבי לציבור משתמשי הדרך, בכבישי הארץ ובצירים הראשיים בפרט, הכל במטרה לשמור על חייהם ובטיחותם של כלל אזרחי מדינת ישראל. כמו כן, יחידות החילוץ של המשטרה והמערך האווירי של המשטרה מוכנים לפעול בתוך זמן קצר במוקדים השונים ככל שיידרש, זאת במטרה להציל חיים ולאתר נעדרים.

המשטרה תפרסם כל העת מידע אודות חסימות כבישים ושיבושי תנועה בעקבות מזג האוויר. מומלץ לציבור להיות קשובים לאמצעי התקשורת ויש להישמע להנחיות השוטרים הפועלים ופרוסים בשטח. כמו כן ניתן לקבל מידע אודות שינויים בהסדרי התנועה גם באמצעות מוקד המידע הארצי של משטרת ישראל שמספרו 110. בכל אירוע חריג המצריך התערבות משטרתית מידית – יש לפנות ללא שיהוי למוקד החירום של המשטרה שמספרו 100.

קיים צפי כי מזג האוויר הסוער יגרום גם לחסימות צירים, הצפות ושיטפונות ברחבי הארץ. הערכות המשטרה כוללת תאומים שונים והכנת כוחות שיגיעו לצמתי דרכים בהם יידרש טיפול וסיוע מידי כתוצאה מפגעי מזג האוויר, וזאת בכדי למנוע ולטפל יחד עם הגורמים הרלוונטיים במפגעי בטיחות שונים שעלולים להוביל לפגיעה בשלומם של כלל הציבור ומשתמשי הדרך.

להלן הנחיות לציבור וכללי בטיחות והתנהלות נכונה במזג האוויר הסוער: "מומלץ לוותר על נסיעות שאינן הכרחיות או טיולים בנחלים ואזורים שעלולים להיות מוצפים נוכח מזג האוויר הסוער. הרחצה בים בעת רוחות חזקות וגלים גבוהים מסוכנת וקיימת סכנת טביעה, לכן יש להימנע מרחצה ובילוי בחופי הים.

"רוחות חזקות עלולות להוביל לקריסת עצים, עמודים וכיו״ב, וכן לה עופות חפצים שונים. יש לדווח על כל מפגע מעין זה לרשויות בהקדם, וכן לקשור/לאבטח במרפסות ובגינות חפצים מסוכנים שעלולים לעוף כתוצאה מהרוחות ולהוביל לפגיעה בעוברי אורח. מומלץ לפנות לגורמים המוסמכים לפני יציאה לטיול בשטח לשם קבלת מידע חיוני ועדכני".

לציבור הנהגים ומשתמשי הדרך: "יש להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך ולהאט משמעותית בעת כניסה לעקומות ובעת ביצוע פניות חדות. יש להדליק אורות דרך במהלך כל הנסיעה ולנהוג לאט בזהירות בפרט כשיש קרה או שלג על הכביש עקב סכנת החלקה. כשהכביש רטוב, מרחק הבלימה גודל. לכן נדרש לשמור מרחק גדול יותר מהרכב שלפנים. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים מאחר וכניסה עם הרכב לשלולית, ובורות המוסתרים ע"י הצטברות מים על הכביש – עלולה לגרום לסטייה פתאומית של הרכב".

"יש להתרכז בנהיגה ולהימנע מהיסח דעת בדגש על שימוש בטלפון הנייד. יש להימנע מכניסה לשלוליות שלא ניתן לאמוד את עומקן ולהיזהר משאר מפגעים על הכביש. יש להימנע מחציית מקורות מים וממקומות עם זרימת מים חזקה. שימו לב להולכי רגל – בעת מזג אויר גשום, קשה יותר להבחין בהולכי רגל ולבלום בזמן במקרה הצורך. יש להאט הנסיעה באזורי מגורים ולתת זכות קדימה להולכי רגל.

בטרם הכניסה לרכב: "חובה לבדוק כי צמיגי הרכב תקינים ובלחץ האוויר הנדרש. יש לבדוק כי המגבים תקינים ואינם פגומים. יש לדאוג לנקות את שמשות הרכב על מנת לספק תנאי ראות טובים לנהג, וכן לנקות את פנסי הרכב הקדמיים והאחוריים- על מנת לראות ולהראות בהתאם".

מד"א

במגן דוד אדום ערוכים לרוחות, לגשם, לשלג ולמזג אוויר הקר שצפוי לפקוד בסוף השבוע אזורים רבים ברחבי הארץ, וזאת על מנת לטפל בחולים ובנפגעים שונים כתוצאה מנזקי מזג האוויר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים בשטח לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר, על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבים, גם בתנאי שלג ומזג אויר סוער.

בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4), ובמקומות בהם יש צורך נערכו עם שרשראות ברזל להרכבה על גלגלי האמבולנסים. זאת, על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר. בנוסף, יתוגברו המשמרות, על מנת לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מד"א. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות, שהופצו לצוותי מד"א, ואשר נועדו לשמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "אנו מבקשים מהציבור לנקוט במשנה זהירות, על מנת להימנע מתאונות ופגיעות בנפש הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות. כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב לקרובי משפחה, מכרים ושכנים קשישים המתגוררים לבדם, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. בכל צורך רפואי יש להזעיק את כוחות מד"א בטלפון 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי', באמצעותו החובשים והפראמדיקים יזהו את מיקומכם המדויק. אני מאחל המשך חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל".

מדריך מד"א המלא לחורף:

שמירת חום גוף: יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה. יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ- 24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את סביבת החולה ולהזעיק מיד את צוותי מד"א בטלפון 101.

פגיעות קור: הסימנים העיקריים להיפותרמיה הם ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל. אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם את סביבתו. במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר ולקבע אותו. אין לעסות את האיבר.

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים: יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער. במידת האפשר יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו') שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.

נהיגה בטוחה: בימים גשומים, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת. אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים ובסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה. בנוסף, כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

במקרה של שיטפונות: יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן אינן עמוקות במיוחד. יש להימנע מנסיעה לאזורי שיטפון. לא לרדת לחניונים נמוכים וכן לקומות הנמצאות מתחת למפלס הקרקע בעת הצפה. בנוסף, בזמן שיטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו מחשש להילכדות. במידה וישנה הצפה בבית יש לנתק מיידית את החשמל בבית בכדי למנוע התחשמלות. מומלצת התניידות בדרכים ראשיות ומוכרות וללא חציית מכשולי מים. יש לוודא ניקוי בורות ניקוז כדי לאפשר זרימה חופשית של המים. אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע – צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, בהם כוחות הביטחון יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך. במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים. אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) – הדבר מהווה סכנת חיים ממשית! אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.

מכשירי חשמל והסקה: הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co) היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות. בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר. בנוסף, יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה. יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו גם למנוע גישה של ילדים לתנור. שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח. הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה. במקרה של הופעת סימני הרעלה, דוגמת סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה, ובמקרים קשים של אובדן הכרה, יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון 'מד"א שלי'.

היזהרו שלא להחליק: במקומות בהם מצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע בהם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

רוחות חזקות: בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם. על כן, יש להקפיד לחזק ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות.

סוללת גיבוי למכשירי הנשמה: עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך, למקרה של הפסקת חשמל.

כבאות והצלה

מכבאות והצלה מחוז חוף נמסר כי הבוקר נערכה ישיבת ויעוד בראשותו של תת טפסר חזי לוי מפקד המחוז ובהשתתפות מטה המחוז, הגורמים המקצועיים במחוז, ובעלי תפקידים יעודיים בתחנות האיזוריות .בהתאם להערכת המצב לקראת מזג האוויר הצפוי לנו בימים הקרובים מצורפות להלן הנחיות לאוכלוסיה להתנהגות בטוחה בתנאי קור קיצוני:

"בכל מקרה של סכנה חייגו מיד ל-102 והזעיקו את לוחמי האש. האזינו והתעדכנו מעת לעת באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות השונים להוראות כבאות והצלה. יש להרחיק תנורים ואמצעי חימום מחומרים דליקים כגון שמיכות , וילונות ומזרנים .אנו ממליצים להשתמש באמצעי חימום כמו מזגן או רדיאטור ובשום מקרה לא מומלץ להשתמש בתנור סלילים.

"רצוי לא להעמיס מכשירי חשמל על שקע חשמל אחד ולא להשתמש במפצלים לא תיקניים. מומלץ לרכוש מטפה לבית שיאפשר כיבוי שריפה בשלבים מוקדמים שלה וכן רצוי מאוד להתקין גלאי עשן שיתריע בזמן אמת והוכח במקרים רבים כמציל חיים". עוד הוסיפו כי, בכבאות והצלה לישראל עובדים במתכונת מוגברת, ותחנות המחוז נערכות בכוח אדם ואמצעים נוספים.

חברת החשמל

מחברת החשמל נמסר כי היא ערוכה לסוף השבוע הסוער והקר: "חברת החשמל תגברה את צוותי השטח ואת מוקדי השירות לקראת מזג האויר הצפוי בסוף השבוע. גנרטורים לגיבוי הועברו מבעוד מועד למקומות הגבוהים ובחברה ערוכים עם במות הרמה, ציוד ורכבים כבדים.
יחד עם זאת, שבים ומדגישים כי אין מצב של אפס פגיעות ברשת החשמל וכי במזג אויר סוער על הציבור להיערך למצב שבו אספקת החשמל תפגע".

"בחברת החשמל מבטיחים לטפל בכל הפרעה באספקה מהר ככל שרק ניתן. בחברת החשמל שבים ומבקשים לחזק דוודים ופריטים אשר עשויים לעוף מהגגות ולפגוע ברשת החשמל. בכל מקרה של חוטים קרועים אין להתקרב וחובה לדווח מיד למוקד שירות הלקוחות 103 או למוקד העירוני. במקרה של צורך במכשור מציל חיים יש להתפנות למתקן רפואי קרוב ולעמוד בקשר עם הרשות המקומית".

ירושלים

ראש העיר, משה ליאון הנחה את אגפי העירייה להיערך לקראת מזג האוויר הסוער בסוף השבוע עם אפשרות לשלג בבירה והנחה להיערך לטיפול בתרחישים ומפגעים שונים בעתיו. ראש העיר ציין "אני קורא לתושבים להיות קשובים לתחזית מזג האוויר, להיערך בהתאם, להישמע להנחיות גורמי החרום והביטחון. במידה וירד שלג בעיר, לצד החגיגה הלבנה, חשוב להפעיל את כל כללי הבטיחות למען בני ביתכם ושכניכם.

על-פי התחזית המעודכנת שבידי עיריית ירושלים, בסוף השבוע הקרוב צפוי מזג אויר חורפי וקר וטמפרטורות נמוכות ומשקעים. קיים אף סיכוי מסוים לשלג קל בירושלים. מטה החרום העירוני משלים את היערכותו למזג האוויר הסוער וממליץ לתושבים לשמור על בטיחות, בעיקר בתנועה בדרכים ובנתיבי הרגל להיערך למזג האוויר הסוער ולהישמע להנחיות שיופצו בתקשורת.

לתושבי הבירה מומלץ לבדוק את תקינות מערכת החימום, בעיקר אלה המחייבות אוורור, לוודא איטום גגות ופתחים (חלונות ותריסים), לנקות ולפתוח תאי ניקוז מים בחצרות ומרזבים על הגגות. בנוסף, לגזום עצים וענפים בגינות פרטיות בסמיכות לכבלים, לבדוק בטיחות מערכות חשמל, להצטייד בתאורת חירום, לחזק אנטנות, דודי שמש וחפצים אחרים על הגגות.

כמו כן, קיים חשש ממפגעים בדרכים, בנתיבי הולכי הרגל, בסמוך לאתרי העבודה ובאזורים הנמוכים המועדים להצפות. המוקד העירוני 106 נערך למענה לפניות הציבור ולהפניית גורמי העירייה לטיפול במפגעים . אנשי הרווחה בעירייה מקיים סיורים לאיתור דרי רחוב ומציע להם להתפנות לבתי מחסה. במידה ואינם מעוניינים להתפנות העו"ס מספקים להם שמיכות וביגוד חם.

הציבור מתבקש להימנע מפעולות שיש בהן סכנה בטיחותית, לשמור על ערנות וזהירות בנהיגה ובתנועה בצירים. גורמי החירום וההצלה ערוכים לטיפול בכל אירוע חירום. מתכונת הפעלת מטה החרום העירוני תקבע בהתאם לתחזית מזג האוויר ותופץ באמצעי התקשורת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איזה קוררר

זה מעודכן? עכשיו כסליו מה טו בשבט?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture