צילום: פלאש 90

משרד הבריאות מתקן: הוראת הבידוד לגבי השבים מאיטליה תחול באופן מיידי

משרד הבריאות בהוראה כי "מי ששב מאיטליה ממועד זה ואילך ייכנס לבידוד למשך 14 יום". זעם במשרד החוץ והתחבורה: ההחלטה להמליץ לשקול את כלל הנסיעות לחו"ל התקבלה בדיון פנימי במשרד הבריאות. גורמי התעופה: "מכה קשה, לא עדכנו אותנו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משרד הבריאות מתקן את ההודעה שפרסם מוקדם יותר הערב לפיו החל מיום א׳, כל מי שחזר מאיטליה ב-14 יום האחרונים נדרש להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו, ומודיע כי ההוראה נכנסת לתוקף באופן מיידי: "הוראת הבידוד לגבי השבים מאיטליה תחול באופן מיידי, כך שמי ששב מאיטליה ממועד זה ואילך ייכנס לבידוד למשך 14 יום".

מוקדם יותר נמסר כי "הממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה ולנוכח התחלואה שם – אנו קוראים לתושבי ישראל לא לנסוע לאיטליה. בנוסף, בכוונת משרד הבריאות להנחות כי החל מיום א׳, כל מי שחזר מאיטליה ב-14 יום האחרונים נדרש להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד חזרתו. המועד האמור נועד בין היתר לתת מספיק זמן לאיטלקים השוהים בארץ לצאת מישראל באופן מסודר".

בנוסף, משרד הבריאות יצא בהמלצה גורפת וכוללת לבחון נחיצות נסיעות לחו"ל: "הערכת המצב במשרד הבריאות היא כי יש סיכוי גבוה לכך כי התחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם ועל כן, משרד הבריאות קורא לציבור לשקול נחיצות נסיעות לחו״ל באופן כללי, מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות", נמסר מהמשרד.

במשרד הבריאות פרסמו הנחיות לאלה שבכל זאת מבקרים ברחבי העולם וביקשו כי, "נוסף על האמור – יש להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים והתקהלויות בינלאומיות אחרות, ובכלל זה גם נסיעה לאירועים בעלי אופי דתי בהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן, יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל. הנחיות מפורטות יועלו לאתר המשרד".

גורמים ממספר חברות תעופה ישראליות תקפו את החלטת משרד הבריאות ואמרו כי, "זו החלטה דרמטית שאף אחד לא הודיע לנו עליה מראש – ההנחיה החדשה היא מכה קשה נוספת לענף". הגורמים שצוטטו ב'חדשות 12' אמרו כי ההמלצה החדשה של משרד הבריאות הכתה אותם בתדהמה והוסיפו שהם "עדיין מעכלים את הבשורה".

עוד ציינו כי בעקבות בהלת הקורונה כבר עכשיו חוות חברות התעופה הפסדים כלכליים משמעותיים של עשרות מילוני דולרים ואף נאלצות להתמודד עם קיצוצים. בכיר בחברת אל-על כי "זו קטסטרופה. אל על נמצאת עוד לפני ההודעה של משרד הבריאות עם נזק של 100 מיליון שקל בגלל הנגיף. עכשיו אנשים יבטלו הכל ולא יזמינו. אם המדינה לא תתעורר לא תהיה פה חברת תעופה תוך כמה שבועות ספורים".

ב'כאן חדשות' דווח הערב כי משרד הבריאות קיבל את ההחלטה הדרמטית להמליץ לישראלים שלא לטוס לחו"ל כלל בדיון פנימי של המשרד עצמו, למרות העובדה שלפני כשבועיים הוקם צוות בין משרדי לדון בהתמודדות עם נגיף קורונה. ההחלטה, שעשויה להיות בעלת השפעה מרחיקת לכת על המשק הישראלי, הפתיעה משרדי הממשלה שלא עורבו.

בין המשרדים שהופתעו מההחלטה היו משרד החוץ, האחראי על ישראלים בחו"ל ויחסים דיפלומטיים עם מדינות – שלאור ההמלצה הנוכחית הדבר עלול לפגוע ביחסים עם חלקם. גם במשרד התחבורה, שאמון על חברות התעופה הישראליות שעלולות לספוג כעת הפסדים כבדים אם ישראלים יצמצמו עוד את טיסותיהם לחו"ל, לא היו מודעים למהלך.

כזכור, כיום יש חובה לשהות בבידוד בית של 14 ימים לחוזרים מסין, הונג קונג, תאילנד, סינגפור, מקאו, קוריאה הדרומית ויפן. משרד הבריאות מנחה את מי שהיה ביעדים המפורטים לעיל, גם לשהות קצרה, להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה. לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים ממועד השהייה האחרונה באחד מהיעדים האלה.

פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התייחסה להנחיות החריגות ואמרה: "ישראל נמצאת במצב אחר מאירופה", הסבירה. "אירופה היא יבשת גדולה עם מעברים חופשיים בין מדינות. לנו כמדינה יש חלון הזדמנויות ואפשרות יותר טובה לסגור את המדינה. אם תהיה פה התפרצות – כולנו נהיה סגורים בבית, זה מה שקרה בכל מקום שבו יש התפרצות".

במהלך היום הודיעו שבע מדינות נוספות כי מקרה קורונה ראשון נתגלה בשטחן, ביניהן: יוון, אוסטריה, שוויץ, קרואטיה, נורבגיה, לבנון ופקיסטן. נתון נוסף שהתפרסם מעיד על כך שלראשונה זוהו יותר מקרי התפרצות מחוץ לסין מאשר בתוך סין, ומניין הקורבנות היומי המשיך לזנק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול דיון במשרדו בנוגע להשלכות הנגיף בהשתתפות שרים, מנכ"לי משרדים ובכירים במשק. בפתח הדיון אמר נתניהו כי "קיימנו ישיבה שמטרתה להיטפל בהיערכותנו בנושא מבחינה ציבורית והסקטור הפרטי, וקיבלנו החלטות. יש חלוקה מאוד מסודרת של תחומי אחריות, ניהול וגיבוי". עוד הוסיף כי המדיניות הננקטת היא היערכות יתר ולא היערכות חסר: "זהירות ולא היסטריה".

יו"ר הארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברהיסוס אמר היום כי העלייה הפתאומית במספר המקרים באיטליה, באיראן ובקוריאה הדרומית "מדאיג מאוד", אבל הוא הדגיש כי עדיין ניתן להשליט על הנגיף שטרם הגיע לממדים של מגיפה. על רקע הביקורת על התגובה של ממשלו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכנס הלילה מסיבת עיתונאים לצד גורמי רפואה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture