הנתונים חושפים אפליה מסוכנת: 0.15 ס"מ על כל חרדי בחופי ישראל – חילוני מקבל 40% יותר

תחקיר 'מקומי JDN' מעלה נתונים דרמטיים על אפליית אזרחי ישראל החרדים בחופי הים. ממצאי התחקיר מעלים כי בעוד שכ-16% מתושבי ישראל משתמשים בחופים נפרדים, רק כ-11.5% מחופיה המוכרזים של המדינה מותאמים לציבור זה. אפליה גם בכמות המצילים ובמתקני החוף • התחקיר המלא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אני ביום שישי לא הולך לים, פשוט אי אפשר לזוז שם", תחקיר 'מקומי JDN' מעלה כי המשפט המוכר כל כך לאוזניו של יהודי שומר תורה אינו נפלט מפי מקנטרים קבועים היודעים להעביר ביקורת על כל מה שזז, אלא משקף את המציאות הבעייתית בה חיים כ-16% מתושבי מדינת ישראל המקבלים אפשרות לבלות בים רק בכ-11.5% מחופיה המוכרזים של המדינה.

מממצאי התחקיר שערכנו עולה כי בעוד שעל כל אזרח שאינו שומר תורה יש 0.21 ס"מ בקו המים של חופי ישראל המוכרזים, לאזרח דתי יש אפשרות לרחוץ ב-0.15 ס"מ בלבד, הפרש של 0.06 ס"מ. כך יוצא שהמדינה הקצתה חופים לחילונים 40% יותר מלחרדים.

חשוב לציין כי אין בישראל נתונים על אורך כל חוף בנפרד, מה שהקשה על עבודת התחקיר כשנאלצנו לעתים להגיע עד המציל בחוף הנפרד, כשהוא היה הגורם היחיד שידע לספר לנו מהו אורכו של החוף. היו מקומות שבהם לא ניתן היה להגיע למידע מדויק על אורך החוף ולכן החמרנו ונקטנו במספר המטרים הגבוה ביותר שהחוק מתיר לחוף מוכרז – 150 מטר, או לפי חלוקה של החופים באותה עיר כך שללא ספק המתרחץ החרדי מקבל פחות מ-0.15 ס"מ כפי שנקטנו.

נתונים אלו אינם מצביעים רק על אפליה קיצונית של הציבור החרדי, אלא גם בזלזול המדינה בחיי ציבור זה. שכן, מספר המצילים המוצבים בחופים הנפרדים נקבע לפי כמות המתרחצים בשאר חופי ישראל, מה שמוריד את איכות השמירה על המתרחצים. כמו כן, הנתונים מסבירים את התופעה המסוכנת הנובעת ממצוקה זאת, בה חרדים מתרחצים בחופים שאינם מוכרזים, מה שמסתיים לעתים באסונות.

צפוף בחוף הנפרד ומרווח בחוף המעורב. צילום: Aharon Krohn/Flash90

גם מתקני החופים נבנים לפי סטנדרט ארצי, וכך אנו עדים לתורים ארוכים במלתחות ובשאר מתקני החוף הנפרד שמכילים הרבה יותר מכמות האנשים אליהם החוף תוכנן. כמו כן, ברוב החופים הנפרדים ימי הרחצה לגברים ולנשים נפרדים, כך שגבר הרוצה להגיע לחוף הים ביום חמישי יצטרך להרחיק עד ים המלח, טבריה או אילת.

לנתונים אלו צריך להוסיף מספר גורמים שלפי כל הגיון היו אמורים דווקא לגרום למקבלי ההחלטות לתת עדיפות לחופים הנפרדים. ראשית, מלבד הציבור החרדי משתמשים בחופים אלו רבים מבני הציונות הדתית וכן ציבור מסורתי, כמו כן, אזרחים רבים מעדיפים לבלות בחופים נפרדים מסיבות לא דתיות. בנוסף, בשבתות ובחגים חופים אלו משמשים את הציבור החילוני, כך שאלו זוכים ליתרון מובנה. סיבה נוספת קשורה בעובדה שחוף הים נחשב לאטרקציה זולה, בה משתמשים אנשים הבאים מרקע סוציו אקונומי נמוך כמו בציבור החרדי.

הנתונים המלאים

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חיים כיום בישראל 9,136,000 בני אדם. בדו"ח הלשכה שפורסם בסוף שנת 2019 עולה כי נכון לאותו זמן, 12.5% מהאוכלוסייה בישראל הם חרדים, ובמספרים – 1,142,000. בנוסף לציבור החרדי, משתמשים בחופים הנפרדים הציבור הדתי לאומי התורני. לפי הלמ"ס 12% (1,096,320) מאוכלוסיית ישראל מגדירה את עצמה כדתית או דתית מאוד, אולם, הלשכה אינה מחלקת את המגזר הדתי לאומי בישראל לפי רמה דתית. לשם כך השתמשנו בנתונים של מכון 'מסקר' אשר דירג את רמת ההקפדה הדתית בקרב הציבור הד"ל. לפי המכון, 27% מבני הציונות הדתית מגדירים את עצמם כ"ציוני דתי תורני". לפי נתון זה יוצא שצבור זה מונה 3.24% (296,006) מכלל האוכלוסייה בישראל. לפי חישוב זה יוצא שאוכלוסיית שומרי התורה בישראל היא 15.74% (1,438,006) מאזרחי המדינה.

לפני הנתונים שהצגנו כעת, אמור היה שטח החופים המוכרזים במדינה להיות מותאם לכלל האוכלוסייה ולכלול כ-16% חופים נפרדים אשר יתאימו לציבור הדתי והחרדי המקפיד להגיע לחופים אלו בלבד. אלא שגם לפי הנתונים המחמירים אליהם הגענו בתחקיר, רק כ-11% מהחופים בישראל מתאמים לציבורים אלו.


הצפיפות מביאה עד לסגירת חופים ולאלימות, סגירת החוף הנפרד בטבריה בשבוע שעבר. צילום: שמעון כהן

במדינת ישראל קיימים 147 חופי רחצה מוכרזים מתוכם 16 בלבד מיועדים לאוכלוסיה החרדית (10.9%), אורכם הכולל של חופים אלו עומד על 18,857 מטר. לפי ממצאי התחקיר שערכנו וכפי שנציג מיד, אורך החופים הנפרדים בישראל לפי חישוב מחמיר עומד על 2,186 מטר בלבד. מדובר ב-11.6% מכלל החופים.

תחילה נסקור את חופי הים התיכון לאורכו; ישנם 98 חופי רחצה מוכרזים באורך כולל של 13,865 מטר, מהם רק 12 חופים נפרדים. במועצה אזורית מטה אשר ישנם 5 חופים שאורכם הכולל הוא 909 מטר, אך לא אחד מהם נפרד. בעיר נהריה ישנם 3 חופים באורך 341 מטר, החוף הנפרד בעיר – חוף שירת הים מוערך בכ-100 מטר.

בעכו 2 חופים מוכרזים באורך 360 מטר, לגורמים בעירייה איתם שוחחנו לא היה נתונים מדויקים על אורכו של החוף הנפרד בעיר – חוף ארגמן, ולכן אנו מחשבים אותו לפי 150 מטר. בקריית ים ישנו חוף רחצה אחד בלבד שאורכו 150 מטר, ניחשתם נכון, הוא לא נפרד. בחיפה 13 חופים באורך 1,904, למרות פניותינו והרצון הכן לעזור, אף גורם בעירייה לא ידע לספר לנו מה אורכו החוף הנפרד בעיר – החוף השקט, וכך גם החוף הנפרד בקרית חיים. כך שלצורך התחקיר נחשב את אורך החופים ב-150 מטר כל אחד.

במועצה האזורית חוף הכרמל יש 5 חופים באורך 934 אך כולם מעורבים. במועצה המקומית ג'סר זרקא ישנו חוף אחד באורך 147 מטר. בחדרה ישנם 4 חופים באורך 522 מטר. החוף הנפרד בחדרה – גבעת אולגה מוערך בכ-150 מטר. חשוב לציין כי חוף זה מחלק את זמני הרחצה לגברים ונשים בשעות היום ולא בימות השבוע, כך שניתן להגיע בכל יום מימות השבוע לחופים.

במועצה אזורית עמק חפר ישנם 4 חופים באורך 602 מטר אך לא אחד מהם מיועד לציבור החרדי. בנתניה קיימים 8 חופים באורך של 1,308. החוף הנפרד בנתניה – חוף קרית צאנז מוערך ב-150 מטר, גם חוף זה, בדומה לחדרה, מחלק את זמני הרחצה לגברים ונשים בשעות היום ולא בימות השבוע. במועצה האזורית חוף השרון קיים חוף רחצה אחד באורך 101 מטר.

בראשון לציון ישנם 6 חופים באורך 671 מטר כאשר אורכו של החוף הנפרד בעיר הוא 115 מטר בלבד. בהרצליה ישנם 8 חופי רחצה מוכרזים באורך 1,047 מטר, אורך החוף הנפרד בעיר הוא 150 מטר. במועצה האזורית גן רווה ישנו חוף אחד בלבד באורך 150 מטר.

בתל אביב יפו ישנם 13 חופים באורך כולל של 1,919 מטר, חוף שרתון – היחיד בתחום העיר המיועד לאוכלוסייה הדתית חרדית מוערך בכ-150 מטר. בבת ים קיימים 8 חופי רחצה באורך 1,210 מטר, אורכו של החוף הנפרד בעיר – שירת הים הוא 150 מטר. באשדוד 7 חופים באורך 1023 מטר, כשהחוף הנפרד מוערך בכ-150 מטר. באשקלון 6 חופים באורך 652 מטר, החוף הנפרד בעיר הוא באורך 150 מטר. במועצה האזורית חוף אשקלון ישנם 2 חופים באורך 350 מטר, אך שניהם אינם מתאימים לציבור החרדי.

גידור בין חוף שרתון לחוף הסמוך לו. צילום: ויקיפדיה

בכינרת ישנם 29 חופי רחצה באורך כולל של 2,434 מטר אך רק 2 מהם מתאימים לרחצה עבור הציבור החרדי. כך במועצה האזורית עמק הירדן ישנם 5 חופי רחצה באורך של 613 מטר אך לא אחד מהם מותאם לחרדים. בטבריה קיימים 11 חופים באורך 709 מטר. החוף הנפרד בעיר – החוף הדתי, מוערך בכ-150 מטר. יש לציין כי חוף זה מחולק בהפרדה מלאה לנשים וגברים בו זמנית, כך שמשפחות יכולות להגיע לחוף ביחד ולהתפצל שני החופים.

במועצה אזורית גולן – אגוד ערים כנרת ישנם 12 חופים באורך של 758 מטר, החוף הנפרד בכינר מוערך בכ-100 מטר. במועצה המקומית מגדל ישנו חוף אחד בלבד באורך 70 מטר.

בים המלח ישנם סה"כ 16 חופי רחצה באורך כולל של 1,870 מטר כולם בתחומי המועצה האזורית תמר, אך רק 101 מטר מיועדים לציבור החרדי. כך, החוף הנפרד היחיד בים המלח – חמי זוהר, מחולק ל-51 מטר לגברים, ו-50 מטר עבור נשים. כאמור, בחוף זה הרחצה לגברים ולנשים בכל שעות הרחצה – בהפרדה מוחלטת.

בים סוף ישנם 4 חופי רחצה באורך כולל של 749 מטר, כולם בתחומי העיר אילת. אורכו של החוף הנפרד היחיד בעיר הוא כ-70 מטר. חוף זה, בדומה לחופים בכינרת ובים המלח, הרחצה לגברים ולנשים היא בכל שעות הרחצה – בהפרדה מוחלטת. החוף מוקף בגדר גבוהה ואטומה, חלק מהגדר עובר גם בתוך המים (חמישה עשר מטרים אחרי קו המים) להפרדה מוחלטת בין אזור הנשים ואזור הגברים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
14 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פשוט חילול השם אחד גדול

קודם כל ישר כח על התחקיר.
ובאמת צריך להרעיש על זה.
כי יש צורך ממשי במקומות נופש מותאמים לנו. במיוחד נהרות ואזורי קמפינג שאין בכלל בצניעות.
וחבל..

לא צריך תחקיר מספיק ללכת לחוף אשדוד פעם אחת ולהתפלץ!!!!!

מקומם!!!!!!!!!!!!!!!!

בנוסף כל הזמן עושים להם דגל שחור כשחוף צמוד הוא דגל אדום. ולא מאפשרים להיכנס כמו היום בחוף נפרד אשקלון. סגרו את החוף ובכניסה לא נתנו להיכנס אמרו שיש מדיי הרבה אנשים

פשות בושה למדינה הזאת

סוף סוף!!
תודה לכם על הבעיה הגדולה ביותר מבחינת יחס בעיה-טיפול בארץ ישראל (אחרי טרור הבלונים) לדוגמא אתמול הייתי שעתיים ברכב! עם הילדים וכו' בנסיעה מעיירה סמוכה לאשדוד אבל שם החוף הי' מפוצץ ולא נתנו להכנס משם לאשקלון ואחרי כל הנסיעה עם כל הפקקים גם שם אמרו שיש תפוסה הרבה מעל המותר וסוגרים את החוף!!

החוף באילת על הפנים מבחינת הפרדה !!!
ולא כמו שכתוב בכתבה שיש גידור בתוך המים…
יש הפרדה ביבשה רק עד תחילת קו המים, כל מי שנכנס אפילו חצי מטר למים רואה את כל הצד השני…
אולי לכן קוראים לזה "חוף הדתיים" ולא קוראים לו "החוף הנפרד"…

מה עם לימודי ליב"ה.
6 ס"מ הבדל זה לא 40% אלא 28%.

תודה JDN שהרמתם את הכפפה!
למה נציגינו שותקים??
חוץ מגודל וכמות החופים, גם כל אחד מקבל חוף רק במחצית ימות השבוע במקום לפתוח חופים מקבילים
די לאפליה!!

ממש פספסתם את העיקר בחופים המעורבים הגישה קלה ונקייה עם כביש סלול וחנייה נורמלית…

ומי אמור לטפל בזה? משרד הפנים!!
אז קדימהההההההההההה

0.06 ס"מ זה 40% מ-0.15 ס"מ, שזה השטח שע"פ הכתבה הוקצה לכל דתי, ו28% מ – 0.21 ס"מ, שזה השטח שע"פ הכתבה הוקצה לחילוני.

באמת לנו יש 28% פחות מהם
אבל אם תסתכל הפוך להם יש 40% יותר מלנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture