נמל חיפה. אילוסטרציה. צילום: Yaniv Nadav/Flash90

התושבים חוששים: "האסון בביירות עלול להתרחש בחיפה"

פחות מ-200 ק"מ אוויריים מפרידים בין שתי ערי הנמל, והתמונות ששודרו מהפיצוץ בלבנון גרמו בכרמל לדאגה, והציפו טענות לגבי חוסר מוכנותה של ישראל להתמודד עם אירוע דומה. פעילים ומומחי בטיחות בעיר, שידעה את אחד ממאבקי הסביבה הבולטים בישראל, מתריעים: "יהיה פה אסון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעקבות הפיצוץ הקטלני שאירע אתמול (שלישי) בנמל בביירות, בישראל הביעו היום חשש מתקריות דומות שעלולות להתרחש במפרץ חיפה. "כל מי שמסתכל בתמונות הקשות מלבנון לא יכול שלא לחשוב על מקום אחר, לא רחוק משם – אזור מפרץ חיפה", אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ'. "מה שקרה בביירות זה פעמון אזעקה עצום שמצלצל באוזנינו וקורא לנו להגביר את הוצאת התעשייה המזהמת ממפרץ חיפה".

"המחשבה שמקבץ המפעלים שנמצאים שם, החומרים המסוכנים והדאגה ממה שעלול לקרות – מדירה שינה מעיננו", המשיכה. "נקיים דיון על כך בוועדה כדי לבדוק את מוכנות ישראל לאסון בסדר גודל כזה, ואיך ישראל יודעת לטפל בחומרים מסוכנים".

גם השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הזהירה הבוקר באולפן 'ווינט' כי אסון בסדר גודל כפי שהיה אמש בלבנון עלול לקרות גם במפרץ חיפה – ולדבריה התכנית שהיא מקדמת תוציא את המפעלים המסוכנים תוך חמש שנים.

"הבעיה היא שבמקום שיש בו אוכלוסייה מרוכזת – להציב מפעלים עם חומרים מסוכנים זאת סכנת חיים", אמרה השרה. "התכנית שאני מקדמת תוביל לכך שכל המפעלים והחומרים המסוכנים לא יישארו בחיפה". לדברי השרה, "אין מה להשוות את ההפקרות שהייתה באותו מחסן בלבנון לכאן. המשרד להגנת הסביבה ומערכת הביטחון מפקחים, אבל יכולה להיות גם תאונה רשלנית או חס וחלילה מתקפת טילים על המקומות הרלוונטיים".

גמליאל הוסיפה כי "אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת שהתכנית תצא לפועל. אמנם זה יהיה תהליך ארוך, אבל תוך חמש שנים אפשר להוציא את כל המפעלים מהמקום הזה ויותר, ותוך עשור להפוך את מפרץ חיפה לאטרקציה הירוקה של מדינת ישראל, עם מפעלי תעשיות סביבתיות ירוקות".

ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, שלחה אף היא בדף הפייסבוק שלה תנחומים "למשפחות שאיבדו את יקיריהן באירוע המצער", והוסיפה כי "מזה שנים רבות, עוד טרם בחירתי לראשות העיר, הובלתי מאבק עיקש וארוך לעצירת הרחבת התעשיות המזהמות והמסוכנות ממפרץ חיפה. היום כבר ברור לכולנו שלא מספיק לעצור את הגידול שלהם, הם צריכים לצאת",.

לדבריה, "החשש של כולנו, המבוסס על מומחים בתחום, הוא בדיוק מתרחיש אימים כמו זה שהתמשש אתמול צפונית לישראל. לשמחתי, ההתעלמות של גורמים פוליטיים ואחרים מהאיום הסביבתי במפרץ מתחילה להשתנות, ולטובה. השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הכריזה שבז"ן יפונה בתוך כמה שנים. רמ"י מקדמים תכנית ליום שאחרי. אלה מהלכים משמעותיים לקראת הפיכת מפרץ חיפה למקום ירוק, ידידותי לסביבה, שמוקמות בו שכונות חדשות לצד מקורות תעסוקה מתקדמים ולא מזהמים".

קליש אמרה שהפיצוץ בלבנון הוא קריאת השקמה. "אני אפעל בכל דרך שהכרזות אלה יהפכו למציאות. אתמול קיבלנו קריאת השכמה מביירות. כרטיס צהוב, שהזכיר לנו את השורה התחתונה: אין מקום לחומרים מסוכנים ולמפעלים מזהמים בתוך המרחב העירוני ובקרב האוכלוסיה. אחרי שהזדעזענו מהמראות הקשים מלבנון, זה הזמן לפעול ויפה שעה אחת קודם".

במרכז המחקר הסביבתי בחיפה התייחסו הבוקר לאסון בלבנון. "הארוע בלבנון ממחיש את הסכנה בריכוז חומר מסוכן סמוך לאוכלוסייה צפופה ומציף את הצורך הדחוף לסגור את התעשיות הדליקות והנפיצות", נכתב בהודעת המרכז. "דוח לבחינת סכנות וסיכונים בחיפה קבע כי מפעלים ומתקני חומרים מסוכנים בחיפה ייפגעו בחירום – כקביעה עובדתית".

"סקר סיכונים של המשרד להגנת הסביבה קבע כי במפרץ חיפה קיימים 1,500 מוקדי סיכון מצרפי ו-800 סוגי חומרים מסוכנים במפעלים הסמוכים לחדר השינה שלנו", הוסיפו בהודעת המרכז. "אמנם מיכל האמוניה רוקן – אך במפרץ חיפה עדיין מרחפת סכנת האמוניה כאשר ה'טנקרים' של האמוניה עומדים בנמל – לא רחוק מהאוכלוסייה ומפעל דשנים המכין דשן ופצצות עומד במרכז העיר ומחזיק קונטיינר של 15 טון אמוניה ללא מיגון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture