לאור תלונות החיילים | בצה"ל מתגוננים ומצדיקים את האיפוק

סרטונים שפורסמו ברשת בהם נראו חיילי צה"ל נמלטים ממתפרעים פלסטינים, גררו תגובות קשות על נוהלי הצבא בנוגע להשבת אש כלפי מפירי סדר. בצה"ל מצדיקים את הנהלים, גורם בכיר טוען כי "אין אפשרות לירות בכל מיידה אבנים בלי לפגוע בחפים מפשע".

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

בעקבות 2 הסרטונים שפורסמו בהם נראו החיילים נמלטים מהפלסטינים בלא להתגונן, התלוננו החיילים על הנוהל הנוקשה בתגובה מול המתפרעים. בצה"ל מתגוננים ומסבירים, אלמלא האיפוק, מבצע עמוד ענן היה נמשך עד היום.

קרא עוד:

[postim]

חיילים ששירתו ביו"ש התלוננו כי ניצבו פעמים רבות מול פלסטינים שהתעמתו עימם וסיכנו את חייהם, אך פחדו להגיב מחשש שיאלצו להתמודד עם חקירה לאחר מכן. בצה"ל דווקא מגנים על המדיניות הנוכחית. גורם בכיר טוען כי "המדיניות הובילה ליותר צירים בטוחים ומעט מאוד נפגעים. אם היינו מפעילים אש בלתי מרוסנת בהפגנות הרבות שהיו בזמן עמוד ענן, ויורים כדור על כל מיידה אבנים בן 13, אז עמוד ענן היה נמשך בגדה המערבית".

בנוגע לסרטונים שפורסמו בהם נראו החיילים נמלטים מפני המתפרעים הפלסטינים, התחקיר נמשך ומפרטיו עולה כי הכח שנמלט כשל בבחירתו להימלט מהמקום ולא להגיב באמצעים לפיזור הפגנות.

לדברי הגורם, הסרטונים שצולמו מראים על 2 אירועים נקודתיים בלבד. בשאר המקרים השנה בהם נפתח תחקיר לאחר שחיילים פתחו באש לעבר מתפרעים, הוכח כי שיקול הדעת שהפעילו החיילים היה נכון.

לגבי תלונות החיילים על החוסר הבהירות בנוהל הפתיחה באש, הגורם אמר כי ההוראות עודכנו בחודש מרס בכל אזור יהודה ושומרון וכיום הן ברורות יותר. ההוראות נוחו בצורה פשוטה וחולקו למפקדי פלוגות שהשתמשו בהם לצורך מתן הוראות מדוייקות לפני כל פעולה.

בנוסף, הדגיש הגורם: במצב של סכנת חיים ברורה ומיידית על החייל, ולו הזוטר ביותר, לחשוב מהר ולהחליט לפי תחושתו הסובייקטיבית, אם לפתוח בירי מדויק או בנוהל מעצר חשוד שכולל ירי הרתעתי. יצויין כי זהו נוהל בסיסי שלא השתנה כלל במהלך העשור האחרון.

הגורם אף הסביר את התנהלות החיילים בשני האירועים האחרונים ואמר, "היו לחיילים כלים לפתוח באש אבל הם חשו שהם לא צריכים לעשות זאת, ובמקרה של חברון התגובה הייתה טובה: הם עמדו במשימתם למנוע יידוי אבנים ליישוב היהודי ואף חייל לא נפגע באירוע".

מה באמת עומד מאחורי ההתנהלות הנוקשה לפני פתיחה באש? הגורם מסביר כי "מדיניות ההכלה והאיפוק כתפיסה, מתוך הבנה שאם נגרום לנפגעים, נמצא עצמנו עם יותר פיגועי צירים והפגנות אלימות – הוכיחה עצמה עד כה, במקומות שבהם מפקד מחליט לנהל אירוע עם מינימום נפגעים. כל הוראות הפתיחה באש נגזרות מערך טוהר הנשק. חובתנו לפעול בצורה מידתית, ולירות בנשק רק כאמצעי אחרון. אנחנו לא רוצים לפגוע בבלתי מעורבים ולבצע ירי ללא הבחנה, ואם זה קרה, אז נגיש לו עזרה".

הוראות הפתיחה באש, כמו גם האמצעים לצורך התגובה נבחנים כל העת, אמר הגורם. בנוסף, חשף בפני כתב ynet כי ההוראות שמופיעות בפנקס "אינן מבחינות בין תוקף פלסטיני או יהודי, ומצופה מחייל להגיב באותה הצורה גם במקרים שבהם יהודים מתכוונים לירות על פלסטינים. בכל מקרה אנו מצפים שחייל ישתמש בנשק שלו, יחשוב בזמן שהוא מזהה סכנת חיים מיידית, אבל אם הוא יכול לטפל בהפרת סדר ללא הרוגים פלסטינים, אז עדיף שלא יירה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture