David Cohen/Flash90

המהנדס התריע לפני שנים: "חייבים להגדיל את מספר יציאות המילוט במירון"

"הייתי בהלם מהמחזה. יצאתי מהאירוע מזועזע. בכזה דבר לא נתקלתי. היכולת לקבל החלטה שתקבל תוקף בשטח, היא אפס. אין מפיק לאירוע, שאפשר להגיד לו בזמן אמת מה צריך לעשות", תיאר המהנדס את התרשמותו מהילולת הרשב"י במירון

המהנדס רמי שמש העיד היום (ראשון) בפני וועדת החקירה הממלכתית על אסון מירון בראשות השופטת נאור, וסיפר כי כבר בשנת 2012, פרסם התרעה כי לא ניתן כלל לקיים את אירועי ל"ג בעומר במירון בשל העדר יציאות מילוט מספיקות.

תיעוד חדש ומטריד: 40 דקות לאסון מירון, לאן לוקחים את המחסומים? • צפו

הוא הדגיש בעדותו כי לפי דעתו, בכל מקרה אין כל אפשרות לקיים באתר אירועים ובהם רבבות אנשים. לדבריו, גם אם יתווספו יציאות המילוט הנדרשות – יכולים להיכנס למתחם הקבר לכל היותר 12-15 אלף בני אדם, ואת ההדלקות הגדולות יש לקיים מחוץ למתחם.

שמש סיפר, "כשהגעתי למירון ב-2012 לא היו תוכניות של האתר, לא הייתה תוכנית בטיחות, לא היה כמעט כלום. הצלחנו לקבל מהמשטרה תוכנית מדידה כלשהי ששימשה אותה. ביקשתי להשתתף בהילולה כדי להתרשם איך זה עובד".

הוא תיאר: "הייתי בהלם מהמחזה. יצאתי מהאירוע מזועזע. בכזה דבר לא נתקלתי. היכולת לקבל החלטה שתקבל תוקף בשטח, היא אפס. אין מפיק לאירוע, שאפשר להגיד לו בזמן אמת מה צריך לעשות. לא היה מבט מלמעלה איך האתר מתנהל. התחושה הייתה שהאירוע כאילו מתנהל מעצמו. ראייה מערכתית כוללת – לא ממש הייתה. כשמתחילים מאבן הנגף של יציאות המילוט, לא צריך להמשיך הלאה. אי-אפשר להכניס כזאת כמות של אנשים. ב-2015 היו 150-180 אלף איש בבת אחת".

המהנדס הוסיף, כי מזה חמש-שבע שנים קיימת טכנולוגיה מאפשרת להעלות רחפן ולדעת כמה אנשים מצויים בשטח מסוים. "להלין אנשים במקום כזה – זה חוסר אחריות", הדגיש.

לדברי שמש, אפשר לתקן חלק מהליקויים באתר ויש צורך בשלושה חודשים כדי לעשות זאת. עוד הוא מעריך, כי דרושים שישה חודשים להביא את האתר למצב בו ניתן לפתוח אותו, אך גם אז – הוא יוכל להכיל לכל היותר 12-15 אלף בני אדם.

"האתר מאוד בעייתי, אין מספיק יציאות מילוט, היציאה מן האתר עצמו היא מאוד צרה ומאוד בעייתית. את ההדלקות צריך להעביר אל מחוץ למתחם קבר רשב"י. המקום מתאים לתפילה בלבד, לא לאירועים הגדולים האלה".

לדעת שמש, "אפשר לפנות את החניונים, להחנות את האוטובוסים בתחתית ההר ומשם להפעיל שאטלים, ולעשות הדלקות בחניונים הנוכחיים. יש חמש חסידויות גדולות שמגיעות לאלפי אנשים, אפשר לבנות במה ענקית ושטח עם תאורה ויציאות. מגיעים לשם אברכים ממושקפים, ומספיק שהמשקפיים שלו יפלו – והוא לא יוכל לצאת משם. האתר הזה לא מתאים לאירועים של עשרות אלפי אנשים. בלי יציאות המילוט שהצעתי ב-2012, אין סיכוי לקיים את האירוע".

על מעבר גשר ר' דוב בו התרחש האסון אמר כי הוא אינו עומד בהוראות חוק התכנון והבנייה, המדבר על שיפוע מירבי של שמונה אחוזים – בעוד גשר דב מגיע ל-18%-17%. לדבריו, גם המדרגות בהן אירע האסון אינן תקינות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו