בית המשפט המחוזי בת"א חייב את רמי יצהר ב-250,000 ₪ בגין לשון הרע • יצהר פרסם כתבה בעלת היבט שלילי כנגד שלושת החיילים שנחטפו בשנת 2000

צדק צריך להיעשות ולא רק להיראות, באיחור של כמעט עשור מחייב בית המשפט המחוזי בתל אביב, את איש השמאל הקיצוני, העיתונאי רמי יצהר ואת אתר האינטרנט שבבעלותו "עניין מרכזי" ברבע מיליון ש"ח שיועברו להורי החייל בני אברהם הי"ד.

קרא עוד:

[postim]

התובעים, הוריו של החייל החטוף בני אברהם הי"ד, טענו כי יצהר והחברה שבבעלותו המפעילה את אתר האינטרנט, פרסמה יומיים לאחר חטיפת החיילים, בחודש אוקטובר 2000, כתבה ממנה עלה חשד כי שלושת החיילים החטופים עסקו בסחר בחומרים מסוכנים ובהברחתם בזמן שירותם הצבאי ובתקופה הסמוכה לחטיפתם.

עוד נטען, כי הימצאותם של שלושת חיילי צה"ל במקום החטיפה בהר דב נבעה ממחדל או ממעשה בלתי חוקי שלהם ולא מהמשימה הצבאית בה הם היו אמורים להיות.

עוד טענו ההורים בתביעה, כי הפרסום עורר סערה ציבורית בארץ ובעקבותיו החל "גל" דיווחים באינטרנט ובערוצי תקשורת נוספים בעניין הקשר שבין החיילים החטופים לבין ביצוע עסקאות מסוג זה.

לטענת ההורים, בפרסום הציג הנתבע את בנם המנוח ואת שאר החיילים בצורה מבזה, השפיל אותם ואת בני משפחותיהם בשל המעשים הקשים שייחס להם, ובכך פגע בערכם כחיילים וכבני אדם, בערך חייהם ובחובת הצלתם.

לטענתם, הפרסום גרם להם נזק כבד, כולל הידרדרות במצב בריאותו של ייבדל לחיים האבא חיים אברהם, אביו של בני הי"ד, ועל כן הם תבעו מהאתר סכום כולל של שלושה מיליון ש"ח.

מנגד יצהר והאתר טענו, כי באתר מעולם לא פורסמה כתבה שכזו, ועל כן אין כל קשר בין "גל" הפרסומים ברשת ובין אתר עניין מרכזי שבו כלל לא פורסמה כתבה שכזו. בנוסף טענו האתר ויצהר, כי סכום הפיצוי שדרשו ההורים, 3 מיליון ש"ח, הוא מופרז לחלוטין.

פרט מעניין הוא שההורים לא החזיקו בעותק מהכתבה, ולא היה בידם את הכתבה המקורית. אולם ראיון שערך העיתונאי מתי גולן עם יצהר עבור תוכניתו, בו צוטטו קטעים מהכתבה, כמו גם עדותו של גולן בבית המשפט, הם אלו שסייעו להורים להוכיח כי הכתבה המבזה אכן פורסמה באתרו של יצהר.

סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי השופטת דבורה פלפל כתבה בפסק הדין: "בהיעדר הוכחה קונקרטית לגבי נזקים יש לפנות להערכה כללית של ביהמ"ש בנושא של צער ועוגמת נפש בגין האירוע. קשה לאמוד צער ופגיעה בשם הטוב; ואם אני לוקחת בחשבון שהצבא בין ביוזמתו ובין בלחץ המשפחות פרסם אחרי כשבוע ימים הכחשה בנושא מעורבות החיילים בנושא אני קובעת שעל הנתבעים ביחד ולחוד לפצות את התובעים ביחד ולחוד בסכום כולל של 250,000 ש"ח נכון ליום מתן פסק הדין", פסקה השופטת פלפל.