גפני התארח במערכת הארץ וענה לשאלות הגולשים

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני ענה היום לשאלות הגולשים במערכת 'הארץ'. בדבריו אמר גפני: יש ירידה של מצביעים ברחוב החרדי ,ויש ירידה בהיקף המצביעים אצלנו ויש איזון בגלל הגידול הטבעי, אבל אין תשובה למה המפלגה לא עולה במספר המנדטים?

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים הוא אחד הדמויות הפופולריות בפוליטיקה הישראלית , גפני התפנה מסדר היום הצפוף יחד עם דוברו ירח טוקר, השניים התארחו במערכת "הארץ" וגפני ענה על שאלות הגולשים.

קרא עוד:

[postim]

ח"כ גפני היה צריך לענות על שאלות לא פשוטות שהופנו מצעירים חילונים:

השאלה הראשונה היתה מהגולש יהב: "דומה שבכל שבוע מתפרסם שוועידת הכספים בראשותך מעבירה עוד ועוד כספים לחרדים (לדוגמא לרשתות חינוך פרטיות) ולהשקעה בהתנחלויות, חלקן בלתי חוקיות ע"פ חוקי מדינת ישראל וחלקן על קרקעות שנגנבו. בתור נציג הציבור, לא נראה לך שיש לך אחריות לדאוג שכספי ציבור משלם המיסים, ברובו חילוני או מסורתי-דתי אשר גר בתוך תחומי הקו הירוק, לא יופנו למימון התנהגות לא יצרנית (כמו הימנעות מעבודה ושירות צבאי או גניבת אדמות)?"

תשובת ח"כ גפני: "ועדת הכספים מאשרת או לא מאשרת את ההחלטות שמתקבלות בחקיקה בכנסת או בהחלטות ממשלה. תפקיד הועדה הוא לאשר או לא לאשר. אני מאשר בקדנציה שלי סכומי עתק שבחיים לא הייתי מעלה בדעתי שאאשר, לנושאים שנוגדים אידיאולוגית את השקפת עולמי. יש פעולות שעושות גם נזק למדינה כשמתקצבים נושאים שונים ובעייתיים בתרבות. בישיבה האחרונה כשהייתי לבד בדיון וחברי הועדה לא הגיעו, אישרתי 550 מיליון ש"ח לרפורמה להשכלה גבוהה. בסה"כ העברתי בחודש האחרון מיליארד ש"ח שיש לי השגות לגבי חלקם. אני חושב שמדינה דמוקרטית חייבת לתקצב ולאפשר לכל חלקי האוכלוסיה, יהודים וערבים, דתיים ושאים, עולים כותיקים, לקבל את השירות שהמדינה מעניקה לכולם. אני לא זוכר שהעברתי לציבור החרדי יותר ממה שמגיע לו בדין ואני בחיים לא אסכים שהציבור החרדי יופלה לרעה יותר ממה שהוא מופלה היום, ולילדיו לא יהיו מוסדות חינוך ולכן אני עושה את תפקידי הממלכתי לאפשר לכולם לחיות נורמלי בעידן הקשה שאנו חיים היום".

שאלת המשך מ-עודד: "האם אתה חושב שזה ראוי מבחינה ייצוגית שנציג אותו ציבור יהיה יו"ר ועדת הכספים של מדינת ישראל, כלומר שהאדם שיושב בראש המערכת שאחראית על ניתוב הכספים בארץ הוא נציגה של הקבוצה הכי פחות תורמת כלכלית למדינה? איך ייתכן שבסופו של יום חרדים שלא משלמים מיסים מחליטים בשביל אלו שכן משלמים לאן יילך הכסף?"

תשובת ח"כ גפני: "עשרות אלפים או אולי אפילו מאות אלפים, גברים ונשים בני הציבור החרדי או המכנים עצמם כחרדים, יוצאים לעבודה ומופלים לרעה בשכרם. הם אינם נמנים ברוב המקרים על עובדי המגזר הציבורי ומקבלי השכר הגבוה כמו עובדי הנמלים וחברת החשמל. הם אינם מתקבלים לעבודה עקב היותם חרדים. במשך שנותיי בכנסת ניסיתי להכניס חרדים וחרדיות לעבודה כדי שיתפרנסו בכבוד ולא הצלחתי. לבוא היום ולהתבכיין ולומר שאני מייצג ציבור שלא תורם? אני מייצג ציבור שמופלה לרעה, באפליה לרעה בעבודה. לפי כל הסקרים החרדי הוא האחרון שיתקבל לעבודה, אחרי הערבים והעולים החדשים, כי כל מעביד "יודע" שכשחרדי מגיע לעבודה אצלו, הוא מיד ימצא קבר מתחת לשולחן ויעצור את העבודה".

"זה ברור ולכן החרדי הממוצע לא מתקבל לעבודה. אלו שכן מתקבלים – המעסיקים שלהם והמעבידים אומרים שהם הכי מסורים ונאמנים ומוכשרים אבל כדי להתקבל הם האחרונים בתור . אני שואל את עודד, אני בתפקידי מנעתי מניעת סגירת מפעלים נעלי בריל, פרי הגליל, חיפה כימיקלים, הרוב שם לא יצביעו לי בבחירות ואילולא תפקידי בועדת הכספים למרות שהתחום הזה לא נוגע לועדה, הם היו היום מובטלים. האם אני מייצג את הסקטור שלי? כל הפחתת המיסים למעמד הביניים שלחמנו עליהם וכל שאר הנושאים שהועדה העלתה בארבעת השנים האחרונים, אני מציע לשאול את הזוגות הללו שנפל עליהם חישוב מס מאוחד שצריכים לשלם מאות אלפי שקלים לרשות המיסים בשרירות לב ואני נלחם למענם, עודד, השאלה היא האם בראש הועדה צריך לעמוד מישהו שחי במעמד העליון ודואג לטיקונים או כזה שבא מאופקים ובמקרה "חטאו" היחיד שהוא חרדי".

חננאל ממודיעין עילית: "בכנס דגל התורה אמרת שהבחירות הן הקשות בתולדות היהדות לחרדים. האם אתה חושב שלאחר הבחירות יגוייסו בני הישיבות? לי קשה לדמיין. האם ברחוב הישראלי החרדים שנואים יותר מבעבר? מה ההסבר שלך לזה?"

תשובת ח"כ גפני: "אני לא עונה לפי סדר השאלות אבל אשתדל לענות על כולם. הציבור המסורתי בישראל גדל והתעצם באיכות ובכמות, אפילו בקיבוצים שלא היה שם מעולם בתי כנסת ומקוואות, יש היום רבים. רק היום אני הולך לחנוכת בית כנסת בקיבוץ. צריך להבין שיש מיעוט קטן ואתיאסט שרוצה שהעם היהודי יהיה כמו העם הצרפתי והאנגלי ולא רצה שתהיינה כאן סממנים של יהדות. זהו מיעוט מבוטל במדינה ולכן מה שהוא מרגיש – שהלכה לו המדינה כי הרוב במדינה מסורתיים".

"רוב אזרחי המדינה מאמינים באלוקים. אני זוכר ימים עברו שלא התקרבנו לאחוזים הללו. רוב העם מאמין שאנחנו העם הנבחר ואנחנו לא עם ככל העמים. את מי מאשימים בעניין הזה? את הציבור החרדי ובעניין הזה הם די צודקים כי לחרדים יש ערבות הדדית, החרדים חיים בשלום, מעודדים ומתקרבים עם הציבור המסורתי, והציבור החרדי נושא באחריות".

"לא שונאים יותר את החרדים, כל חרדי שפוגש חילוני שומע את המשפט "הלוואי שכל החרדים היו כמוך" כי הוא מכיר את שאר החרדים מהטלויזיה ככאלו שזורקים אבנים וצועקים "שבעס". אין שנאה, אני לא מאמין בזה. השנאה נמצאת בטלויזיה ולא בציבור".

לשאלתך חננאל, "האם הקדנציה הבאה תהיה קשה וגורלית ביחסי דת ומדינה, התשובה כן. מאז כניסתי לכנסת לא היה מצב שהעמידו הכול על השולחן, את הבסיס. המאבק בין החרדים למיעוט האנטי דתי נמצא כעת על השולחן וזה יקרה בקדנציה הבאה, בעיקר בנושא של תלמידי הישיבות שהוא לב לבו של היהדות בכלל – כי לומדי התורה הם הליבה המחזיקה את תשתית קיומו של העם היהודי לאורך הדורות, והמאבק בתחום הזה – הוא הקשה ביותר שאנו ניצבים בפניו".

יגאל שאל: על פי גידול האוכלוסייה החרדית ביחס לאוכלוסייה הכללית, מספר המנדטים של המפלגות החרדיות אמור לעלות בהתמדה. זה לא קורה. האם יש זליגה למפלגות לא חרדיות או ירידה בשיעור ההצבעה בקרב הציבור החרדי?

תשובת ח"כ גפני: "שאלה מצוינת ואנחנו במטה של המפלגה שוברים את הראש כבר שתי קדנציות. יש ירידה של מצביעים ברחוב החרדי ואני לא מדבר על כאלו כמו נטורי קרתא שרבותיהם מורים להם לא להצביע. יש ירידה בהיקף המצביעים אצלנו ויש איזון בגלל הגידול הטבעי, אבל אין תשובה למה המפלגה לא עולה במספר המנדטים".

"יש בציבור החרדי כאלו שמושפעים מהציבור שאיננו חרדי, אבל אין לי הסבר אמיתי לשאלה הזאת, אבל אני מקווה שהפעם לאור ההצלחה של הנציגות החרדית, הרב ליצמן במשרד הבריאות, אנחנו בועדת הכספים, ח"כ הרב מקלב בחקיקה הרבה בכנסת ושאר חברי הכנסת מיהדות התורה שפועלים לטובת הציבור. אני מקוה שהפעם נגיע למצב שהשאלה שלך יגאל, לא תהיה אקטואלית".

ברכי מירושלים שואלת: "איך אתה מתמודד עם התככים והפילוגים בתוך יהדות התורה ובפרט מדגל התורה?"

תשובת ח"כ גפני: "התככים והפילוגים במפלגות האחרות במדינה רבות וקשות יותר מיהדות התורה, אצלנו זה הרבה פחות וחברי סיעת יהדות התורה מייצגים את כולם ללא יוצא מן הכלל".

יהב שאל: "מה עמדתך בנושא תחבורה ציבורית בשבת? אם, כדבריך, כל אזרחי ישראל ראויים לשוייון, האין מניעת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת הפליה כנגד האוכלוסיה הלא יהודית והחילונית בישראל. מדוע אזרחים ערבים, דרוזים וכאלו שאינם משויכים לשום דת צריכים לסבול מהגבלת חופש התנועה?"

תשובת ח"כ גפני: "בגלל שאני בעד שוויון, אני חושב שאסור שתופעל תחבורה ציבורית בשבת כי הנהגים, עובדי המוסכים וכל העובדים הקשורים לתחבורה הציבורית, ייפגעו כי לא יוכלו לנוח בשבת".

"אם יפתחו תחבורה ציבורית בשבת נהפוך למדינה שיש אנשים עשירים שיעשו מה שרוצים ויהיו עובדים צמיתים שלא יקבלו אותם לעבודה אם לא יתחייבו לנהוג שבעה ימים בשבוע".

"אבל הטיעון העיקרי שלי הוא טיעון יהודי, שבת צריכה להיות בפרהסיה שבת יהודית. מבחינה יהודית – יש נושאים מעטים שהמדינה צריכה לעשות כזהות יהודית, שבת היא אחת מהם, זהו יום מנוחה".

"יש לי פתקים שכמובן לא אוציא אותם, מחכ"ים במפלגות חילוניות שמעידים שמדובר בנושא פופוליסטי. תמיד זה נופל ובצדק בעת החקיקה. אנחנו צריכים לאפשר לכל אזרח, עשיר כעני לנוח בשבת".

"אבל, יהב, עזוב את תחבורה ציבורית בשבת, הנושא של תחבורה ציבורית ביום חול לא נותן מענה אמיתי, התחבורה הציבורית לא יעילה, אנשים נאלצים לא לנסוע, או לנסוע ברכב פרטי שמזהם את האוויר, זה עולה יותר כסף, והמדינה צריכה לעשות שלושה דברים שאנחנו ביהדות התורה ניאבק עליהם, לייעל את התחבורה הציבורית, לשפר את התשתיות, ולהוזיל את המחירים שיהיו שווים לכל נפש".

"יהב, כשראש הממשלה עשה מסיבת עיתונאים בעניין הזה, דרשתי סבסוד לתחבורה הציבורית והוא אכן עשה זאת. צריך להפוך את התחבורה הציבורית ליעילה, נגישה וזולה כמו שקורה במדינות מתקדמות בעולם. במקום להשקיע אנרגיה במלחמה אידיאולוגית לא ראויה כמו תחבורה ציבורית בשבת, ראוי שנתאחד וניאבק על תחבורה ציבורית ראויה ביום חול".

שאלה: האם תתמוך בגוש חוסם בראשות יחימוביץ'?

תשובת ח"כ גפני: "שלי יחימוביץ מועמדת ראויה מבחינתנו. אני לא תומך בכלל בגוש חוסם כזה או אחר, אנחנו מפלגה קטנה ויושבים על הטריבונה לראות את החיבורים בין יחימוביץ, לבני ולפיד ומוחאים להם כפיים".

שאלה לסיכום: האם תהיה יו"ר ועדת הכספים גם בכנסת הבאה?

תשובת ח"כ גפני: אנחנו עוסקים במערכת הבחירות, מדובר במערכת בחירות קשה ואידיאולוגית. אני יודע שאני נמצא במערכת פוליטית אכזרית ויכול להיות מצב שתורכב קואליציה חילונית ותעשה נזק גדול למדינה ולאזרחיה.

יכול להיות גם מצב שהקואליציה תהיה זהה לזו הנוכחית. אנחנו נדרוש תשובות בנושא צביונה היהודי של המדינה, נדבר על הנושאים הכלכליים והחברתיים שבמידה רבה נוגע בפיקוח נפש ויש אנשים שאין להם מה לאכול. אחרי שהדברים האלו יסודרו וידברו על תפקידים, אני חושב שעשיתי דברים רבים טובים לכלל הציבור. אני מאמין שכאשר רע לציבור הכללי, רע לציבור החרדי וכשטוב לציבור הכללי טוב לציבור החרדי.

לסיכום אני רוצה להודות לכל אלו ששאלו, אני מתנצל מאד בפני אלו שלא קיבלו מענה, התחלנו מאוחר בגלל גשמי הברכה שלשמחתנו התפילות הועילו ומשק המים בישראל נמצא בעליה .

אף על פי כן ולמרות הפקקים האדירים, לא ויתרתי והגעתי כדי לענות לכם על השאלות. אני מתנצל בפני הרבים שביקשו לשאול עוד שאלות ובעז"ה נעשה זאת בהזדמנות אחרת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שאלות חזקות ותשובות נבונות!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture