אובמה על נתניהו: "מדיניות של הרס עצמי"

לפני הבחירות בארה"ב נתניהו התערב להביא לבחירתו של המועמד הרפובליקני מיט רומני, כעת אובמה משיב נקמה וחושף פרטים לעיתונאי ג'פרי גולדברג שחושף פרטים חדשים על יחסי אובמה נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

סערה במערכת הפוליטית בעקבות התבטאויותיו החריפות של נשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה נגד נתניהו שפורסמו על ידי העיתונאי האמריקאי ג'פרי גולדברג, הנחשב מקורב לממשל אובמה.

קרא עוד:

[postim]

איך שגלגל מסתובב לו – לפני הבחירות בארה"ב נתניהו התערב ובחש בנעשה שם על מנת להביא לבחירתו של המעומד הרפובליקני מיט רומני, אובמה משיב נקמה וחושף פרטים לעיתונאי ג'פרי בארבע השנים האחרונות העביר גולדברג כמה פעמים מסרים פומביים מטעם הבית הלבן לישראל ולראש הממשלה – הן בנושא הפלסטיני והן בנושא האיראני.

בטורו מתאר גולדברג את הרגע שבו עודכן נשיא ארצות הברית על החלטתו של נתניהו לקדם את הליכי התכנון בשטח E1 השנוי במחלוקת בין מעלה אדומים לירושלים. "אובמה אפילו לא טרח להתעצבן ואמר לכמה אנשים שהוא התרגל להתנהגות מהסוג הזה מצד נתניהו", נכתב במאמר. לדברי גולדברג, הנשיא ציין כי כבר הפך אדיש למה שהוא רואה כ"מדיניות של הרס עצמי מצד עמיתו הישראלי".

לפי גולדברג, בשבועות שאחרי המהלך הפלסטיני באו"ם, אובמה אמר בשיחות סגורות כי "ישראל לא יודעת מה הם האינטרסים האמיתיים שלה". הוא מציין כי לדעתו של אובמה, עם כל הודעה על בנייה חדשה בהתנחלויות, נתניהו מוביל את ארצו לעבר בידוד בינלאומי כמעט מוחלט.

העיתונאי האמריקאי כותב כי אובמה סבור שאם ישראל, מדינה קטנה באזור עוין, תהפוך למדינה דחויה שמרחיקה ממנה אפילו את ארצות הברית – ידידתה הנאמנה האחרונה – היא לא תשרוד. אובמה סבור שאיראן היא איום קצר טווח לקיומה של ישראל, אך התנהלותה של ישראל עצמה היא איום על קיומה שלה בטווח הארוך.

גולדברג מציין כי אובמה סבור שבנושא הפלסטיני נתניהו הוא מוג לב פוליטי – מנהיג שלמרות שאיש אינו מאיים עליו פוליטית, עדיין אינו מוכן להוביל לעבר פשרה עם הפלסטינים. לדבריו, למרות ששר החוץ החדש ג'ון קרי רוצה להתניע מחדש את תהליך השלום, אובמה פחות נלהב מהרעיון. גולדברג טוען שהנישא סבור כי נתניהו כל כך שבוי בידי לובי המתנחלים וכל כך לא מעוניין לבצע מחוות כלפי הפלסטינים, עד שמהלך מדיני מצד וושינגטון בעת הזו לא יהיה דבר נבון.

יחד עם זאת, גולדברג מציין כי למרות תסכולו מנתניהו, אובמה אינו מתכוון לעצור את הסיוע הצבאי לישראל או להפסיק לנסות ולסכל את הגרעין האיראני. ואולם בכל הנוגע לסיוע דיפלומטי מצד ארצות הברית – באו"ם או מול יוזמות אירופיות – ישראל עלולה לחוש בקרוב שינוי משמעותי. בהצבעה הבאה באו"ם, כותב גולדברג, ישראל עלולה למצוא עצמה מבודדת עוד יותר.

בעקבות הדברים בשמאל מחככים את ידיהם בהנאה צרופה: יושבת ראש מפלגת התנועה, ציפי לבני, אומרת כי "דבריו של נשיא ארצות הברית על נתניהו צריכים להיות קריאת השכמה לכל אזרחי ישראל". לבני הגיבה בצהריים (שלישי) להתבטאויותיו של ברק אובמה בשיחות סגורות, אשר פורסמו היום באתר האינטרנט של רשת "בלומברג", ולפיהן ראש הממשלה בנימין נתניהו "לא מבין מהם האינטרסים של ישראל", והתנהלותו "תדרדר את ישראל לבידוד בינלאומי חמור".

לבני, שכינסה הבוקר מסיבת עיתונאים להצגת תוכניתה המדינית, ציינה כי "כל מי שעוד לא התעורר, כל מי שעוד נדמה לו שיהיה בסדר – קם הבוקר לאמירה מאוד חדה וברורה של אובמה, שאומר שראש ממשלת ישראל מוביל את מדינת ישראל לבידוד חמור". לדבריה, "אפשר לאהוב או לא לאהוב את נשיא ארצות הברית, אבל אנחנו מדברים על ידידתנו הגדולה ביותר ועל הביטחון של ישראל ולכן הדברים האלו צריכים לעורר כל אזרח ישראלי".

לבני הציגה מתווה לחידוש התהליך המדיני לאחר הבחירות. התכנית כוללת תיאום ביטחוני ומדיני עם ארצות הברית ולאחר מכן יוזמה ישראלית למשא ומתן ישיר עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. טרם פתיחת המגעים תתבקש ארצות הברית לחזור ולאשר את תמיכתה בהתאמת הגבול לגושי ההתיישבות ובפתרון בעיית הפליטים בתחומי המדינה הפלסטינית. האיחוד האירופי יתבקש לגבות את המשא ומתן ולא להניח יוזמות משלו כל עוד הוא מתנהל. כמו כן תפעל ישראל לחזק את השיח עם גורמים מתונים בעולם הערבי נגד איראן, חיזבאללה וחמאס. לבני עמדה גם על חשיבות שיתוף הליגה הערבית בתהליך המדיני, והפיכת טורקיה לשותפה אסטרטגית. לדבריה, לא יהיה מו"מ עם חמאס כל עוד לא יכיר בישראל ויתנער מהטרור. "מעמדה של עזה ייקבע בהתאם לעמידה בתנאים הביטחוניים והשלטוניים שייקבעו במשא ומתן", נכתב בתכנית שהציגה יו"ר התנועה.

גם יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה לפרסומים אודות דברי הנשיא האמריקאי, ואמרה: "אובמה ביטא את הדאגה של כולנו נוכח הסרבנות של נתניהו לקרוא את הכתובת על הקיר. בלי שתי מדינות – ישראלית ופלסטינית – לא תהיה מדינת ישראל, וחלון ההזדמנויות לפתרון הולך ונסגר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איין ספק שביב אמור ללמוד לקח חשוב מהצהרתו של אובמה לגביי התקדמות ישראל לבידוד, האמריקאים לא שוכחים..! ומי שמנסה לבחוש במערכת הבחירות שלהם…סופו שיבחשו במערכת בחירות שלו גם כן:)

שחצן. הוא בטוח שרק בזכותן ובזכות אמריקה אנחנו שורדים. הכושי שדרדר את מעמד ארה"ב לשפל בטוח ביכולותיו. אם ה' לא ישמור עיר…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture