מחקר קובע: יהדות התורה הכי פחות סחטנית

עידו אלמקייס, עוזר מחקר בכיר במאיירס-ג'וינט – מכון 'ברוקדייל', מציג מחקר הקובע כי יהדות התורה הכי פחות סחטנית – ומה חושבים בוועדת הכספים?

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

מסקירה שערך "דה מרקר" – לאחר הכפשות של גורמים אינטרסנטיים, המנסים להטיל 'רפש' על יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, שנרתם למען יהדות התורה – מתגלה כי יהדות התורה היא המפלגה הכי פחות סחטנית בכנסת.

קרא עוד:

[postim]

עידו אלמקייס, עוזר מחקר בכיר במאיירס-ג'וינט – מכון 'ברוקדייל', מציג מחקר הקובע כי המפלגות החרדיות הכי פחות סחטניות.

אלמקייס בדק וניתח את כל הנתונים שעמדו לרשותו וגילה כי תפקידיהם של: שרים, סגני שרים, ממלאי מקום ראש הממשלה, סגני ראש הממשלה ויו"רים של ועדות הכנסת, מקנים גישה לתקציבי ענק, מינויים, יוקרה, ובכך מאפשרים יישום של אידיאולוגיה. הקואליציות שנבדקו הן רק אלה שהוקמו מיד לאחר הבחירות, ולא כאלה שחלו בהם שינויים במשך הקדנציה.

אלמקייס מצא שאין בסיס לטענה שהמפלגות החרדיות סחטניות, בהקשר של השגת תפקידים בכנסת, יותר מהאחרות.

על פי המחקר: "שיאנית הסחיטה" היא סיעת המזרחי בכנסת ה-2: שני חברי הכנסת שלה קיבלו משרת שר מתוך 16 שרים בממשלה, ללא סגנים, וחלקו עם מפא"י את משרת יו"ר ועדת הכספים מתוך 10 ועדות פעילות. בקצה השני של הסקאלה – המפלגה שהייתה הכי פחות סחטנית בהתחשב במספר המנדטים שקיבלה – נמצאת יהדות התורה, בכנסת ה-15.

אמש הציג דובר ועדת הכספים את הנתונים. מדי שנה מועברים בוועדת הכספים של הכנסת עשרות מיליארדי שקלים לטובת כל המערכות הפועלות במדינה: למשרד החינוך והרפורמה בהשכלה הגבוהה, למשרד הרווחה, למשרד הבריאות, למשרד התרבות, למדען הראשי ולמשרד התמ"ת, לפיתוח כבישים ורכבות, למשרד התחבורה, להוצאות פיתוח, למענקי איזון לרשויות המקומיות, ולאינספור פרויקטים ומיזמים ממשלתיים כאלו ואחרים. מוועדת הכספים נמסר כי "אין שקל אחד שעובר במדינה מבלי שיעבור אישור של חברי ועדת הכספים, התקציבים מיועדים לכלל המטרות ולכל משרדי הממשלה, וכפי שהחוק מורה – הכנסת צריכה לאשר כל העברה תקציבית המועברת ממשרד האוצר אל משרדי הממשלה השונים".

מדי שבוע, בוועדת הכספים מבצעים העברות תקציביות רבות. נציגי משרד האוצר מתבקשים להציג בפני חברי הכנסת את ההעברות ולהסביר אותן, ולאחר מכן הוועדה דנה בהן. כעת, עם תום הקדנציה, מפרסמים בלשכתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, את הנתונים הבאים: בשנת 2012, בוועדת הכספים, הועברו למעלה מ-54 מיליארד ש"ח, בשנת 2011 – 43 מיליארד ש"ח, ובשנת 2010 – 47 מיליארד ש"ח.

בין הסכומים הגבוהים שהועברו בשנים אלו: מיליארדי שקלים שאושרו לטובת הרפורמה בהשכלה הגבוהה, פיתוח תשתיות גז ברחבי הארץ, עידוד מפעלים, הכיבוי המוטס במערך הכבאות, הרכבת הקלה, המדען הראשי, מיגון רכבי חינוך, מלחמה בתאונות הדרכים, תגבור תקציבי בתי החולים ועוד.

בנוסף יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, וחברי הוועדה עמלו על סיוע והעברת תקציבים רבים לגופים מתוקצבים כדוגמת אקי"ם, ער"ן, המרכז לעיוור בישראל, מכללת תל חי, תנועות נוער, מאגר נתונים לאומי של 'בטרם', החברה למתנ"סים, מימון מחקרים בתחום המלחמה בעיוורון, עמותת 'אחרי', מורות חיילות, הרשות הלאומית למלחמה בסמים, נופשונים לילדים עם פיגור שכלי, מסגרת חוץ ביתית לנכות פיזית קשה, עמותת 'יד לשריון', מוסדות מחקר 'מורשת לחקר השואה' ואלפי מיזמים נוספים.

בלשכתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, אומרים עוד כי ועדת הכספים פעלה במהלך הקדנציה לטובת כלל הציבור. בנוסף להעברת כלל התקציבים הללו לטובת כל משרדי הממשלה, פתרה הוועדה גם משברים ומנעה סגירת מפעלים רבים כדוגמת 'פרי הגליל', 'תע"ש', נעלי 'בריל' ומתפרת 'העצמאות' במצפה רמון. כמו כן, פעלה הוועדה ללא לאות לטובת כלל חלקי האוכלוסייה – יהודים וערבים, דתיים וחילונים, עולים וותיקים – בהעברת רפורמות וחוקים, כדוגמת חוק בנק ישראל והרפורמה ברשות לניירות ערך, ובאינספור תחומים נוספים: במאבק על מחירי המים והחשמל, בסיוע בהנחה במחירי המים והחשמל לנכים ונזקקים, ובמאבק לשינוי מדיניות המסוי של ישראל לטובת מעמד הביניים והשכבות החלשות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture