'הדרת נשים' במגזר החרדי? • ראיון עם ח"כ משה גפני

"אנחנו נמצאים בעיצומו של מאבק מתמשך", אמר יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בראיון לסופר 'יתד נאמן' בנימין רבינוביץ • בפנים: הראיון המלא • כנסו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בימים האחרונים ראינו כותרות ראשיות שכוונו נגד הציבור החרדי. מסע הסתה חדש?

אנחנו נמצאים במדינה מזרח תיכונית, וכל כמה ימים יכול להתרחש משהו, כך שבהחלט יכול להיווצר מסע הסתה. אבל אם אנחנו מדברים על הימים האחרונים לא נראה לי שהיה גל של הסתה. היתה הצטברות של כמה נושאים שעשו רושם של גל הסתה. אם זה הדיון בבג"צ בנושא אבטחת הכנסה והאמירות של השופטת נאור וכו', היה בג"צ בנושא האפליה בסמינרים, גם כאן היו אמירות של מספר אנשי תקשורת, והיתה כותרת בעיתון 'הארץ' בנושא הביקורת בישיבות, למרות שבגוף הידיעה לא היה משהו דרמטי.

אין גל של הסתה, אבל ברור שאנחנו נמצאים בעיצומו של מאבק מתמשך.

האם זה מכוון כלפי הציבור החרדי או באופן כללי נגד היהדות?

ברור שמדובר במאבק נגד היהדות ולא נגד הציבור החרדי. אבל זה היה צפוי לקרות ככל שיותר יהודים יתקרבו ליהדות. גם בציונות הדתית יש יותר ויותר אנשים שמתקרבים לציבור החרדי.

גם הנושא שהם קוראים 'הדרת נשים', לא יורד מסדר היום וכבר מדברים על ענישה

מה שקרה בנושא של 'הדרת נשים' הוא דבר מתמשך, אבל בוא ונעצור רגע ונראה במה מדובר. כמה חיילים שאינם משתייכים לציבור החרדי אלא לציבור הדתי לאומי, החליטו לצאת בזמן שנשים שרו.

דרך אגב, מי הם אותם אנשים שיצאו נגד החיילים האלו? אלו אנשים שנקראים ליברליים, נאורים, פלורליסטים שכל הדברים האלו הם נר לרגליהם. הרי אותם חיילים לא באו ואמרו שנשים לא ישירו והרי לא מדובר באיזו פעולה צבאית שהם חייבים להיות בה, אבל אמרו להם, אם לא תישארו לשמוע את השירה תודחו מקורס קצינים. זה דבר לא יאומן. זוהי כפייה אנטי דתית במלוא מובן המילה.

הדבר מזכיר את משלו של רבי יהונתן אייבשיץ שניסו לאלף את החתול עד שהוא ראה עכבר. הרי הם מדברים כל הזמן על דמוקרטיה, על שוויון, על פלורליזם, עד שזה מגיע ליהדות, לחרדים, ופתאום הכל נעלם.

היה פרסום באחד העיתונים על מסע פרסום שהופסק ואשר גרם להפסד של מאות אלפי שקלים רק בגלל שזה פגע בנוסעי התחבורה הציבורית, אך מאידך גיסא ישנה אפס התחשבות בציבור החרדי.

מה שקרה בשנים האחרונות, שלפי דעתי לא היה קודם, שמנסים לפגוע בתוך ציבור שומרי התורה והמצוות, בעיקר בציבור החרדי, וגם בכל ציבור שמקפיד על שמירת מצוות.

בעבר לא התערבו במה ילמדו במוסדות החרדיים, איך ללכת בשכונות החרדיות, איך לנסוע באוטובוסים שנוסעים רק בשכונות החרדיות, או אם להכריח חייל דתי לשמוע קול באשה שאם לא כן ידיחו אותו.

ראיתי מאמר של עיתונאי חילוני (אמנון לוי בעיתון 'הארץ') שכותב על הציבור החילוני: נכשלתם במאבק שלכם בציבור החרדי. הוא שואל: מדוע החילונים מנסים להכריח את הציבור החרדי לעשות מה שהחילונים רוצים? מדוע אתם מתערבים בחיים של הציבור החרדי, אם זה בלימודי הליב"ה, מבחני המיצב ועוד דברים כאלו? ברור, שככל שנוקפים השנים ויש יותר ציבורים במדינת ישראל שהם חלק מהחברה הישראלית, אם זה בצבא, באקדמיה ובמקומות אחרים שמתקרבים ליהדות, אז מגיעה ההתנגשות, והחילונים מתגלים בקלונם, שהם חשוכים, פרימיטיביים, והם רוצים לקבוע להם איך לחיות.

מה לדעתך אפשר וצריך לעשות מול מה שמתחולל כרגע?

אנחנו צריכים להמשיך בדרך שלנו. אין להם יותר מה לעשות מעבר למה שעשו. אנחנו צריכים להמשיך ללמוד תורה, לשמור ולקיים תורה ומצוות, לחנך את ילדינו כפי שאנחנו חושבים, וממילא הדברים קורים. צריך להמשיך בכל מפעלי הקירוב, ולא להתפעל ולהתרגש ממה שכלי התקשורת משדרים וכותבים.

היום המאבק שלהם הוא כבר נגד מעגלים הרבה יותר רחבים ולא רק באופן מצומצם נגד הציבור החרדי. מדובר בציבורים גדולים שאמנם מתקרבים לציבור החרדי, אבל הם לא מוגדרים ככאלה, והם נלחמים גם נגדם. תראה מי מנהל היום את המערכה נגד בית המשפט העליון? פעם היינו לבד.

אבל יש תופעות לא טובות גם בציבור שלנו, אם זה הנושא של רישומים פיקטיביים ועוד כיו"ב, האם אנחנו לא צריכים להלחם בתופעות האלו שגורמות לנו נזק בל ישוער?

אין ויכוח, והיום זה נכון שבעתיים. אנשי השוליים שגונבים ומנצלים לרעה את התקציבים שאנחנו משיגים עבור עולם התורה והחינוך החרדי, בראש ובראשונה גורמים לנו נזק, לעולם התורה.

דבר שני, הם גורמים לחילול השם שאין כדוגמתו. והדבר השלישי והחמור מכל, הם נותנים נשק בידי האויבים שלנו, בידי אלו שלא רוצים בכלל שיהיו תקציבים לציבור החרדי, בידי אלו שלא רוצים שתהיה תורה בישראל במובן שאנחנו חושבים, ונגדם אנחנו צריכים להלחם ללא משוא פנים. ללא פחד. ללא פשרות.

אותם אנחנו צריך להוקיע מעל כל במה. כולם צריכים לעשות את זה. את הדברים האלו שמעתי ממרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א. 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture