כבשה קטנה בין שבעים זאבים / טור פוליטי

איך מתקשרת הכבשה למצב במדינת ישראל? | מה יעלה בגורל ההצעה של 'מכסת העילויים'? | מה הבעיה במכתב שנשלח לחכי"ם החרדים ע"י יו"ר הוועדה לשוויון בנטל, ומה באמת היה עם גדעון סער? - כל הפרטים

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

את טורי השבוע אני בוחר לפתוח בסיפור עממי: "ביער אחד פרצה מגפה שרבים חללים הפילה והחיות לא ידעו את נפשם. בכל יום חבר אחר הולך לעולמו. וכך אוכלוסיית בעלי החיים החלה להידלדל ביער. כשראו שכך, בעלי החיים התכנסו לישיבה דחופה והחלו לפשפש במעשיהם.

קרא עוד:

[postim]

בראש השולחן ישב מלך החיות האריה ולצדו התאספו שאר בעלי החיים. כל אחד ואחד מבעלי החיים מתוודה על העוונות הרבים שלו, האריה מספר שפעם טרף איזה שועל קטן מאחר וחודש לא בא אוכל לפיו. ישבו השופטים וקבעו: חייך וחיי חברך, חייך קודמים לשל חבריך.

הדוב גם הוא סיפר כי נאלץ לצוד דגים מן מהים. ושוב פירט את הסיבה: מחמת רעב ושוב קבעו בעלי החיים חייך וחיי חברך, חייך קודמים לשל חברך. וכך הזאב והשועל. לכל אחד פסקו לפי דינו.

עד שנדחפה לה כבשה קטנה שהלכה וסיפרה בקול רועד ומגמגם על כך שהייתה פעם מאוד רעבה עד שהלכה למות ונאלצה למצוא את הקש והתבן שלה בשדות אחרים ואכלה מן הגזל. או אז האריה, הדוב, השועל והזאב כולם צעקו: הנה, זו הסיבה שבגללה הגיעה המגפה ומיד קמו וטרפו אותה כעונש על הגזלה"…

נזכרתי דווקא השבוע בסיפור הזה בעת שהחלו הדיונים על תקציב המדינה. באוצר עושים מאמץ על לרכז ולמרכז את הפגיעה במגזר החרדי. פקידי האוצר מוצאים בציבור החרדי את הבטן הרכה של החברה הישראלית וניתן לציין שממזמן הפכנו להיות אזרחים סוג ב'.

לציבור החרדי לא מגיע דבר על פי פקידי האוצר, למגזר החרדי אין זכויות ועל פי שיטת לפיד ושות' למגזר החרדי אין זכות קיום. היום עמלים בדבר אחד, במציאת פתרון הולם לבעיית החרדים. תקציב הולם שמדלג על ציבור גדול בישראל הוא החלק הראשון בתוכנית הכללית לטיפול בחרדים החיים במדינת ישראל.

למדינת ישראל יש גרעון שעומד על יותר מ-30 מיליארד ₪, ברור שחייבים לקצץ, איש לא חולק על כך. אין ספק שחייבים שמדינה תהיה בעלת חוסן כלכלי. איש לא רוצה להגיע למצב של יוון ולא למצבם של שכנינו במזרח התיכון. אולם כל סך הגזרות הכלכליות על המגזר החרדי הוא כמיליארד ₪ בלבד, כך לפי גורמים באוצר וכתבי כלכלה בכירים המבקשים להחזיר את הדיון על תקציב המדינה למקום הנכון. להחזיר את המדינה לפרופורציות הנכונות. ולהחזיר אותנו לעיסוק האמיתי.

אלא, שיש מי באוצר שמבקש להסיט את הדיון האמיתי בבעיית הגרעון בתקציב המדינה למחוזות אחרים, למקומות של מגדריות בהם לא עוסקים במספרים או במהות אלא דווקא בסטריאוטיפים מגדריים.

הסיבה לכך ברורה; לפיד נבחר על ידי מעמד הביניים, הוא נשלח לכנסת על ידי אנשי המחאה החברתית. והוא כיום לא מספק את המענה שבגינו הוא נשלח לכנסת בעוד אחיו התאום מוריד את מחירי הלחם. אומנם במספר אגורות ואת מחירי הדלק גם הם במספר אג', אך דווקא שר האוצר מתגלה כאיש הקשה שבשכונה.

את האכזבה הציבור מביע. האם היא תתורגם במחאה חברתית הולמת? האם נראה גם בקיץ הקרוב אלפי צעירים ברחובות? ימים יגידו.

דבר אחד ברור אנחנו הכבשה הקטנה בין שבעים זאבים.

הסערה בוועדה לשוויון בנטל

לא רבים יודעים אך הוועדה לשוויון בנטל מתכנסת ודנה באינטנסיביות רבה בנושא. תמו ימי הדחייה, בג"ץ וציבור שלם בישראל לצד מעקב לחוץ של התקשורת מוביל את חברי הוועדה לדיונים רבים ולחליפות מכתבים בין חברי כנסת ואנשי מקצוע העוסקים סביב הנושא המדובר ביותר: גיוס בני הישיבות.

מדובר בסוגיה מהקשות ביותר שהחברה בישראל ניצבת בפניהם. היא מלווה את הציבור החרדי מיום הקמת המדינה ומעסיקה את בג"ץ באין ספור תביעות שונות ומגוונות שברובם בג"ץ שולח אותם בחזרה לבית המחוקקים. אלא ששעון החול הולך ואוזל ותם לו אותו הסדר. אגב, כל פתרון שתגבש הוועדה ויפגע בציבור לומדי התורה יתקבל בחזית סירוב אחידה על ידי כל המפלגות החרדיות בנושא. חברי הוועדה יודעים היטב כי באם ילכו עם הציבור החרדי בכוח הזרוע, טוב לא ייצא מזה.

אלא שמידע שהגיע לאוזני מגלה כי ההצעה למכסות עילויים הולכת ויורדת מהפרק. לאחרונה הובלה הצעה שהראשון שהחל בה היה דווקא שר הביטחון היוצא אהוד ברק. ברק הבין כי לא ניתן לשלוף מבתי המדרש את כלל הציבור ולשלוח אותו לצבא אלא די בכך שהמוכשרים יישארו ללמוד ואת השאר יקחו לצבא. הוא בחר לקרוא לזה 'מכסת עילויים'. אחרי ברק קפצו כולם על המושג, אלא שבשאלת המספר נחלקו קנאי הגיוס כמה ימשיכו לשבת ללמוד. בדיוק בסוגיה זו נכנסו לדיון חברי הוועדה לשוויון בנטל. לקבוע את הכמות ואת ההגדרה מי יזכה להיכלל בה.

אלא שבין חברי הוועדה אין ולו חרדי אחד. אדם אחד שבאמת מבין את המגזר החרדי ואת ההוויה שלו. למגזר החרדי שיג ושיח אחר בתורת השסעים של מדעי המדינה, אין לו הגדרה אמפירית כזו שנוצרה באיזו ספריה אוניברסיטאית או סביב איזה מחקר והשערות מחקר ודיספלניות של דרדק שהחל את דרכו הראשונית במחקר אקדמי.

הדבר היחיד המבורך שהחל בוועדה הזו הוא שיח עם העולם החיצון ואז נודע להם גדול האסון של קביעת מכסות. חברי הוועדה שמעו והבינו שרעיון המכסות הוא דבר לא ישים וחסר סיכוי להצלחה בביצועו.

אבל שוויון בנטל זה שוויון לא רק לצד אחד אלא הוא חייב להיות סימטרי. השר להגנת הסביבה שהיה גם שר הביטחון ביקש לפתוח את נושא ההסדר הקיים עם ישיבות הסדר. פרץ טוען ובצדק כי לא יתכן שבנו יישרת שלוש שנים והבן של אורי אריאל ישרת רק שנה וחצי בגלל שהוא לומד בישיבת הסדר. פרץ טוען שצדק חייב להיעשות כלפי כלל המגזרים וכלל האוכלוסייה וטוען שחייבים לפתוח את כל ההסדרים והדחיות הקיימות בתחום חובת שירות ביטחון המדינה.

אדם נוסף שטוען שחייבים שוויון הוא ח"כ דני דנון המכהן כסגן שר הביטחון. יאמר לשבחו של דנון, שמנסה בכל כוחו להחזיר את החרדים לממשלה. הוא מעדיף את הציבור החרדי כשותף עם הליכוד מהשותפות החדשות 'יש עתיד' ו'התנועה'.

דנון מוביל את המהלך של גיוס ושירות אזרחי גם במגזר הערבי. שוויון בנטל לדעת דנון פירושו טיפול בבעיה של המגזר הערבי. המהלך הזה מוביל כרגע לעצירה בכלל של טיפול בבעיית בני הישיבות. אלא טיפול אמיתי ומקיף של כלל הבעיה על גווניה ולא עיסוק במגזר אחד.

יעקב פרי והמכתב לחכי"ם החרדים

יעקב פרי כיהן בעברו כראש השב"כ, הוא אדם מתוחכם ועל כך יעיד המכתב הבא אותו העביר פרי לחברי הכנסת החרדים.

לכבוד

חה"כ….
מורי ורבי
נכבדי,

כפי שוודאי ידוע לך בימים אלו יושבת ועדת השרים לנושא השוויון בנטל ועמלה על גיבוש של הצעות חוק בנושא. בתור יו"ר הוועדה אני מעוניין מאוד לשמוע את דעותייך. הן על המציאות דהיום, הן על המתווה המתהווה, או בכל נושא אחר אשר כבודך סבור כי הוא קשור לנושא אם באמצעות הופעתך בפני הוועדה בשיחה אישית עמי או בכתב.

אין צורך להכביר במילים אודות הרגישות הטמונה בנושא המורכב והרגיש הוועדה מבקשת לדון בכל אחת ואחת מאותן סוגיות רגישות ושמה לה למטרה לקבל החלטה ובאותה נשימה לפעול ברגישות המרבית תוך סיכול כל ניסיון לשסע ציבור בציבור ולנגח חלקים בחברה הישראלית.

סוגיית השתתפות החרדים בשירות הצבאי והאזרחי עומדת לפתחה של הממשלה הנוכחית ולדעתי מן הראוי שוועדת השרים תקבל ממך תמונות מצב מקיפה וחוצת מגזרים ומפלגות אשר תהא לנו לעזר בגיבוש הצעות החוק ברצוני להזמין את מכובדי למפגש עם חברי הוועדה או עמי בכדי שנוכל לשמוע את עמדתך בנושא ואת רחשי הציבור התורני.

הנני להבטיחך כי פניה זו הינה אישית ודיסקרטית.

בכבוד ובהערכה רבה

ח"כ יעקב פרי
שר המדע, הטכנולוגיה והחלל
יו"ר הוועדה לשוויון בנטל

מדובר במכתב מתוחכם שנכתב בעמל רב. יש כאן שימת לב וירידה לפרטים הקטנים ביותר. פרי פונה לחכי"ם החרדים כמו אותו חוקר שב"כ המשחק את 'החוקר הטוב' 'מורי ורבי' פותח פרי את המכתב. אין זה מתק שפתיים ללא תמורה, הוא רוצה שהחרדים יהיו חלק מהוועדה.

על מכתב מסוג זה נאמר קאוי לי מיצרי, ואוי לי מיוצרי'. אם החרדים לא ישתפו פעולה פרי יכול להיות פטור מחובת ההוכחה, הוא יפטור עצמו בטענה של מה אתם רוצים הרי ביקשתי ופניתי אל חברי הכנסת החרדים. ואתם בחרתם להחרים אותי.

באם ישתפו פעולה הרי כל תוצאה שלא תתקבל, פרי ירוץ ויגיד כי הדבר נעשה בשיתוף פעולה עם חברי הכנסת החרדים.

על מכתב כזה חייבת להיות תשובה אחידה הן בש"ס והן ביהדות התורה.

אוייב החרדים גדעון סער

בשבוע שעבר התקיים דיון בוועדת הפנים של הכנסת בנושא בחירות בעיר הערבית טייבה אלא שאז פנה אזולאי לסער בצד וביקש לשוחח איתו. אזולאי דיבר בנחת וסיפר לו על הצעה אחרת או אז נזעק סער וצעק על ח"כ אזולאי: "תתחילו להבין אתם כבר לא קובעים כאן… אתם לא תכתיבו לנו"…

העימות פרץ בעקבות הצעה אותה קידם ח"כ דוד אזולאי ביחד עם יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב בנוגע לבחירות בעיר טייבה. סער התפרץ לעבר אזולאי שבא לנסות להוביל את המהלך בטרם ההצבעה. הנוכחים באולם הוועדה היו בהלם.

סער מכחיש אך הוא טוען כי הדברים לא נכונים וכי הפרוטוקול של הישיבה מצדד בעמדתו. אם הסיפור לא נכון מדוע טלפן סער וביקש סליחה מח"כ אזולאי? אם הסיפור לא נכון, מדוע מספר חכי"ם שהיו באולם והוקלטו על ידי מאשרים את הסיפור? כחלק מתפקידי ככתב פוליטי אמשיך לעקוב אחרי ניסיונות תקיפה של שרים או חברי כנסת כנגד נציגי המגזר החרדי.

הכותב משמש כפרשן פוליטי וסגן עורך בעיתון 'יום ליום'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

היום כל חילוני שפוגש חרדי מייד: אתם כבר לא קובעים, אתם לא תגידו לנו וכ"ו וכ"ו נראה שהם מאד נהנים מהרעיון..

מרן הגרח קניבסקי ששכינה מדברת מתוך גרונו כל הזמן חוזר ואומר בקשר לגיוס שבכל דור עומדים לכלותינו והקבה מצילנו מידם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture