ישראל 2013: מקום ראשון בעוני מבין המדינות המפותחות

דו"ח ה- OECD מתפרסם ומצביע על נתונים מדאיגים: מצב ילדי העניים יוחמר ואליהם יתווספו עניים רבים נוספים | ישראל נמצאת במקום ראשון בעוני מבין המדינות המפותחות | לפי הערכת הביטוח הלאומי, הקיצוצים יגרמו לעליה של 5% במספר העניים

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

בניגוד להמלצת ארגון ה- OECD, בוחרת ישראל להעמיק את מצב העוני המחפיר בלאו הכי, ולהפוך את ילדי משפחות העוני, לעניים עוד יותר. יתירה מכך, היא תוסיף לסטטיסטיקה ילדים עניים נוספים, שיחפשו מה לאכול. שיעור העוני בישראל עתיד לעלות בשנים הקרובות וחיי משפחות במצוקה יהפו לגרועים פי כמה. על פי דו"ח שפרסם הארגון, מבין המדינות המפותחות, נמצאת ישראל במקום ראשון בעוני.

קרא עוד:

[postim]

קשה להתעלם מנתון מדאיג נוסף שפורסם בדו"ח, המתייחס לפערים בחברה הישראלית. האי-שוויון בין העניים לעשירים בישראל הינו מבין הגבוהים מקרב מדינות ה-OECD. בשנת 2010 עמד שיעור העניים בישראל על 21% מקרב תושבי המדינה, בעוד ששיעור העוני במדינה בשנת 1995 היה קצת פחות מ-15%. ישראל היא מדינה בעלת שיעור העוני הגבוה ביותר, כשמקסיקו, טורקיה, צ'ילה וארצות הברית משלימות את החמישייה הראשונה.

לפי התוכנית הכלכלית ל-2014-2013, יקוצצו קצבאות הילדים בכשני מיליארד שקל, קיצוץ של כ-30%. למשפחות עניות במיוחד, זהו קיצוץ משמעותי ביותר. במשפחה של שישה ילדים, למשל, היקף הקצבה ייקטן מכ-1,300 שקל בחודש לכ-840 שקל בחודש – אובדן הכנסה של כ-470 שקל בחודש או כ-5,700 שקל בשנה.

מאחורי ההחלטה לקצץ בקצבאות הילדים, עומדות שתי מטרות: חיסכון ועידוד יציאה לעבודה, בעיקר של חרדים ונשים ערביות. מאותה הסיבה, כוללת התוכנית הכלכלית מכבש לחצים אדיר על העני שאינו עובד. הוא מאבד את זכותו להנחה בארנונה ‏(כ-4,000 שקל בשנה‏), להנחה במעון ‏(כ-10,000 שקל בשנה‏) ולזכאות לדיור מוזל מהמדינה. אם הוא חרדי שאינו עובד, הוא יאבד במקביל גם חלק מהתמיכה של הכולל, וגם ייפגע מהקיצוץ המשמעותי הצפוי בתקציבי בתי הספר החרדיים, בשל החיוב שלהם ללמד לימודי ליבה.

במערכת הפוליטית עורר הדו"ח זעם וחוסר אונים. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה, "עוני הוא סבל עמוק של רבים, כשל מוסרי-חברתי ובעיה כלכלית חריפה. צמצום תופעת העוני הוא יעד לאומי ובו יש להיאבק לא פחות מאשר באינפלציה או בגרעון. למרבה הצער, התכנית הכלכלית מכילה מחוללי עוני וגזרות במקום מחוללי היחלצות ממנו. למרות הממשלה, ניאבק כדי שהכתם הזה יוסר".

ח"כ יצחק הרצוג (העבודה), ששימש בעבר כשר הרווחה, אמר, כי "כבר שנים שאנחנו אוהבים לדבר על העוני אבל לא אוהבים עניים. דו"ח ה-OECD שפורסם היום מצביע על העובדה החמורה שישראל היא שיאנית העוני בקרב מדינות הארגון. דווקא ברגע הזה החליטה ממשלת ישראל, בניגוד מוחלט להמלצות הארגון, להחמיר את מצב העוני בצורה דרמטית על ידי קיצוץ חריף בקצבאות הילדים והעלאת סל ההוצאות של המשפחות העניות בישראל שמנסות לצוף מעל פני המים. ישראל צפויה לאסון חברתי ואנחנו ננהל מאבק אופוזיציוני חריף כדי למנוע זאת".

ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) "חברה נבחנת בדאגה לחלשים שבה. אני קורא לראש הממשלה נתניהו להתערב בסוגיית הקיצוצים לשכבות החלשות, כפי שהתערב בנושא הקיצוץ בתקציב הביטחון".

על אף שהאג'נדה הכלכלית־חברתית שהממשלה אימצה כבר לפני חמש שנים היתה אמורה לחייב את הממשלה לפרסם באופן קבוע מדדים ויעדים בתחום העוני והפערים. הביטוח הלאומי מעריך, כי הקיצוצים יגדילו את מספר הילדים העניים ב-40 אלף – גידול עצום של 5%.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אבל אשמים אנחנו.
הבה נשתדל יותר בחובת ההשתדלות
יש להשקיע בשני צידי המשוואה של קמח ותורה.

אם נהרוג את כל הילדים והזקנים ואת כל העניים נזרוק לים לא תהיה כאן צמיחה כלכלית ובא לציון גואל? -לאזני הכלכלנים יאיר לפיד את נפתלי בנט.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture