המאבק על מענקי הדיור הגיע לכנסת

שר האוצר הורה על ביטול המענקים לרוכשי דירות בפריפריה אבל חברי הכנסת חוששים כי אזרחים שהסתמכו על המענק והחלו בהליך רכישת הדירה עשויים לתבוע את המדינה וגם לזכות בתביעה

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

אחד מהחלטותיו הראשונות של יאיר לפיד כשר אוצר בקשר לקיצוצי התקציב, הייתה ההחלטה על ביטול מענקי הדיור לרוכשי הדירות בפריפריה. לפיד הציג נתונים לפיהם המענק לא הביא לעלייה במספר הדירות שנמכרו בפריפריה אולם ראשי הערים דווקא גרסו להיפך, ואמרו כי המענק הביא אנשים רבים לרכוש דירות בפריפריה ולהעדיף אותה על המרכז היקר.

קרא עוד:

[postim]‬‏

האוצר סבור שהמענק גרם לירידה בהתחלות הבניה, ומקבלי המענקים הם כאלו, שבכל-מקרה התכוננו לעבור לפריפריה, ואילו ראשי הערים, הקבלנים וקבוצות הרכישה מצביעים דווקא על גידול של 71% בהתחלות הבניה. מענקי הדיור הגיעו היום (רביעי) לדיון סוער בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) כי התביעות המשפטיות מצד האזרחים, על הפרת-הבטחה שלטונית יעלו למדינה בסופו-של-דבר הרבה יותר מהמענקים עצמם. "מטרת התכנית לעודד הגירה לפריפריה כדי לחזק את החוסן הכלכלי והחברתי, להוריד את מחירי הדירות, ולהפחית את מעמסה הכלכלית על האזרח". כהן הדגיש כי האוצר לא אהב את ההחלטה על המענק מלכתחילה, וראה בהקמת הממשלה החדשה, הזדמנות לביטולה. כהן גם ביקש מכל אחד מחברי הכנסת שהשתתפו בדיון, מסיעות הליכוד-ביתנו, העבודה, הבית היהודי, יהדות התורה וחד"ש להעלות את הנושא בישיבות הסיעה כדי לגבש חזית אחידה "בלי קואליציה ואופוזיציה".

ח"כ איציק שמולי (העבודה) פתח כי ביטול המענק מחסל לזוגות צעירים את תכניתם לבנות בית בפריפריה. "אחרי כל המילים הגדולות וההבטחות של הממשלה, באבחת-החלטה היא חותכת את עורק החיים, המזרים דם חדש לפריפריה. 60 אלף ₪ הוא כעשרה אחוזים משווי הדירה באזורים אלו, והמינימום שהמדינה חייבת כלפי אזרחיה הוא להאריך את ההחלטה לעוד שנה, כדי לאפשר למי שהחל בתהליך והסתמך על הבטחת הממשלה – לסיימו.

חברו לסיעה, ח"כ מיקי רוזנטל קרא להסדיר את שוק השכירות בפיקוח ממשלתי, ולקבוע מנגנון הוגן של תשלומים והצמדה. ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו) שאל "האם הדרום שסבל את מתקפות הטרור, ראוי לכפיות-הטובה-הזאת מצד הממשלה?!", ואילו חברתו לסיעה, אורלי לוי-אבקסיס הבהירה כי המשך המענקים יהיה אחד מהתנאים של ישראל ביתנו לתמיכה בתקציב המדינה. לדבריה, "דברי האוצר סותרים את עצמם: אם ברצונו לבטל את המענק כי הוא לא מומש – אז היכן החיסכון, ואם הוא רוצה לחסוך את ההוצאה – זו ראיה שאכן המענק הביא לרכישת דירות בפריפריה". ח"כ דב חנין (חד"ש) קרא לשר השיכון להתייצב נגד כל העלאה במחירי הדיור, ואילו ח"כ הרב ישראל אייכלר טען כי המענקים הביאו לעליה של 71% בבניה בפריפריה, ו"ביטול המענק נועד לפגוע בחרדים – וכל החברה כולל זוגות צעירים שרובם לא-חרדים, סובלת מכך". לדבריו הצטרפה גם ח"כ אורית סטרוק (הבית היהודי) שהדגישה כי "יש מגמה לפגוע בחרדים – במעונות היום, ברפורמת השיניים ובמענקי הדיור – ולא משנה שע"י כך פוגעים בציבור רחב".

שר השיכון אורי אריאל הודה כי "אין ספק שחלק מהחלטות הממשלה לא מטיבות עם שוק הדיור. חייבים שיווק דירות מאסיבי בכל הארץ, והלחץ של כולם ודאי יכול להועיל". לדבריו, הוא נפגש ביוזמתו עם חברי כנסת רבים מכל הסיעות, קשוב למצוקות ולבקשות כולם וכי "המאבק במחירי הדיור הוא מאבק של כולנו". אריאל הזהיר כי לא יאפשר שחברת קבלניות ינצלו הנחות, על חשבון האזרח – וימכרו את הדירות במחירים גבוהים. הוא סיפר כי נועד לאחרונה עם חברת "אזורים" ומקווה בקרוב לחתימת הסכם לבניית מאות יחידות-דיור בערד. מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו הוסיף כי האוצר החליט לבדו על ביטול המענק, וללא התייעצות עם הגורם המקצועי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture