הנחיות לאכילה לפני ואחרי צום תשעה באב ד"ר יעקב שינה מומחה לרפואה פנימית, מנהל מרפאת בני ברק אזורית של "כללית" מחוז דן-פ"ת, מגיש הנחיות לאכילה נבונה לפני ואחרי צום תשעה באב. חשוב לציין כי מדובר בהנחיות כלליות. באשר לאוכלוסיית החולים במחלות כרוניות, ובעיקר סכרת ונוטלי תרופות כרוניות, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה "אכילה לפני הצום" להתחיל לשתות כמות גדולה של נוזלים, בייחוד רצוי מים, כבר בבוקר של ערב הצום 10-12 במשך היום. הבעיה הגדולה בצום היא התייבשות! שתייה מרובה מקלה מאוד על כאבי הראש והרגשת העייפות. מומלץ להמעיט בשתייה ממותקת, קפה, תה ואלכוהול שמצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים. במשך כל היום שלפני הצום עדיף לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים – שלוש ולא להגיע לארוחה מפסקת כשרעבים, הארוחות הקטנות יכולים להכיל פחמימות המתפרקות לאט כמו למשל כריכים מקמח מלא, דייסת קוואקר, קינואה, אורז מלא בתוספת מנת חלבון קטנה כמו גבינות שונות, דג, ביצה העוזרת מאוד לשובע ורוגע. למשל: כריכים מלחם חי עם גבינה, דייסת קוואקר על חלב, סלט קליל עם גבינה וביצה, תבשיל אורז עם עדשים, דג אפוי עם תפ"א וכו'. הפחמימות המורכבות נספגות בגוף לאט ובשילוב עם החלבון גורמות לתחושת שובע לאורך זמן. כדאי להמעיט במזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי כמו פלפלים חריפים, מחמצים, זיתים,פיצוחים, בייגלה ועוד. הסעודה המפסקת עדיף שלא תהיה כבדה מדי אלא ארוחה רגילה, למשל: מרק ירקות (לא מלוח), ירקות מבושלים עגבנייה חתוכה ותוספת פחמימה כמו אורז, קינואה וכו'. ירקות ופירות – אפשר לשלבם בארוחה אך לא בכמויות גדולות מדי, הם ממלאים את הקיבה לזמן קצר בלבד. לכן, לפני יום כיפור כדאי להתייחס אליהם כתוספת בלבד ולא כמנה עיקרית. אחרי הצום מומלץ להתחיל בשתייה לא חמה מדי ולא קרה מדי – עדיף תה חמים עם מעט דבש. מומלץ להתחיל לאכול לאט ובמנות קטנות. כמו שתייה לצד עוגה לא מתוקה במיוחד או קרקר עם גבינה לבנה. אחרי הצום הגוף זקוק לאנרגיה זמינה אבל באכילה מאוד מבוקרת, אכילה גסה עלולה לגרום לכאבי ראש ותחושת חולשה וזאת כאשר הגוף מקבל בבת אחת כמויות גבוהות של סוכר ושומן. לאחר כשעה מומלץ לשתות מרק ירקות חם, למשל, ולאחר כחצי שעה נוספת דג בתוספת קלה של בטטה או תפ"א. השתייה חשובה הרבה יותר מהאוכל בשלב הזה. צום תשעה באב חל בקיץ החם ולכן כדאי לשהות במקומות קרירים ככל האפשר כדי למנוע איבוד נוזלים. מומלץ גם להמעיט בפעילות גופנית על מנת לשמור על נוזלי הגוף. איך עוברים את הצום בבריאות? צום של 24 שעות אינו גורם נזק למבוגרים. נשים הרות בהריון תקין יכולות לצום לאחר התייעצות עם רופא. כשיש בעיות בריאותיות כל שהן, גם כדאי להתייעץ עם רופא. חשוב לזכור שהצום "לא מוריד במשקל", זאת הטעיה. הצום חשוב לטהור הנפש (ולא משרתו לטהור הגוף). מספר ימים לפני הצום חשוב לצמצם בהדרגה את כמות הקפה והאלכוהול וכדי למנוע מחסור בקפאין ביום הצום. דבר זה יכול לגרום לכאבי ראש חזקים. שתייה מרובה חשובה ביותר ואכילה מסודרת לאורך כל היום מאד מאד חשובה. לפחות שתי כוסות שתייה בארוחה.   תודה למגזין "מאמי" שהעבירו לנו את הראיון עם ד"ר יעקב שינה....

 

הנחיות לאכילה לפני ואחרי צום תשעה באב

ד"ר יעקב שינה מומחה לרפואה פנימית, מנהל מרפאת בני ברק אזורית של "כללית" מחוז דן-פ"ת, מגיש הנחיות לאכילה נבונה לפני ואחרי צום תשעה באב. חשוב לציין כי מדובר בהנחיות כלליות. באשר לאוכלוסיית החולים במחלות כרוניות, ובעיקר סכרת ונוטלי תרופות כרוניות, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה

"אכילה לפני הצום"
להתחיל לשתות כמות גדולה של נוזלים, בייחוד רצוי מים, כבר בבוקר של ערב הצום 10-12 במשך היום. הבעיה הגדולה בצום היא התייבשות! שתייה מרובה מקלה מאוד על כאבי הראש והרגשת העייפות. מומלץ להמעיט בשתייה ממותקת, קפה, תה ואלכוהול שמצמיאים ומעודדים איבוד נוזלים.
במשך כל היום שלפני הצום עדיף לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים – שלוש ולא להגיע לארוחה מפסקת כשרעבים, הארוחות הקטנות יכולים להכיל פחמימות המתפרקות לאט כמו למשל כריכים מקמח מלא, דייסת קוואקר, קינואה, אורז מלא בתוספת מנת חלבון קטנה כמו גבינות שונות, דג, ביצה העוזרת מאוד לשובע ורוגע. למשל: כריכים מלחם חי עם גבינה, דייסת קוואקר על חלב, סלט קליל עם גבינה וביצה, תבשיל אורז עם עדשים, דג אפוי עם תפ"א וכו'.
הפחמימות המורכבות נספגות בגוף לאט ובשילוב עם החלבון גורמות לתחושת שובע לאורך זמן.
כדאי להמעיט במזונות חריפים, מלוחים ומתובלים מדי כמו פלפלים חריפים, מחמצים, זיתים,פיצוחים, בייגלה ועוד.

הסעודה המפסקת

עדיף שלא תהיה כבדה מדי אלא ארוחה רגילה, למשל: מרק ירקות (לא מלוח), ירקות מבושלים עגבנייה חתוכה ותוספת פחמימה כמו אורז, קינואה וכו'.
ירקות ופירות – אפשר לשלבם בארוחה אך לא בכמויות גדולות מדי, הם ממלאים את הקיבה לזמן קצר בלבד. לכן, לפני יום כיפור כדאי להתייחס אליהם כתוספת בלבד ולא כמנה עיקרית.

אחרי הצום

מומלץ להתחיל בשתייה לא חמה מדי ולא קרה מדי – עדיף תה חמים עם מעט דבש.
מומלץ להתחיל לאכול לאט ובמנות קטנות. כמו שתייה לצד עוגה לא מתוקה במיוחד או קרקר עם גבינה לבנה.
אחרי הצום הגוף זקוק לאנרגיה זמינה אבל באכילה מאוד מבוקרת, אכילה גסה עלולה לגרום לכאבי ראש ותחושת חולשה וזאת כאשר הגוף מקבל בבת אחת כמויות גבוהות של סוכר ושומן.
לאחר כשעה מומלץ לשתות מרק ירקות חם, למשל, ולאחר כחצי שעה נוספת דג בתוספת קלה של בטטה או תפ"א. השתייה חשובה הרבה יותר מהאוכל בשלב הזה.
צום תשעה באב חל בקיץ החם ולכן כדאי לשהות במקומות קרירים ככל האפשר כדי למנוע איבוד נוזלים. מומלץ גם להמעיט בפעילות גופנית על מנת לשמור על נוזלי הגוף.
איך עוברים את הצום בבריאות?
צום של 24 שעות אינו גורם נזק למבוגרים. נשים הרות בהריון תקין יכולות לצום לאחר התייעצות עם רופא.
כשיש בעיות בריאותיות כל שהן, גם כדאי להתייעץ עם רופא.
חשוב לזכור שהצום "לא מוריד במשקל", זאת הטעיה. הצום חשוב לטהור הנפש (ולא משרתו לטהור הגוף).
מספר ימים לפני הצום חשוב לצמצם בהדרגה את כמות הקפה והאלכוהול וכדי למנוע מחסור בקפאין ביום הצום. דבר זה יכול לגרום לכאבי ראש חזקים.
שתייה מרובה חשובה ביותר ואכילה מסודרת לאורך כל היום מאד מאד חשובה. לפחות שתי כוסות שתייה בארוחה.

 

תודה למגזין "מאמי" שהעבירו לנו את הראיון עם ד"ר יעקב שינה.