שר הביטחון: "ההסכם הנרקם עם איראן היא שגיאה היסטורית"

שר הביטחון, משה יעלון, נאם באסיפה הכללית של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, שהתקיימה לפני שעה קלה בירושלים והתייחס לשלל האתגרים שניצבים בפני מדינת ישראל: "אם רוצים להימנע מאופציה צבאית צריך להשתמש בכל הכלים, בעיקר סנקציות חריפות, ולא להקל בהן ולכן ישראל חייבת לצעוק: 'אנו עומדים לפספס הזדמנות'!" • "לישראל יש זכות להגן על עצמה והיא מוכנה להגן על עצמה בכוחות עצמה".

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחת לשנה בתחילת החורף מכנס ארגון "הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה" אסיפה כללית של הקהילות היהודיות (המכונים: GA – General Assembly), הוועידה הינה רבת משתתפים של נציגי הפדרציות והקהילות השונות. ה-GA מתכנס בכל שנה בעיר אחרת בצפון אמריקה, למעט אחת ל-5 שנים שבה מתקיימת ועידה זו בירושלים.

קרא עוד:

[postim]

השנה התכנסה הוועידה בירושלים, ושר הבטחון, משה יעלון הגיע לנאום באסיפה והתייחס לשלל האתגרים העומדים על הפרק. יעלון אמר כי אם רוצים להימנע מאופציה צבאית צריך להשתמש בכל הכלים, בעיקר סנקציות חריפות, ולא להקל בהן. לכן ישראל חייבת לצעוק: 'אנו עומדים לפספס הזדמנות'.


הגורם לחוסר היציבות במזרח התיכון הוא המשטר האיראני.

יעלון אמר כי ישראל לא מעורבת במלחמה בסוריה אבל מציבה קווים אדומים: לא להעברת נשק איכותי לארגוני טרור, בראשם חיזבאללה. לא להעברת נשק כימי לארגוני טרור, בראשם חיזבאללה. ולא להפר את הריבונות שלנו ברמת הגולן. "על פי מקורות זרים ישראל פעלה נגד העברת נשק, ועל פי ישראל פעלנו נגד מי שהפר את הריבונות שלנו ברמת הגולן".

"לצערי יש כאלו, כולל מבעלי הברית שלנו, שטועים לחשוב שהסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המקור לכל הצרות במזרח התיכון" אמר יעלון.

לדבריו, הגורם המשמעותי ביותר לחוסר היציבות במזרח התיכון הוא המשטר האיראני. "למשטר הזה יש שאיפות גדולות. הוא רוצה להקים חליפות אסלאמית-שיעית בכל העולם. הם מוכנים להקריב בשביל זה. לכן הם מוכנים לספוג סנקציות".

יעלון אמר כי היום אפשר למצוא את טביעות האצבעות של איראן בכל סכסוך במזרח התיכון. "הם עושים זאת כדי לאתגר את השטן הגדול, אמריקה, שמייצגת מבחינתם את העולם המערבי". יעלון הסביר כי "הם מוכנים לתמוך בכל מי שנלחם בנו, הם בונים תשתיות טרור באפריקה, בדרום אמריקה שהיא החצר האחורית של ארה"ב, באסיה. הם רוצים להשיג יכולת גרעינית כדי להפוך למעצמה אזורית ועולמית, וכדי להשתמש ביכולת הזו לפצצה מלוכלכת, להביא אותה למנהטן או לחיפה או לחמש עם זה טילים בליסטיים ארוכי טווח. זה המשטר, וזה כל כך ברור".

שר הביטחון אמר כי כיום אנו עדים למתקפת קסם. "חמנאי מאמין שרוחאני וזריף יודעים איך לתמרן את המערב, והם עושים זאת בהצלחה עד עכשיו. ביד אחת להקל בסנקציות, וביד שנייה לשמור על יכולות העשרת אוראניום. אנחנו אומרים שהפרויקט הגרעיני האיראני חייב להיעצר בדרך זו או אחרת, אחרת זה יהיה סיוט לאזור ולעולם כולו. לאינטרסים מערביים. ליציבות. לשלום. זה יערער את היציבות באזור. מדינות האזור אומרות שאם לאיראן יש פצצה, גם הן מעוניינות בכך".

"הסכנה הגדולה ביותר היא שלמשטר המשיחי והלא קונבנציונאלי הזה, תהיה יכולת קונבנציונאלית, וזה לא מתקבל על הדעת. המשטר הזה עמד בשנת 2003 בפני הדילמה של פצצה או הישרדות. הוא בחר בהישרדותו. חמנאי השעה את התוכנית עד שנת 2005, אז הבין שארה"ב מאבדת מולו נחישות בגלל המלחמה בעיראק. האיראנים מאוד סבלניים. הם לא מחפשים פיתרון מהיר. אנחנו במערב חסרי סבלנות, מחפשים פיתרון ועכשיו.

"אנחנו מאמינים שגם עכשיו המשטר צריך לעמוד בפני הדילמה של פצצה או הישרדות. אנחנו לא רחוקים מלהשיג את זה בזכות הסנקציות החריפות. אבל אנחנו רואים שמצד אחד יש שיחות דיפלומטיות שמטרתן להקל בסנקציות יותר מאשר ציפינו, ומצד שני לשמור על היכולת האיראנית להעשיר אוראניום. אולי זה ידחה לזמן מה, אבל לא לזמן ארוך. אם תהיה להם יכולת להעשיר אוראניום, הם יוכלו להתקדם דרמטית בתוך כמה חודשים. אנחנו טוענים שהיום, כל עוד הם ממשיכים עם הפרויקט, הסנקציות צריכות להחריף. אם הם מקפיאים את הפרויקט, בואו נשאיר את הסנקציות הקיימות. ואם הם מוותרים על הכול, אז אולי צריך להקל בסנקציות. לא דקה לפני.

יעלון, התייחס במורת רוח בנוגע להסכם ההולך ונרקם בין המעצמות לבין הרפובליקה האסלאמית, ואמר כי זו טעות היסטורית. "אם המצב הכלכלי באיראן ישתפר לא יהיה להם שום לחץ להיכנס למו"מ. אם יקלו עכשיו, נאבד מומנטום. חברות ואנשי עסקים מסין ומאירופה מחכים לרגע הזה. זו טעות היסטורית ופספוס של הזדמנות. אם רוצים להימנע מאופציה צבאית צריך להשתמש בכל הכלים, בעיקר סנקציות חריפות, ולא להקל בהן. לכן ישראל חייבת לצעוק: 'אנו עומדים לפספס הזדמנות'. צריך להיות הסכם מקיף שיגרום למשטר לוותר על כל יכולת העשרה. זה צריך להיות מאוד ברור, אחרת צריך להפעיל מולם יותר לחץ".

בסיום דבריו אמר יעלון כי "לישראל יש זכות להגן על עצמה והיא מוכנה להגן על עצמה בכוחות עצמה אם תזדקק לכך. אבל האתגר האיראני הוא לא רק שלנו אלא של המערב, בראשות ארה"ב".

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture