כך מאשים ממלא-מקום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה מיקי רוזנטל, לאחר שהמנכ"ל עוזי יצחקי התחמק מדיון שתואם עמו על רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן • מקלב: מי שקובע בתחום התחבורה הציבורית איננו משתמש בה בעצמו. "לא כמות הנוסעים הגדלה היא הקובעת, כיוון שמדובר ב'נוסעים-שבויים'. צריך לבדוק את מהירות ההגעה ליעד, ואת שביעות הרצון".

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (ב') בדו"ח המבקר על רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן. ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) תקף את מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, שלמרות שהישיבה תואמה עמו – הוא בחר שלא להשתתף בה.

קרא עוד:

[postim]

"מדובר בזלזול בכנסת ובציבור כולו. לא נקיים כאן דיון מנומס, כדי שכולם ילכו הביתה מרוצים. לא נוותר למשרדי התחבורה והאוצר להציג לוועדה דו"ח בכתב, הן על תיקון הליקויים והן כיצד מתכוננים לרפורמה דומה בירושלים", אמר רוזנטל.

נציג מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי הוסיף כי "המקרה הזה הוא דוגמא כיצד המדינה מעוניינת להיטיב עם האזרחים, משקיעה עשרות מיליוני שקלים – והתוצאה עגומה ביותר. חברות דן ואגד מקבלים 75 מיליוני שקלים בשנה, אך לא נמצא הסבר מדוע העלות כה גבוהה. התכנון והביצוע נכשל, השרות לא השתפר, והעלויות רק גדלות".

ח"כ זנדברג ממר"צ אמרה כי "ישראל נמצאת רק בראשית דרכה בעידוד התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, ובגוש דן היה צריך הדבר להתבטא. משרד התחבורה לא קבע יעדים כמותיים, הוחמצה הזדמנות היסטורית, ואנו נמשיך ונראה פקקים". נצ"מ יורם יפרח, נציג משטרת ישראל טען מנגד כי המשטרה חילקה דו"חות לנהגים פרטיים על נסיעה בנתיב ציבורי. לדבריו, בשנים 2010-2012 נרשמו בכל הארץ 110 אלף דוחות על נסיעה בנת"צ, ומתוכם 37 אלף נרשמו במטרופולין ת"א.

הגב' אבידן, יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל האשימה כי "קיבלנו מוטציה. כל ההבטחות על מיניבוסים בתוך השכונות וזמני המתנה קצרים נעלמו, בגלל לחצים פוליטיים של ראשי ערים ומקורבים. שכונות מנותקות ממרכזי הערים – מול קווים כפולים וחסרי משמעות". גם ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי "חשבו על התחבורה ולא על בני האדם. טיפלו בקווי האוטובוס אך לא נתנו להם עדיפות ברחובות, והוסיפו עומס במקום להקל עליו. ניתן היה לפעול אחרת – לבחור שני קווים ניסיוניים ולתת להם עדיפות כה-רבה שהציבור ילחץ לאמץ את השיטה בכלל". לעומתם, נציג משרד האוצר, מורן מזור, טען כי כיום נבדקים מועדי יציאת האוטובוס, תדירות ומהירות הנסיעה.

אבנר עורקבי, יו"ר ארגון הנכים קרא להחזיר את המצב לקדמותו ואז להגיש תכנית מתוקנת, הנוחה יותר לתושבים. שלום קוצ'ר, מארגון נכים בעלי שיתוק מוחין, האשים כי נהגי אוטובוסים מתחמקים מלהסיע נכים על כסאות גלגלים, "ומתעצלים לקום ממקומם ולפתוח את הרמפה המיועדת".

גבי נבון, נציג משרד התחבורה, הבטיח כי משרדו פועל במרץ לנגישות התושבים בכלל, והנכים בפרט, בתחבורה הציבורית. לדבריו, חוסר ההתייעצות עם ציבור הנוסעים נבע מהעבודה עם נציגי שבע העיריות האזור גוש דן, ו"בתל אביב יש המון ועדים ועסקנים בתחום התחבורה שאיי אפשר לשבת עם כולם". לדבריו, כיום גדל מספר הנוסעים בתח"צ בגוש דן מ 120 ל-140 אלף.

סגן יו"ר הכנסת ח"כ הרב אורי מקלב השיב לנבון ואמר כי  מי שקובע בתחום התחבורה הציבורית איננו משתמש בה בעצמו. "לא כמות הנוסעים הגדלה היא הקובעת, כיוון שמדובר ב'נוסעים-שבויים'. צריך לבדוק את מהירות ההגעה ליעד, ואת שביעות הרצון".