יש להתעקש על רב חרדי לעיר ירושלים? ראיון עם ח"כ אורי מקלב

בצל האירועים האחרונים בפוליטיקה הפנים-חרדית ומינוי רב לירושלים בפרט, העיתונאי בני רבינוביץ מראיין את ח"כ אורי מקלב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצל האירועים האחרונים בפוליטיקה הפנים-חרדית בכלל ומינוי רב לעיר ירושלים בפרט, העיתונאי בנימין רבינוביץ ביקש לשוחח עם חבר הכנסת אורי מקלב, כדי לשמוע את דעתו בעניין.

JDN מגיש את הראיון המלא, כפי שפורסם ביתד נאמן.

ללא השקפה, ללא עקרונות

אנחנו נמצאים בעיצומה של מערכה לא פשוטה על הרבנות בירושלים. בפתח הדברים נשאלת השאלה המתבקשת, מדוע מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א רואים חשיבות כ"כ גדולה שיהיה רב חרדי חשוב לעיר?

לא מדובר שלא ייבחר רב, משיב מקלב, אלא ייבחר רב עם השקפות ידועות וברורות מאוד בענייני תורה והלכה על כל המשתמע מכך, ודי אם נגדיר שהוא נתן הסכמה חמה לחיים אמסלם על "פסקיו" בענייני הגיור.

ההיבט השני קשור לעיר ירושלים, ולא בגלל שזו 'בירת' מדינת ישראל. עיני כל יהודי הארץ נשואות אליה ולכן יש לעיר משמעות ייחודית. רב ראשי של ירושלים לא מייצג בעיני העולם רק את יהודי העיר, אלא את היהדות בכלל. הוא מופיע באירועים חשובים ונפגש עם אישים רבים שמבקשים להיפגש עמו.

אורחים רבים, כולל דיפלומטים, מגיעים לירושלים, ולא חשוב להם להיפגש עם ראשי המדינה, אבל הם רוצים להיפגש דווקא עם רב העיר ועם ראש העירייה.

חכ אורי מקלב בראיון לעיתונאי בני רבינוביץ

אבל מה בדיוק ההשפעה הספציפית של רב ראשי בירושלים על היהדות החרדית?

את רבניה של ירושלים כולם זוכרים. לרבנים האלו היתה השפעה גדולה וגם היתה כלפיהם הערכה מרובה. היהדות החרדית סמכה את ידה על הרבנים האלו, ודי אם נזכיר את הגר"ב ז'ולטי זצ"ל, הגר"י קוליץ זצ"ל ועוד, שהיו מגדולי תלמידי החכמים ומפארי חניכי הישיבות.

אבל זו לא רק נוסטלגיה ולא רק געגועים לדמויות הללו, אלא גם עניין פרקטי ומעשי מאוד היום. בירושלים יש היום ציבור חרדי גדול מאוד ולכהונת רב העיר יש השפעה על כשרות, נישואים, עירובין ועל שאר חיי היהדות בעיר.

האם יש ליהדות החרדית מועמד מוסכם לרבנות העיר?

יש הסכמה מי לא. לגופו של דבר, זה לא נדון עד עכשיו, וכאשר זה יעמוד להכרעה באופן מעשי, ברור שיהיה מועמד מוסכם.

כאשר זה יעמוד להכרעה מעשית, מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א הם אלה אשר יכריעו. לא תהיה שום מחלוקת בתוך המחנה החרדי בעניין הזה, ומוסכם על כולם שמי שיקבל את תמיכתם של מרנן ורבנן שליט"א  – כולם יתכנסו כדי לתמוך בו ולהביא לבחירתו.

מבחינה מעשית, איך נוצר היום מצב שהועדה שבוחרת את נציגי בתי הכנסת לגוף הבוחר, נתנה נציגות מעל ומעבר לכל פרופורציה לנציגי בתי הכנסת של הציבור הדתי לאומי?

זו שערורייה שאין לה תקדים. זו החלטה מופרכת, חסרת כל צדק והיגיון. לא מדובר רק בהחלטה מקפחת, אלא בהחלטה שהיא ההיפך מהמציאות.

לתת חמישה נציגי בתי כנסת של הציבור החרדי מתוך עשרים וארבעה נציגים – כולל שני המרכזים הגדולים של חסידי גור ובעלזא – כאשר לנציגות החרדית יש בעירייה שמונה חברי מועצה. ואילו למפד"ל, שיש לה רק שלושה נציגים בעירייה, לתת להם שבעה נציגים, או מפלגה של ארבעה נציגים שתקבל תשעה נציגים – זה עיוות של המציאות.

פשוט סימנו את המטרה, ולאחר מכן חיפשו כל מיני תבחינים שאין להם שום אחיזה במציאות כדי להגיע למטרה שסומנה.

איך קורה דבר כזה שעה שהנציגים החרדיים יושבים בקואליציה העירונית, האם אין להם שום השפעה בנושא הזה?

אמנם אנחנו יושבים בקואליציה, אבל ראש העירייה המכהן לא היה המועמד שלנו. הוא הודיע מראש, ואפילו הבטיח זאת כהבטחת בחירות, וגם זה ראוי לבחינה, שיהיה רב דתי לאומי בירושלים.

גם לשר לשירותי דת יש השפעה גדולה במיוחד על הגוף הבוחר במקום שאין מועצה דתית נבחרת אלא מועצה ממונה, וכל זה נוצל לרעה על-ידי השר.

אני יכול לומר באופן חד משמעי, ששום שר חילוני לא היה נותן את ידו שיהיה גוף בוחר מעוות שכזה. אף לא אחד היה מעז לעשות זאת. יש כאן קלות דעת, ללא השקפה וללא עקרונות.

אתה אומר בעצם, שהשר לשירותי דת עשה דיל עם המפד"ל, אתם תבחרו במועמד שלנו לכהונת הרב הספרדי ואנחנו נתמוך בכם לכהונת הרב האשכנזי?

יש כאן כניעה לראש העירייה על חשבון היידישקייט וההלכה, ומעבר לכך האבסורד הגדול שיש כאן, שהרי לא הייתה איזושהי מחלוקת פוליטית או אי-הבנות וחוסר גמישות מצדנו. ההיפך מכך. עד לאחרונה, למרות שהיו שמועות על כל מיני דילים, הרי ראשי המפלגה הכריזו שוב ושוב שלא יעלה על הדעת שהם יתמכו ברב דתי לאומי והם לא יתנו את ידם שרב כזה ייבחר.

והנה, למרות שזה לא היה כרוך במאמץ מיוחד וגם אף לא אחד היה צריך להקריב משהו וגם לא לוותר על כלום, הרי רק בגלל שמישהו איים שיעכב את מהלך הבחירות בצעדים משפטיים, הם מוכנים היום למכור הכל, לעוות את מה שהיה מוסכם עד עכשיו ולשנות את הנציגות שכבר סוכמה באופן צודק, ובחרו במקומם נציגים אחרים כדי לבחור רב לא מקובל בירושלים.

אנחנו בודקים את כל האפשרויות כדי למנוע את העוול הנורא הזה, וקיבלנו הוראות ברורות בעניין הזה ממרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

א. מעניין שהוא מזכיר רק את הרב קוליץ והרב ז'ולטי ולא ממשיך את הסקירה ההסטורית עוד קצת אחורה….(הרב פרנק הרב קוק…)

ב. הדבר היחיד שהוא יודע על מועמד הציונות הדתית זה אותה הסכמה. דבר שמושתף גם לגר"מ מאזוז. כיצד שופטים אדם מבלי לבדוק שום דבר אודותיו ועל סמך התקשורת בלבד. מה גם שמדובר על ת"ח עצום העומד בראש מכון הלכה ברורה שזכה להסכמות של גדולי ישראל ואלפי לומדים בארץ ובעולם (גם חרדים) לומדים את ספריו.

ג. הקביעה החצופה שלפיה ברור ליהדות החרדית "מי לא" נוסף על החוצפה שבדבר היא גם שקר וכזב. אלא אם כן ה"יהדות החרדית" בעיני מקלב כוללת רק את הליטאים…

סליחה כותב נכבד . האם לציבור החסידי החשוב והנכבד לא ברור שמועמד הציונות הדתית זה ב"מי לא " וא"כ כל הציבור החרדי מסכים שהם לא

סליחה כותב יקר . האם הציבור החסידי החשוב והנכבד לא מסכימים שמועמד הציונות הדתית הוא ב "מי לא" אתפלא!!!!!

אכן, תתפלא "יהודי", לציבור החסידי בירושלים ממש לא ברור שהמועמד הציוני הדתי הוא ב"מי לא".

אולי הם לא יעזו לומר את זה אל מול הכוחנות והדורסנות שלכם הלטאים, אבל זוהי עמדתם המגובה במעשים.
כמובן איני מדבר על "תולדות אהרון" אבל אדמו"רים חשובים ומרכזיים ממש לא מתנגדים למהלך.

נעים להכיר

האדמ"ורים החשובים והמרכזיים האלו שאתה מעיז לדבר בשמם !!!! האם הם מוכנים גם שבקהילה שלהם יכהנו רבנים חשובים כאלו שהזכרת !! מהציונות הדתית !!! למשל בגור או בבעלז וכדומה יכהנו רבנים ת"ח מהציונות הדתית . ואני חושב שהליטאים הדורסניים האלו כלל וכלל לא יתנגדו !!!

מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א מנחים את חברי הכנסת כיצד לפעול בנידון ואני סומך את ידי על חבר הכנסת מקלב שהוא עושה את כל עבודתו ביראה

למשתמש האנונימי:

א. אכן, אצל חלק מאותם האדמו"רים הדבר נובע מכך שזה לא רב לקהילה שלהם וביושרם והגינותם הם מבינים שאל להם להתערב כמו שהליטאים דוחפים את האף שלהם וכופים על הציבור הציוני ( שהוא זה שבאמת נזקק ונשמע לרה"ר) רבנים שאינם גדולי תורה וכל מעלתם שהם כנועים לעסקני הציבור החרדי וד"ל.

ב. יחד עם האמור לעיל, רוב האדמו"רים, אינם פוסלים ואינם מזלזלים ברבני הצה"ד שהינם ת"ח עצומים המרביצים תורה לאלפים ואין צריך לומר שמקפידים על קלה כחמורה ומהדרין במצוות וממשיכים את מסורת ישראל והעברת התורה מדור לדור. הם רק נתונים ללחצים בלתי פוסלים מהליטאים מחרחרי הריב והמדון שבזים לכל ת"ח שאינו סובר כמותם כולל ברב עובדיה יוסף שליט"א ועוד גדולי תורה עצומים נוספים. אפי' הרבנים שלכם לא מעיזים לפסוק בקול רם את דעותיהם (למשל בעניין הנחל חרדי…) כי הציבור לא יכבד אותם בלשון המעטה.

ולטובים השניים:

לו סברתי כדבריך ש"מרנן ורבנן גדולי הדור שליט"א מנחים את חברי הכנסת כיצד לפעול" החרשתי.
אולם נראה כי המצב הפוך. גדולי ישראל ניזונים מ"גיחזים" למינהם ששולטים בהם בצורה מבזה ומניפולטיבית ולא מהססים לזייף גם את החתימות שלהם כשצריך….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture