האם הנציגים החרדיים יגרמו לאישורם של הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס?

בין הפטיש לסדן | להימנע בהצבעה וגרום בעקיפין לרוב לסנקציות הפליליות או לתמוך בלית ברירה בהצעת החוק שתכלול סנקציות הכלכליות >> הכל על המצב הבלתי אפשרי אליו נקלעו נציגי החרדים בוועדת שקד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הדילמה החרדית: בעוד כשלושה שבועות, הראשון בינואר 2014, יחויב צה"ל על פי חוק וצו בית משפט לגייס את כל בחורי הישיבות חייבי הגיוס. הארכה שהעניק בג"ץ לצה"ל עד לגיבוש חוק הגיוס החדש – תפקע ועל עשרות אלפי חרדים תחול חובת גיוס מיידית. כמה ימים קודם לכן, יתקרב תאריך הגיוס של למעלה מ-600 צווי הגיוס שנשלחו לבחורי ישיבות שאמורים להתגייס עוד במהלך החודש הנוכחי. צה"ל שעוקב בדריכות אחרי התקדמות דיוני הוועדה לשוויון בנטל, לא צפוי לדחות שוב את צווי הגיוס, מה שאומר שמאות הבחורים יהפכו לעריקים, והשלטונות יוכלו לעצור אותם בכל רגע נתון.

קרא עוד:

[postim]

בצה"ל, כך נראה, לא מתכננים לבצע מעצרים המוניים כדי לא לחמם את האווירה המתוחה בלאו הכי, אך הפיכתם של מאות בחורי ישיבות לעריקים, עלולה להשפיע על המשך חייהם; הרקורד האישי שלהם יוכתם ברישום פלילי שישפיע על המשך חייהם.

ובינתיים, דיוני וועדת שקד מתנהלים בעצלתיים, שלא לומר לא מתקדמים בכלל. למרות שיו"רית הוועדה הביעה את רצונה להגיש את הצעת החוק עוד השבוע, נראה שהמחלוקות הרבות על ניסוח החוק יידחו את הגשת החוק למועד בלתי ידוע. בינתיים נסעה שקד לחוץ לארץ, מה שאומר שהגשת הצעת החוק תידחה לפחות במספר שבועות.

לקראת משבר

 המתיחות בין חברי הוועדה על הניסוח הסופי של החוק שברה בשבוע האחרון כל שיא אפשרי. כמעט ואין נושא אחד שבו נרשמה תמימות דעים בין חברי הוועדה. מלבד שאלת הסנקציות הפליליות השנויות במחלוקת, חלוקים חברי הוועדה גם על הארכת השירות לנשים, ועל הארכת השירות לחיילי ישיבות ההסדר. שני נושאים שבהיעדר ההסכמה עליהם, לא ניתן יהיה להגיש את הצעת החוק.

לפני כשבועיים הניחה ח"כ איילת שקד מסמך על שולחן הוועדה, שבו קראה לבטל את הסנקציות הפליליות ולהחיל במקומן סנקציות כלכליות: "לאור הדעות השונות באשר להשלכות של הטלת סנקציות פליליות על בחורי הישיבות, מבקשת הוועדה לבחון מתווה חלופי להחלת הוראות חוק שירות ביטחון על תלמידי הישיבות, לפיו במקרה שבו הקהילה לא עמדה ביעדי הגיוס, לא יחולו הסנקציות הפליליות הקבועות בחוק שירות ביטחון, אלא יחולו תמריצים כלכליים שליליים על הפרט – תלמיד הישיבה המצוי בדחיית שירות, ועל הקהילה, דרך קיצוץ בתקציבי הישיבות".

עמדתה של שקד לא מוצאת חן, בלשון המעטה, בעיני שר האוצר יאיר לפיד, ובכירי מפלגת יש עתיד, שכבר הבהירו בעבר כי היעדר הסכמה על הטלת סנקציות פליליות על בחורי ישיבות עלול להוביל לפירוק הקואליציה. גורמים במערכת הפוליטית אמרו אתמול כי הרמזים הבוטים ששיגר לפיד אתמול לחברו לשולחן הממשלה, נפתלי בנט, נשמעים אמנם על רקע המו"מ המדשדש, אך מכוונים גם לאוזניה של מי שאמורה לנסח את חוק הגיוס והביעה את התנגדותה להטלת סנקציות פליליות על בחורי ישיבות.

כך או כך ל'משפחה' נודע כי בימים האחרונים גיבש הצוות המקצועי של הוועדה כמה נוסחאות של הצעות חוק לגיוס בחורי ישיבות. כתיבת הצעות החוק נועדה לאפשר לחברי הכנסת להגיש באופן מיידי את הצעת החוק, לאחר שיגיעו להסכמות ביניהם על סוג הסנקציות שיוטלו על בחורי הישיבות שיישארו ללמוד בישיבה.

הצבעה בלתי אפשרית

גורם בכיר בוועדה ששוחח עם 'משפחה' משרטט את מפת המחלוקות בין חברי הוועדה.

"לכאורה ניתן היה לגבש כבר היום רוב נגד הסנקציות הפליליות", אומר הגורם ל'משפחה'. "הבעיה היא שהחרדים לא מעוניינים לתמוך בשום הצעה, מה שנותן לתומכי הסנקציות הפליליות את הרוב. הנציגים החרדים משחקים משחק כפול: מצד אחד הם מתנגדים לסנקציות הפליליות, מצד שני, העובדה שהם לא מסכימים לתמוך בסנקציות כלכליות – תביא בסופו של דבר להחמרת העונשים על בחורי הישיבות.

"נעלם נוסף הוא ההצבעה הסופית של נציגי הליכוד ביתנו. אמנם הם נקראים הליכוד ביתנו, אבל יש להם אינטרסים שונים. ח"כ דודו רותם נציגו של אביגדור ליברמן, כך נראה, יתמוך בסופו של דבר בסנקציות פליליות בעוד צחי הנגבי בשם נתניהו יעדיף לשמור על יחסים תקינים עם החרדים ויתנגד לכך. צריך לזכור שבינתיים לא שמענו מה חושב ראש הממשלה על החוק. אני מאמין שברגע האחרון הוא ייאלץ להכריע בין הצדדים כדי לשמור על שלמות הקואליציה.

"יש שאלה מעניינת נוספת שעדיין לא הגיעו בה להסכמות. לפי שעה נראה שעד שנת 2017 יהיו יעדים שהציבור החרדי ייאלץ לעמוד בהם, משהו באזור ה-5,000 בחורים כל שנה. השאלה היא מאיזה גיל זה ייחשב עמידה ביעדים. נניח שהציבור החרדי ישגר כל שנה 5,000 אברכים בני 25 לצבא, ויגיד: סיפקנו את מה שהתבקשנו – הרי זו בדיחה. בגיל 25 כל החרדים כבר אבות לילדים, ולצבא אין מה לעשות איתם, גם השאלה הזו עוד צפויה להסעיר את הדיונים הבאים.

"לסיכום", הוא אומר, "אני לא חושב שיש נושא אחד שהגיעו בו להבנות. יש בינתיים רק מחלוקות, ויכולים לעבור חודשים רבים עד שיגיעו לאיזו שהיא הבנה, אם בכלל. בינתיים, מנסים חברי הוועדה לשמור על רצף שגרתי של דיונים. ביום רביעי מתקיים דיון על שילוב בחורי ישיבות במשטרה ובמשרד לביטחון פנים. ברור לכולם שזו מריחת זמן ברגע שאין הסכמות על הנושאים העקרוניים".

>>> הדד-ליין של הבג"ץ דוחק, לא חייבים כבר להגיש את הצעת החוק?

"אני מעריך שככל שינקפו הימים נתחיל לקבל עוד ועוד הערות מבג"ץ. גם הצבא לוחץ מאוד לקדם את החוק, כי מבחינתו הוא חייב להתחיל לגייס בחורי ישיבות בכפייה, פעולה שלא נוחה לו בלשון המעטה. אבל למרות כל זה, אני לא רואה איך הדברים מתקדמים. יחלפו עוד חודשים, עד שנוכל להגיש הצעת חוק מסודרת".

מעבר לחומות

ובינתיים, מספר בחורי ישיבות שלא התייצבו לצווי הגיוס של צה"ל נעצרו לפרקי זמן של בין עשרה ימים לשבועיים בכלא 6 במרכז הארץ. יצוין כי הבחורים שנעצרו, פעלו בניגוד להוראות מועצת גדולי התורה לפיה על בחורי הישיבות להתייצב בלשכות הגיוס, אך לא לחתום על מסמכים שיאפשרו לצה"ל להתחיל בתהליך הגיוס. במהלך סוף השבוע נערכו מספר הפגנות נגד מעצר הבחורים, והעדה החרדית צפויה אף היא לערוך הפגנה בסמיכות לכלא, במחאה על מעצר בחורי הישיבות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture