פרשנות: חלון הזמן של ארגון החמאס

עבד אל פאתח א-סיסי התפטר מתפקידו כשר ההגנה של מצרים, לקראת הכרזתו על התמודדות בבחירות לנשיאות. ארגון החאמס צפוי לנצל את חלון הזמן שנותר לו כדי לתקוף בישראל.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הזירה המדברית של חצי האי סיני בוערת מתמיד. הלילה הפציצו מסוקים של חיל האוויר המצרי בעיירה א-שייח זוויד שבצפון סיני, סמוך ונראה לרצועת עזה.

קרא עוד:

[postim]

זאת, בתגובה על הפלת מסוק מצרי מוקדם יותר השבוע, על ידי טרוריסטים מהארגון הסלפי 'אנסאר בית אל מקדס', שלוחמיו אומנו בעזה וזוכים לסיוע נרחב של ארגון החמאס.

בתקיפה הלילה שהוגדרה ע"י גורמים בכירים במצרים כ"חסרת תקדים", הנחיתו מסוקי חיל האוויר המצרי, לא פחות משישים טילים על העיירה המצרית, שחלקים ממנה הפכו למעוזים של ארגון הטרור האמור. עדיין לא ידוע מה היתה מידת ההצלחה של התקיפה, וכמה מחבלים נהרגו במהלכה, אך ללא ספק מדובר בהצהרת כוונות ברורה של צבא מצרים, כי אין לו שום כוונה להתקפל מול הטרור.

האירועים הללו מתרחשים זמן קצר לאחר ששר ההגנה של מצרים, ומי שהיה המפקד העליון של הצבא, הגנרל עבד אל פאתח א-סיסי, התפטר מתפקידיו, מתוך מטרה להכריז בימים הקרובים על התמודדותו בבחירות לנשיאות, שיתקיימו בעוד פחות משלושה חודשים.

א-סיסי זוכה להערצה כמעט בלתי מוגבלת בקרב אזרחי מצרים. הוא נחשב לגיבור לאומי, ואת כוחו העצום הוא הוכיח במשאל העם שנערך בחודש האחרון על החוקה שהציע, ובו הוא זכה ל-97 אחוזי תמיכה, כשיותר מעשרים מיליון אזרחים מצריים הצביעו בעד החוקה שמחזקת באופן משמעותי את כוחו של הצבא, ובכך למעשה הביעו את האימון הבלתי מסויג שהם רוחשים לא-סיסי.

הניצחון של א-סיסי בבחירות לנשיאות מצרים מובטח. לעת עתה לא הועלו אפילו הערכות מי עשוי להתמודד כנגדו, וסביר להניח שמי שיעשה זאת יפסיד בבחירות ויזכה לאחוזי תמיכה נמוכים במיוחד. אפילו מוחמד שאפיק שהתמודד בפעם האחרונה וזכה ל-49 אחוזי תמיכה הודיע כי לא יתמודד שוב אם א-סיסי יציג את מועמדותו.

לבחירתו של א-סיסי כנשיא, תהיה השלכה משמעותית על חייהם של אזרחי מצרים, אך לא פחות מכך גם על מעמדו של ארגון החמאס.

כוחו של ארגון החמאס אינו אלא בדה לגיטימציה שעושים הפלסטינים למדינת ישראל זה כמה עשורים. אלמלא האנטישמיות הסמויה במדינות אירופה, ארגון החמאס היה נופל שדוד זה מכבר מול מתקפות ארוכות וממושכות של צה"ל. אלא שמדינת ישראל אולי מחשיבה את עצמה כמדינה ריבונית, אך בפועל היא תלויה מאוד בחסדיהן של מדינות אחרות, ובעיקר בחסדיה של ארה"ב, מה שאומר שגם כשצה"ל יוצא למבצע דוגמת 'עופרת יצוקה' או 'עמוד ענן', ידיו קשורות מאחורי גבו, ויכולת הפעולה שלו מוגבלת מאוד.

והנה מגיע שחקן חדש לזירה. עבד אל פאתח א-סיסי שמו. הלה כבר הוכיח שהוא לא מפחד לטבוח באלף תומכים של תנועת האחים המוסלמים אם אלו מפריעים לנוף של קהיר, וכי אין לו שום מניעה מתקיפה של עיירה מצרית אם הוא סבור כי בתוכה מסתתרים טרוריסטים הפועלים נגדו.

ואם א-סיסי יוצא למלחמת חורמה נגד הארגון 'אנסאר בית אל מקדס', הוא לא יעצור שם, הוא יקרקף את ראשיהם של המחבלים מכל הסוגים ומכל המינים, ובראש הפירמידה עומד ארגון החמאס, שמאמן טרוריסטים ומפיץ טרור בכל רחבי סיני.

בחמאס יודעים לקרוא את המפה, ומבינים היטב שנגמרו הזמנים הטובים. אם הארגון חפץ חיים, עליו לנטוש את החרב והקאסם, ולהפוך לתנועה פוליטית ששולטת ברצועת עזה. גם מתקפות כנגד שטחי ישראל לא יתקבלו בברכה על ידי א-סיסי, משום שמתקפות אלו מבוצעות לא פעם ולא פעמיים דרך שטחים מצריים בצפון סיני, ומשום שכל מה שא-סיסי רוצה עכשיו זה יציבות ושקט. מלחמה בין צה"ל וחמאס לא בדיוק מוצבת ברשימת המועדפים שלו.

מאידך, אם צבא מצרים יתקוף ברצועת עזה בתקופה הקרובה, א-סיסי עלול לאבד חלק גדול מהתמיכה לה הוא זוכה ברחוב המצרי. הפופולאריות של ארגון החמאס אומנם ספגה מהלומה קשה עם נפילתו של משטר האחים המוסלמים במצרים, אך סיוע למדינת ישראל ייחשב בעיני המצרים לבגידה קשה בעם הפלסטיני, והם עלולים להפנות לא-סיסי עורף.

אפילו בהפגנות התמיכה שהתקיימו השבוע לא-סיסי, לציון שלוש שנים להדחת מובארק, טענו תומכיו של הגנרל המצרי כי מוחמד מורסי השנוא עליהם כל כך, אינו אלא סוכן של המוסד הישראלי. ישראל היתה ונשארה המדינה שמסמלת ביעניהם את כל הרוע האנושי, והפלסטינים הם האומללים והמסכנים שסובלים מנחת זרועו של המשטר הציוני על לא עוול בכפם.

בחמאס יודעים זאת היטב, ומעריכים שלפחות עד הבחירות, א-סיסי לא יעז לתקוף ברצועת עזה. הם גם יודעים היטב שאחרי הבחירות, א-סיסי יחזור לעשות את מה שהוא טוב בו – לטבוח במוסלמים קיצוניים שאינם מוכנים להיכנע לחוק ולסדר.

במילים אחרות: לחמאס יש כעת חלון זמן של שלושה חודשים כדי לבצע מעשי טרור, וזאת הסיבה לכך שאנשיו מעזים לירות רקטות או לפחות להעלים עין מירי רקטות ע"י ארגונים אחרים, למרות שהם עדיין לא השתקמו מנזקי 'עמוד ענן'.

אלא שגם בירושלים מודעים למצב במצרים, ועד הבחירות וניצחונו של א-סיסי, נתניהו יעדיף להיות חלש מול החמאס, ולהגיב נקודתית בלבד. אם לא יהיה ירי מאסיבי של רקטות לעבר יישובי הדרום, או ירי לעבר תל אביב, המבצע הצבאי הבא לא יתרחש בשלושת החודשים הקרובים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture