'מחלליה' ● עיריית תל אביב אישרה פתיחת מאות מרכולים בשבת

בתורתנו הקדושה נכתב: "ששת ימים תעבוד, וביום השביעי תשבות", בדברי החוק נאמר "בעל חנות רשאי (?) לפותחה בימי שבת ומועדי ישראל פרט ליום הכיפורים החל משעה 10:00 ועד לסיומם" • רב העיר, הרב לאו, הזהיר את חברי המועצה: "ההצעה תגרום לא רק לחילול השבת, אלא אף לביטולה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מועצת עיריית תל אביב יפו אישרה אתמול (שני) בתמיכת 19 מחברי המועצה את התיקון לחוק העזר העירוני המאפשר לפתוח בתי עסק בשבתות וחגים, למרות ההתנגדות החריפה שהובילו רבני העיר וחברי המועצה שומרי המצוות. חבר המועצה החרדי נפתלי לוברט פרץ בבכי נרגש ואמר "עיריית תל אביב ממיטה קלון, מדובר ביום שחור".

התיקון החדש לחוק העזר, מאפשר פתיחה מוגבלת של מרכולים וקיוסקים גם במהלך השבת, והעברתו הסופית תושלם לאחר קבלת אישור סופי של משרד הפנים.

לפני מספר שבועות אושר התיקון ע"י הנהלת העירייה לאחר החלטת בג"ץ שהורה לעירייה להפסיק את אי השוויון בין הרשתות. כזכור, בשנים האחרונות נערך מאבק עיקש נגד רשת החנויות AM:PM הפותחת את עשרות חנויותיה בשבת, במהלך המאבק איחדו העסקנים עשרות בעלי מרכולים בעתירה לבג"ץ כי יורה לרשת AM:PM לסגור את חנויותיה היות שפתיחתם גורמת לתחרות שאינה הוגנת בינם לבין המכולות הותיקות. הרשת מחללת השבת פתחה את סניפיה שבוע אחר שבוע גם לאחר שעיריית תל אביב קנסה אותה מכח חוק העזר העירוני, בעלי המרכולים שלא רצו לחלל את השבת [חלקם נאלץ לשומרה כיון שלא יכל להתמודד תחת נטל הקנסות] עתרו לבג"ץ למנוע את התחרות הלא-הוגנת, ואכן בג"ץ פסק כי על העירייה לשנות את המצב.

אך במקום לסגור את כל החנויות ולשמור על קדושתה של השבת, העדיפה העירייה להגביר את חילולי השבת היל"ת.

לפני אישור החוק במועצת העיר פנה רבה הראשי של העיר הרב ישראל מאיר לאו בקריאה נרגשת לראש העיר שלא להביא את התיקון לאישור במועצת העירייה "זו פריצת דפוס חיים של העיר מאז ייסודה לפני 105 שנים. הבה נשקול מה עומד על כף המאזניים בהכרעה שלפניכם" אמר הרב "גם היום רבים חילולי השבת בעיר, אך ההצעה שלפניכם תגרום לא רק לחילול השבת, אלא אף לביטולה חלילה. אנא חישבו גם על בעלי המכולות הקטנות שפרנסתם מקופחת כליל כאשר מחללי השבת מספקים את מצרכי המזון בימי שבת וחג".

הרב לאו הזהיר מפני ההידרדרות "פתיחתם של המרכולים בכל ימות השבוע הופכת את עם הספר לעם של תגרנים שכל חייהם מהווים מרוץ בלתי נלאה אחרי כסף. ההחלטה שלפניכם הינה פתח למדרון חלקלק. היום רחובות מרכזיים, מחר העיר כולה, זו אפליה חמורה והדרת הציבור הדתי מהשתלבות במעגלי התעסוקה. מאידך, לבי נתון לאלפי הילדים הנאלצים להיפרד מאבא ואמא ביום החופשי מבית הספר בשבתות ובחגים, כי ההורים הולכים לעבודה למלא את כיסיהם של בעלי המרכולים, במקום לשהות בזמן איכות עם ילדיהם".

ראש העיר אמר בתגובתו האטומה כי "אסור להפוך את הנושא למלחמת דת. אני "יהודי" גאה שמבלה בצורה שונה מיהודים אחרים את השבת כיום המנוחה שלי. תפקידנו לאפשר לכולם לחיות בכבוד ובגאווה מבלי שמישהו לוקח בעלות ואומר לנו שמעשינו לטובת כלל הציבור אינו יהודי" עפ"ל.

עו"ד דוד שוב שהגיש את העתירה בשמם של בעלי המכולות, הגיב על החלטת העירייה "זהו ניסיון מביש לחוקק חוק עוקף בית משפט עליון לטובת רשתות מסחריות שהעירייה חפצה ביקרן, על חשבון בעלי מכולות וסוחרים קטנים שמעוניינים לממש זכות סוציאלית אלמנטרית להיות עם משפחתם יום אחד בשבוע. יוזמה זו מנוגדת לחוק, לצדק, למוסר ונועצת סכין בעקרונות בסיסיים ביותר של סולידריות החברתית", אמר.

לדבריו, "לעירייה אין סמכות לחוקק חוק כזה, בהיותו מנוגד לחקיקה ארצית, כמו גם לאמנה בינלאומית שמדינת ישראל חתומה עליה. יש להניח שהיועץ המשפטי יעמידה במקום וימנע ממנה מבוכה מיותרת. אנו ממליצים לחברי מועצת העיר, בפרט אותם אלה המתיימרים לשאת דגלים של 'צדק חברתי', להביט בעיניו של בעל המכולת שלהם, בטרם ירימו את ידם".

תמונת בית העירייה: דוד שי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני לא מבין מה אנחנו רוצים מהחילונים.
לפני שנתיים היה ניסיון להחרים את am.pm על ידי שפע שוק שהחליפו את השם לזול בשפע, והציבור בכללתו לא שיתף פעולה.
אז עכשיו בוכים למה החילונים מחחלים שבת? אנחנו מחללים!
ואלו שקונים בזול בשפע, הם הם מחללי שבת בפרהסיה!!!!

,,ויאמר ה', אל-משה לאמור. יג ואתה דבר אל-בני ישראל, לאמור, אך את-שבתותיי, תשמורו: כי אות היא ביני וביניכם, לדורותיכם–לדעת, כי אני ה' מקדשכם. יד ושמרתם, את-השבת, כי קודש היא, לכם"(חומש שמות פרק לא,יג)השבת היא ברית ביננו לבין ה'.כשאנו מפרים את הברית,אז אנו יותר לא בני ברית עם ה'.ואז השמירה מעלינו מסתלקת,וממילא אויבינו יכולים,תנחשו לבד את ההמשך.כשיהודי חוטא הוא עלול לפגוע בכל עם ישראל.
משל למה הדבר דומה:לספינה ששטה בים,והנה איש אחד החליט לקדוח חור בתאו בקרקעית הספינה,נגשים אליו חבריו ואומרים לו,מה אתה עושה?
אתה תטביע את כולנו.
והוא משיב להם,מה אכפת לכם אני קודח חור בתא שלי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture