דריכות ומתיחות ביחסי חרדים-צה"ל

בתהליך ההתקרבות שהחל בשנים האחרונות בין החרדים לשירות המדינה חלה נסיגה משמעותית • ירידה דרסטית במצטרפים לשירות אזרחי • אדמו"רים ורבנים נגד ההתייצבות בלשכות הגיוס • שר הבטחון יעלון אמר היום בביקור אצל מתגייסי "נצח יהודה": אני לא מאמין בכוח ובכפייה.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראשי ישיבות מרכזיות התכנסו אמש בביתו של הגר"י רוזן שליט"א ראש ישיבת אור ישראל לדון בגישה בה ינקטו בחורי הישיבות בנושא ההתייצבות בלשכות הגיוס. השתתפו בפגישה: הגר"ב ויסבקר ראש ישיבת בית מתתיהו, הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון גבעת מרדכי, הגרמ"ה הירש ראש ישיבת סלבודקא והגר"א פילץ ראש ישיבת תפרח.

ראשי הישיבות נטו לצדד בהגעה ללשכת הגיוס, כדי להמנע מעימות מיותר עם הצבא. עם ביטול המרכזים המיוחדים שתוכננו לגיוס חרדים, בהם היו אמורים צעיר הצאן לעבור שטיפות מח בנושא הגיוס, נוטה הכף לכיוון ההימנעות משהיה בכלא המאכלס עבריינים שבינם לבין בני התורה אין ולא דבר.

אך הכל עדיין פתוח להכרעת גדולי הדור שליט"א. כזכור, שלש המועצות סיכמו להתכנס באם יאושר חוק הגיוס כדי לתכנן את הצעדים הנדרשים במאבק נגד גיוס החובה לצה"ל.

ירידה במוטיבציה לשירות אזרחי

אישור חוק הגיוס באווירת מלחמה ורדיפה כנגד עולם התורה, גרם לירידה משמעותית במספר החרדים המתגייסים לשירות האזרחי, כך עולה מנתוני מנהלת השירות האזרחי.

עפ"י המנהלת, בחודש מרץ הצטרפו לשורותיה 29 חרדים בלבד, לעומת סכום כפול לפני שנה. ברבעון הראשון של 2014 נוספו 216 מתנדבים חדשים לעומת 278 בתקופה המקבילה אשתקד.

מתחילים

בראיון לרדיו קול ברמה אמר מנכ"ל המינהלת, שר שלום ג'רבי "לצערי המספרים ירדו בצורה משמעותית, אנשים חוששים לומר שהם בשירות אזרחי, וישנה גם אוירה של רדיפה כנגד הציבור החרדי הגורמת לריחוק מערכי התרומה למדינה"

לדבריו "עד לתקופה האחרונה היינו רגילים לצרף 70-100 בכל חודש, בחודשים האחרונים אנו נושקים לסביבות ה-30 מצטרפים בלבד לחודש" עם זאת סבור ג'רבי כי כשיפנימו את משמעות החוק, המספרים יעלו לרמתם הקודמת.

חשש לשרת ב"נצח יהודה"

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ביקר הבוקר בבסיס מיט"ב, בסיס הקליטה והמיון של צה"ל, ושוחח עם צעירים חרדים שהתגייסו היום, רובם המכריע צפוי לשרת כלוחמים בגדוד "נצח יהודה" של חטיבת כפיר. במהלך הביקור קיבל שר הביטחון סקירות מראשי אגף כוח האדם וממפקד זרוע היבשה אודות מגמות גיוס החרדים לצה"ל.

bogie-270314-3

בשיחתו עם החיילים המתגייסים אמר שר הביטחון יעלון: "אני שמח להיות כאן, משום שאני מכיר את הנח"ל החרדי מאז תחילתו. הייתי אלוף פיקוד מרכז ב-1999, כשהגיעה המחלקה הראשונה לפיקוד, שהפכה לפלוגה, שהפכה אחר כך לגדוד ועכשיו אנחנו מדברים על פתיחת גדוד שני. המחלקה והפלוגה הראשונה פעלו בבקעת הירדן בפעילות ביטחון שוטף. אחר כך, כשכבר הוקם גדוד, הוא גם תפס אחריות וביצע פעילות מבצעית בגזרות אחרות. רק לאחרונה, באותו מבצע בג'נין שבו כוח ימ"מ הרג מחבל שהתכוון לבצע פיגועים קשים כנגד אזרחים במדינת ישראל, גדוד 'נצח יהודה' השתתף במבצע הזה ועשה עבודה מעולה, כמו שעשה עבודה מעולה בלא מעט מקרים בשנים האחרונות, בעיקר במלחמה בטרור בגזרת יהודה ושומרון. הגדוד פועל בגזרות שמטילים עליו משימות, עושה עבודה מקצועית, עבודה שבסופו של דבר מביאה למעצר מחבלים, לעיתים זה גם הופך לקרב ובכך בעצם להגן על אזרחי מדינת ישראל"

"הגדוד הוא ייחודי, משום שהוא גדוד ששומר על אורח חיים חרדי וזה חשוב לנו לשמור את זה כך, בעיקר כדי לאפשר לנוער חרדי להתגייס לצבא. אני קורא לזה בכוונה 'לאפשר' משום שאני מכיר היטב את האתגר של לגייס צעירים חרדים לצבא. אני לא מאמין בכוח ובכפייה. עצם העובדה שהלכנו על דרך של לאפשר, היא הביאה לזה שמפלוגה של 89 לוחמים בשנת 1999, הגענו בשנה האחרונה לגיוס של כ- 2000 חרדים בכלל ולמעלה מ- 800 לוחמים לגדוד הנח"ל החרדי"

"אתם הולכים למסלול שירות לא פשוט. זה לא פשוט לכל צעיר ישראלי, לכם יש עוד אתגר. לחלק מהאנשים אני יודע שזה שינוי מהותי. לצערנו, צעיר חרדי שהולך להתגייס גם חווה חוויות לא נעימות בבית, עד כדי נתק מהמשפחה, וחלק משרתים כחיילים בודדים כתוצאה מזה. גם זה אתגר שהוא ייחודי רק לכם"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בושה וחרפה זה ידוע שאתם מקבלים כסף מהפלג הב"ב לכן אתם כותבים בצורה חד צדדית ושקרית

אולי תדייקו קצת בהגדרה "חדרי" בתמונה אין ולו חרדי אחד, אולי מסורתיים…. עושה רושם שכל אחד עם כיפה הוא חרדי וממילא על גבו ניתן לומר שיש המון המון חרדים שמתייצבים ממש 100 בחודש….
אחד חרדי לא גוייס!! המתגייסים ברובם הגדול מה"חרדים" הם לא חרדים של ממש…

תבדוק איך סיקרו את הכתבה על הבחור הלא "פז" שלא שמע להוראת גדולי ישראל ולא התייצב והמיט על עצמו ועל עשרות ומאות ביטול תורה עצום!!
יש את הכתבה פה באתר ואח"כ תדבר על סיקור חד צדדי, הפלא הוא על האתר שלא מציין בכתבה ההיא את ההסתייגות של גדולי ישראל מהמהלכים של אנשי הפלס.

לשמעון יש עוד עשרות פלגים קטנים בציבור אז מה מביאים את הציבור המרכזי הגדול ששייך לכל גדולי הדור מה זה ההמצעה פלג ירושלמי זה פלג קטןטן לא ירושלמי ולא בני ברקי כמה אלפים בודדים

יוסף כל הכבוד ענית יפה

הרי זהו ציטוט מילה במילה מנאום שנאם שר הביטחון שידוע גם כהכי פחות "שונא" בתחום הצבא (מסופר שהרב עובדי' זצוק"ל רצה שכל הסמכויות בגזירת הגיוס תהיינה אך ורק בידיו כשר הביטחון בסומכו על טוב ליבו.) והם לא כתבו כלום מעצמם. ואכן כמו שהגיב השלישי כאן לגבי "פז" שהוא הוכחה חזקה שהם ממש לא חד צדדיים בענין. עד כדי שלי עצמי כמשתייך לפלג החסידי "צרם" מהעיסוק בנושא המתסיס והמלבה. ודי בזה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture