ל"ג שמח? האם מבצע ל"ג בעומד תשע"ד יוכיח את עצמו?

האם המבצע למניעת כשל בתחבורה וכאוס בציון רשב"י יוכיח את עצמו? • חודשים רבים של מאמצים עליונים שנעשו במירון יעמדו למבחן במוצש"ק וביום ראשון הקרובים • מיליוני שקלים הוקצו להרחבת הצירים ולהכשרת החניונים, לריצוף מדרכות ולהצבת מעקות, לשיפוצים יסודיים • מפקד משטרת התנועה: "פרישת השוטרים בצירי התנועה תתחיל במוצאי שבת. לא נעשה מאומה בשבת" • האם הפרויקט המושקע יעבור בשלום ובהצלחה, ויהווה מודל חיקוי לשנים הבאות? • סומכים על רבי שמעון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כמדי שנה, מתכננים המוני בית ישראל להצפין אל קברו של רבי שמעון בר יוחאי בליל ל"ג בעומר שחל השנה במוצאי השבת הקרובה.

ככל הנראה, גם השנה, כבשנים עברו, קיים חשש לבלבול ואי סדר שישלוט בדרכים המובילות אל ציונו הקדוש של רשב"י, כאשר גורמים רשמיים שונים סבורים כי משטרת ישראל האחראית על הסדרי התחבורה למקום, אינה מוכנה דיה לקליטת מאות אלפי העולים לציון.

את מראות הבלבול ששלט בשנה שעברה בכניסה למעבר הולכי הרגל המוביל אל הציון, יתקשו רבים לשכוח. השוטרים שהופקדו על הסדר במקום התקשו להתמודד עם רבבות המתפללים, והורדתם והעלאתם של הנוסעים לאוטובוסים התגלו כמשימה לא פשוטה בעליל.

גם הדרכים המובילות למירון נחסמו בחלק משעות היום, כאשר רכבים פרטיים רבים חנו בצמתים מרכזיים ומנעו את האפשרות להגיע ליישוב הצפוני. בניסיון למנוע את מראות העבר, ביקשו השבוע חברי הכנסת של יהדות התורה להיפגש עם ראש אגף התנועה במשטרה ניצב משה אדרי, כדי לשמוע ממנו על היערכות המשטרה ליום ל"ג בעומר.

IMG-20140512-WA0025

הלקחים הופקו

ביום שני האחרון התקיימה בחדר הסיעה של יהדות התורה ישיבה מיוחדת בהשתתפות מרבית הח"כים של הסיעה, וכן ניצב אדרי ובכירים נוספים באגף התנועה.

חברי הכנסת ר' ישראל אייכלר ור' מנחם אליעזר מוזס שיזמו את הפגישה העלו טענות קשות נגד התנהלותה של המשטרה בשנה שעברה, וקיבלו מאדרי הבטחות לשינוי מהותי ביחס המשטרה לניהול השוטף של התחבורה ביום הגדול.

"הישיבה הזו נועדה כדי לתת מענה נכון לציבור החרדי", הסביר ל'משפחה' דובר משטרת ישראל למגזר החרדי, שבתי גרברצ'יק, "ולפרוש את התכנית המעודכנת של המשטרה למה שאנו מכנים 'מבצע מירון'. המטרה של המשטרה היא אחת: להפוך את ההגעה והיציאה ממירון למשהו קל ונוח יותר מבשנים עברו.

"כבר במוצאי ל"ג בעומר שעבר, הפיקה המשטרה את הלקחים מהאירועים שנרשמו, והגיעה למסקנה שהמקור המרכזי לבעיות ולבלבול, היה כלי הרכב הפרטיים שהושארו בדרכים המובילים למירון. כתוצאה מכך, אוטובוסים לא יכלו להגיע אל היישוב, ומנעו מאלפי אנשים את האפשרות להגיע למירון בל"ג בעומר".

בדיון עצמו הודיע ניצב אדרי כי המשטרה מתכוונת שלא לאשר השנה כלל כניסת כלי רכב פרטיים לאזור מירון. כמו כן, ציין אדרי, המשטרה מתכננת לווסת את תנועת האוטובוסים בצורה טובה יותר מבשנה שעברה, ובכך לנסות ולמנוע את היווצרות הפקקים בדרכים המובילות אל מירון.

על פי התכנית שהציגה המשטרה בפני הח"כים, שוטרי משטרת התנועה יעמלו מיד עם מוצאי השבת הקרובה לווסת את תנועת האוטובוסים בנקודות היציאה מהערים המרכזיות. כמו כן, מתכוונת המשטרה לשפר את התנהלותה בניהול ובשליטה על התנועה בצירים ברמה ארצית.

מיד עם מוצאי השבת, מסר אדרי, תפרוש המשטרה מאות שוטרים ברחבי הארץ שיכוונו את התנועה, ויחסמו תנועת כלי רכב פרטיים עוד בצומת גולני. לדברי אדרי, לא תאושר כניסת כלי רכב פרטיים כלל לאזור מירון, ולמעוניינים בכל זאת להגיע באמצעות רכב פרטי, תינתן האפשרות להחנות את הרכבים בערים הסמוכות למירון – צפת, טבריה וכרמיאל. בחניונים המוכרים שבעבר שימשו גם את בעלי הרכבים הפרטיים, לא תינתן השנה אפשרות חניה כלל, למעט רכבים של בעלי נכויות.

חכים חרדים מירון משטרה (1)

כניסה ויציאה נפרדות

פרט חשוב נוסף בתכנית שהציג אדרי היה דבר העלאת והורדת הנוסעים בכניסה לשביל הולכי הרגל המוביל אל הציון. לדברי אדרי, המשטרה למדה את הלקח מהעבר, ותיצור הפרדה בין הורדת הנוסעים לאיסופם.
רבבות העולים לציון שיגיעו באמצעות התחבורה הציבורית, ירדו מהאוטובוסים במעגל המרכזי הפונה לכיוון השביל המוביל אל הציון, אך השינוי המשמעותי השנה יהיה בדמות האיסוף: איסוף הנוסעים בחזור, באמצעות שאטלים – יהיה מצדו האחר של הציון, כל זאת כדי להפריד בין הנוסעים המגיעים לאלו העוזבים ולמנוע בלבול וחוסר סדר נוראי כפי שהיה בשנים עברו.

האוטובוסים עצמם יחנו בשלושה חניונים מרכזיים: עין הוזים, המיועד לקלוט עד 450 אוטובוסים, חניון ספסופה המסוגל לקלוט כ-215 אוטובוסים, וחניון פרוד המיועד בעיקרו לקליטת כלי רכב של בעלי נכויות, אך ישמש גם כגיבוי לכלי הרכב הציבוריים, ובמקרה חירום יוכלו קרוב למאתיים אוטובוסים לחנות בו.

"התכנית שלנו לא מושלמת", אמר אדרי בישיבה, "אבל היא הכי טובה שיכולנו לייצר. לעומת השנה שעברה, אנו מקווים שהשנה הסדר בכל זאת ישלוט באירועי ל"ג בעומר במירון". אדרי אף נענה לבקשתם של הח"כים החרדיים שדרשו כי האוטובוסים של החברות הפרטיות יוכלו להגיע עד לכניסה ליישוב מירון ולא יצטרכו להוריד את הנוסעים בחניונים מרוחקים יותר, כפי שהמשטרה ביקשה מלכתחילה – אם יתברר שהתנועה זורמת ולא ייווצרו עומסי תנועה. "אנחנו נעשה כל מאמץ לאפשר לכולם לעלות עד למעלה, אבל אם נראה שזה משבש את התנועה נפסיק", אמר אדרי. עוד הבטיח אדרי בפגישה כי במשטרה ישימו דגש מיוחד להימנע ככל האפשר מחילולי שבת.

כוחות מדא ערוכים בהילולת הרשבי במירון - לג בעומר - צילום דוברות מדא (1)

"תכשירו חניונים"

מיד כאשר הסתיימה הישיבה המיוחדת בחדר הסיעה של יהדות התורה, התכנסה ועדת הפנים של הכנסת לדון בהיערכות כלל הגופים לקראת ל"ג בעומר. במהלך הדיון התברר כי התכניות שהציגה המשטרה אינן מושלמות, וכי גם היערכות משרד התחבורה ומשרד התיירות לאירוע, טרם הושלמה.

בדיון שבו השתתפו כלל הגורמים הרלוונטיים האחרים לתפעול האירוע: משרד התיירות, משרד התחבורה, המשטרה, מד"א, גופי החירום וההצלה ונציגי חברות התחבורה, התבררו הכשלים בהיערכות להילולא, כשהמרכזי בהם הוא דרישתה של המשטרה שלא לאפשר את הגעתם של כלי רכב פרטיים לאזור מירון.

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב, טענה שלא ייתכן שהמשטרה לא תיתן מענה לבאים, וכי לא ניתן לאסור על אנשים להגיע ברכבם. "אם הצפי שלכם הוא ל-10,000 רכבים, אז תכשירו חניונים בסביבות מירון בשביל כולם", אמרה. המשטרה הבטיחה שתנסה למצוא פתרונות לכלי הרכב הפרטיים, ובסיומו של הדיון הוחלט כי תוקם ועדת משנה מיוחדת – 'ועדת הארבעה', ובה יהיו חברים הח"כים ישראל אייכלר, דוד אזולאי, דוד צור וזבולון כלפה. הוועדה תתכנס במהלך הימים שנותרו עד לל"ג בעומר, ותנסה להגיע לפתרונות מהירים כבר השנה, כשבין היתר נבחנת האפשרות להכשיר חניונים בכרמיאל, בטבריה ובצפת, שישמשו את העולים לציון שיבקשו להגיע בכלי רכב פרטיים.

"התכנית של המשטרה לגבי העלאת הנוסעים והורדתם, מבורכת", אמר ל'משפחה' ח"כ הרב ישראל אייכלר. "על פי בקשתנו, גם האוטובוסים הפרטיים יעלו להר בהלוך, לצורך הורדת האנשים, ובחזור, ירדו הנוסעים באמצעות שאטלים אל החניונים. אני עדיין לא רואה את זה מבוצע, אבל המשטרה הביעה נכונות".

לדברי אייכלר, בוועדת הפנים התגלו הכשלים האמיתיים של משטרת ישראל בהיערכות לאירועי ל"ג בעומר. "המשטרה טענה שיש מספיק אוטובוסים כדי להביא את הרבבות למירון, וזו טענה לא נכונה מעיקרה", הוא אומר. "במיוחד לאור העובדה שביום ראשון בבוקר, יזדקקו לאוטובוסים לבתי הספר ברחבי הארץ שבהם מתקיימים לימודים. לא ייתכן שיהיו מספיק אוטובוסים לכל בעלי הרכב הפרטיים שיוותרו על נסיעה ברכביהם לטובת תחבורה ציבורית.

"עוד הבנו בוועדה, כי אין אלטרנטיבה לרכבים הפרטיים. ברגע שהמשטרה אומרת להשאיר בבית את הרכבים הפרטיים, זוהי למעשה הכרזת עוצר של ממש. דרשנו שלפחות יכינו חניונים בערים הסמוכות למירון – טבריה, עפולה, צפת וכרמיאל, שמשם יתאפשרו הסעות למירון. אבל משרד התחבורה לא ממהר להבטיח שיאפשר הפעלת מערך היסעים שיביא את האנשים למירון. לא יכול להיות מצב שאומרים להמוני אנשים להשאיר את הרכבים הפרטיים בבית. יו"ר הוועדה דרשה תשובות מהמשטרה עד ליום רביעי, אבל אני בספק אם המשטרה אכן תמציא את התשובות שלה".

קטסטרופה בדרך למירון

עדיף תחבורה ציבורית

אייכלר רואה בזלזול של הגופים הממשלתיים ושל המשטרה באירועי ל"ג בעומר במירון, כתופעה החוזרת על עצמה מדי שנה. "מדינת ישראל לא הכינה חמישים דונם חניונים, אף שיש המון שדות ריקים באזור מירון, מכיוון שלא מדובר בביקור של האפיפיור, להבדיל, או במשחק כדורגל שאליו נוהרים המוני ישראלים. לו בזה עסקינן, בטוח לי שהיו למשטרה פתרונות נהדרים. המשטרה מעדיפה להפחיד את הציבור ולקרוא לו שלא להגיע ברכבים פרטיים, מתוך ניסיון לגרום למצב שבו יישארו כמה שיותר אנשים בבית, והאירוע יעבור בשלום מבחינתם. אם כמות האנשים שמגיעים מדי שנה לציון תרד באופן משמעותי, זו תהיה הצלחה עצומה למשטרה".

• למעשה, שאלנו את ח"כ אייכלר, מה היית ממליץ לציבור המבקש להגיע לציון בל"ג בעומר?

– "בכביש תהיה חכם. לכן עדיף כמובן להשתמש בתחבורה הציבורית, אף שברור לי שלא יהיו מספיק אוטובוסים לכלל המבקשים לבוא. ברכבים פרטיים לא הייתי מציע גם כן להגיע, כי אני לא סומך על כך שתינתן האפשרות להגיע מהערים הסמוכות באמצעות תחבורה ציבורית למירון.

"משרד התחבורה הודיע שהוא ישתדל לאפשר תחבורה ציבורית מהערים הסמוכות למירון, במידת האפשר, לפי הצרכים ולפי היכולות. במילים פשוטות זה אומר שאין להם מספיק אוטובוסים כדי להתמודד עם כמות כזו של אנשים. לכן לא הייתי ממליץ להגיע ברכבים פרטיים כלל".

• כיצד אמור אדם מן היישוב להגיע למירון? אתה טוען שתחבורה ציבורית לא תספיק, וברכבים פרטיים גם כן בלתי ניתן יהיה להגיע.

איייכלר: "אני באמת לא יודע. אני רק רוצה שהציבור ידע את העובדות ויחליט מה לעשות. כן הייתי ממליץ להגיע בשעות אחר-הצהריים, כי מניסיוני, בשעות היום יש פחות לחץ. מרבית האנשים שיגיעו בליל מוצאי השבת יעזבו לאחר תפילת ותיקין, והגל השני של העולים נרשם בשעות הצהריים. אני מניח שבשעות אחר-הצהרים יהיה קל יותר להגיע למירון. חשוב לי שהציבור ידע את העובדות, וכל אחד יחשוב כיצד לפעול".

אייכלר במירון

_______________________________________________________
תקציב הילולת רשב"י: 26 מיליון שקל
————————————————————————————————

בין וותיקי מירון יש מי שמאשימים את הגורמים האחראים על אחזקת אתר הציון של רשב"י כי אינם דואגים לצרכים מינימליים של מאות האלפים שיעלו להילולא G הגורמים הרשמיים טוענים כי הם דואגים כראוי ואף מפרטים ל'משפחה' על השקעת 26 מליון שקל למען העולים למירון G הוא יגן בעדנו

אהרן גרנות | משפחה

"יש לי הרגשה שהמערכת האחראית על ההילולא במירון עסוקה באישים שונים ועלייתם למירון תוך הזנחה של כל היתר". דברים חריפים אלה משמיע באוזני 'משפחה' ר' יהודה משי זהב (יו"ר זק"א). לדבריו יש לו לא מעט שותפים לתחושותיו.

"זה 52 שנים, מאז היותי ילד קטן, אני מלווה את מירון", מפרט משי זהב, ובפיו תלונות רבות. "איך יכול להיות שלקראת ביקור שייערך בעוד חודש בירושלים כולם יודעים להתארגן היטב והכל מוכן מראש?

"ההתארגנות הזו קיימת גם מדי שבוע סביב משחקי הספורט. מגיעים עשרות אלפים – והכל מאורגן וזורם. חצי שעה לאחר סיום המשחק ואיש לא יבחין שעשרות אלפים עזבו את המגרשים. ואילו במירון, להבדיל אלף אלפי הבדלות, מתקיים מדי שנה אירוע קדוש המוגדר כאירוע ההמוני הגדול ביותר, ושנה אחרי שנה הכול קןרס ושום דבר לא מאורגן!" קובל משי זהב.

זקא במירון (1)

• שום דבר לא מאורגן? הרבה שיפורים נעשו שם, בעצמנו ראינו.

משי זהב: "יש לי רושם שכל זה נעשה כדי לסדר לכמה מאות פרוטקציונרים את העלייה למירון בעוד כל היתר מוזנח.

"משרד התיירות הקצה 26 מליון שקל לטובת הילולת מירון. צא ובדוק כמה סככות הוסיפו. אני ניצב שם בכל שנה ורואה במו עיניי כיצד אנשים עולים ופניהם אדומות מהחום באין סככות. כמה ברזיות מים התקינו באתרא קדישא מירון לאחרונה? מדוע אנשים לא יכולים להשיג מים? כמה תאי שירותים התקינו באתר? נכנסת פעם לתא כזה? בושה וחרפה, אפילו בהמות אינן יכולות להיות שם. להיכן נעלם כל הכסף? מה עשו בו?" שואל משי זהב ומוסיף: מניחים שהציבור החרדי יעשה את הכל על מנת להגיע לציון רבי שמעון בר יוחאי, יסבול בשקט ולא יעשה דבר. על זה בונים כל אלה המנהלים ברשלנות את כל המצב הזה".

"כל אחד תפס נישה"

• מי אשם?

– "אשם הוא המצב שאין אבא אחד לכולם. תראה איך מתנהלת שמחה בחצר חסידית. החילונים מביטים בנו בקנאה כשהם רואים את הסדר המופתי שבו מתנהל הכל, את היכולת להפיק אירועים בצורה מרשימה כל כך. ההבדל הוא שבחצר חסידית יש גנרל אחד ולו חיילים רבים המבצעים את ההוראות בדייקנות מרבית. ואילו במירון כל אחד תפס נישה לעצמו. ועדת החמישה, ועדת הרבנים, משרד התיירות, המרכז למקומות קדושים, 'הכנסות האורחים' למיניהן.

"האם מישהו יכול להסביר לי מדוע 'הכנסת אורחים' אחת תפסה פיקוד על פתח המערה והיא מכניסה לשם רק את התורמים שלה, ומי שאינו מוכר על ידה לא ייכנס? האם מישהו יכול להגיד לי מי קובע את הסדר בהדלקה? מי נכנס ומי לא? אפילו בנושא התזמורת יש מונופול. הלא חלומו של כל בעל מנגן לנגן שם בחצר מירון. כולם באים בהתנדבות, ואיש אינו לוקח על כך כסף. מי בדיוק קובע את סדר התזמורת, מי ינגן ומי לא יזכה בזה? כמה כל אחד ינגן? מי קובע את זה?

"תעלה לחדרים למעלה. למי שייכים החדרים? למה כל אחד יכול להשתלט על החדרים באופן פרטי? למה אחד המשתלטים ביטל שירותים ציבוריים והפך אותם לחדרו הפרטי? האם יש סגולה במגורים בחדרים האלה? האם לא בנו אותם לרווחת הציבור?

מים צהל"מי קובע במה ישקיעו כסף ובמה לא? הקימו גשר כהנים. שנים רבות הלכו כהנים בלי הגשר הזה, ואילו עכשיו חייבים להקים גשר כהנים שהוא לדעתי מיותר. במקום זה צריך להשקיע ברווחת הציבור. הכספים יוצאים שם ללא פיקוח, ומפעילים חברות ללא מכרז. בשנה שעברה הפעלתי את צה"ל כדי להזרים מים להמונים שהחלו לחוש שלא בטוב".

תשובה לכל טענה

• משי זהב מעלה טענות קשות, מה אתה משיב על כך? הפנינו שאלה אל אחד הגורמים הרשמיים העוסקים במירון.

– "הטענה היחידה שאני יכול להסכים איתה היא בעיית דרכי ההגעה", אומר האיש. "השנה קמה חברה חדשה מטעם משרד התיירות והמשטרה ניצלה זאת והחליטה למנוע תחבורה פרטית. בעבר, החשיבה הייתה איך לאפשר הגעה לציון של מספר האנשים הגדול ביותר. השנה החשיבה של המשטרה שונה. לאתר יעלו פחות אנשים.

• ולעצם הנושא?

– "תקציבו השוטף של האתר הוא 7 מיליון שקלים ולא 26 מיליון. הבדל קטן בין הסכומים אך משמעותי. הסכום הזה ניתן חד פעמית לצורך שיפורים לטובת הציבור. ואכן, השנה, זה שנים רבות נעשו שיפורים רבים שבהם יחושו העולים. הותקנו טריבונות חדשות מפלדה שעלותן 7 מיליון שקלים.

"למרות שהתקציב מוצה, מנהלי האתר איתרו מקורות תקציביים נוספים והתקינו השנה מערכת ביוב חדשה שתעמוד בלחץ של מאות האלפים השוהים בציון הקדוש. העלות: 2.5 מיליון שקלים.
"הותקנה גם מערכת גנרטורים חדשה בעלות של 2 מיליון שקלים.

"כל הוצאה נעשתה באישור משרד התיירות, ולאחר קיום מכרז כחוק.

"באשר לברזי שתיה בחניונים: החניונים הם מחוץ לתחום המנדט של הנהלת האתר. ניתן לצפות מחברות האוטובוסים שמרוויחות היטה שידאגו לקצת שתייה לטובת אלה העולים מירונה. "באשר לכמות הברזים במירון: קודם כל צריך להתחשב בח"י רוטל המחולק במירון כל הזמן. מנהלי האתר הלכו עם מהנדסים, והללו קבעו בדיוק היכן צריך להתקין ברזים וכמה.

"באשר לתאי השירותים: במקום הותקנו 100 תאים קבועים ועוד 40 תאים יבילים, וזה חוץ מ-200 תאים כימיים. הכל נעשה בהתאם לדרישת משרד הבריאות ששלח לשם את אנשי המקצוע שלו שיאשרו את תנאי הסניטציה. נגיד שכדי לספק את כולם צריך 1,000 תאים – היכן אפשר להציב באתר הצפוף הזה 1,000 תאים? כל תא כזה צריך חיבור למים וביוב. טכנית אין אפשרות כלל לבצע את הדבר הזה.

"השנה לראשונה יהיו במירון פקחי משרד הבריאות כדי לבדוק את האוכל היוצא מהמטבחים של כל הכנסות האורחים.

"נכון שיש גם תקלות", מטעים הגורם הרשמי, "אבל אנחנו עובדים שם מצאת החמה ועד צאת הנשמה וכל שנה יש שיפורים. התקלות הולכות ומצטמצמות".

מתחם קבר הרשבי במירון - צילום צביקה לבל דוברות מדא

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture