צה"ל במשבר תקציבי: צמצום האימונים מגיע גם לחיל-האוויר

החל מיום ראשון הקרוב יופסקו לאלתר כל טיסות האימונים בחיל-האוויר • שר הביטחון, יעלון: "גם אני וגם הרמטכ"ל הזהרנו מפני זה שהתקציב יספיק לשמור על רמת אימונים פחותה" • שר הביטחון התבטא בצורה קשה נגד טענות האוצר בכלל ונגד ההתקפה על משרתי הקבע בפרט "הם רואים את הבית פעם בשבועיים. אנשים בגיל 30 ו-40"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

על רקע המחלוקת המתמשכת בין משרדי הביטחון והאוצר בנושא התקציב, הודיע אמש דובר צה"ל על ביטול תרגיל אווירי גדול.

הדובר הוסיף כי החל מיום ראשון הקרוב יופסקו לאלתר כל טיסות האימונים בחיל-האוויר למעט פעילות מבצעית, כוננות וטיסות בבית הספר לטיסה.

עוד הודיע דובר צה"ל כי בסוף החודש הנוכחי יגיע צה"ל לנקודת קצה מבחינה תקציבית שתחייב קבלת החלטות קשות, כדבריו.

ההחלטה על צמצום הפעילות בחיל האוויר מצטרפת לשורת קיצוצים בפעילות כוחות היבשה ובהם ביטול פעילויות מילואים רבות שתוכננו לתקופה הקרובה במסגרת תכנית האימונים השנתית.

קרא עוד:

[postim]

שר הביטחון, בוגי יעלון ערך אתמול סיור בחטיבת הבקעה וסייר בעוצבת הפלדה, בתום סיורו פנה להשיב לשאלות כתבים וניפק כמה אמירות חריפות ויוצאות דופן ביחס למשבר התקציבי בצה"ל

על עצם הוויכוח אמר יעלון כי זו סוגיה כבדה ולא חדשה. היא הייתה ברורה, בעיקר לחברי הקבינט, מהרגע שאושר תקציב חסר בתחילת הדרך, במחצית 2013. גם ההשלמה שניתנה בסוף 2013, היה ברור שהיא אינה מספיקה. הקבינט קיבל החלטות בענין זה והתווה כיוונים איך להשלים את החסר.

שר הביטחון הדגיש "גם אני וגם הרמטכ"ל הזהרנו מפני זה שהתקציב יספיק לשמור על רמת אימונים פחותה מאשר בעבר עד החודשים הללו, אפריל- מאי, והנה הגענו לחודשים הללו וכעת נדרשת פה החלטה. אני מקווה שהקבינט יתכנס כדי לקבל את ההחלטה המתאימה על מנת לאפשר למערכת הביטחון, ובראשה לצה"ל, להמשיך לתפקד בפרופיל סביר".

יעלון (4)

אחד הכתבים העז ושאל את שר הביטחון האם האוצר צודק בטענתו שכל העיצומים והקיצוצים המוכרזים בצה"ל הם רק תרגיל שנועד לסחוט את המדינה, כאן ניכר היה שהוא נגע בעצב חשוף, שר הביטחון ענה בתקיפות ובכעס מוסתר ""אני חושב שאין משרד כל כך שקוף כמו משרד הביטחון, שאת התקציב שלו מאשרים באופן כללי בממשלה. אבל הדיון האמיתי הוא בקבינט, כי אי אפשר לדבר על כל דבר בממשלה, והתקציב ותכניות העבודה עוברים דיונים בוועדת החוץ והביטחון, התקציב עובר אישור בוועדה משותפת לוועדת כספים ולוועדת החוץ והביטחון וחלק מהנושאים המסווגים נדונים בוועדות משנה.

"איני מכיר משרד שמציג כך את תוכנית העבודה שלו, שמתקיים דיון על התקציב שלו, ומה עושים עם הכסף. כל הנתונים הוצגו בפני כל הגורמים, לא הייתה בשום מקום איזושהי הטעיה" משיב יעלון.

"אני מכיר את הטענה שעלתה מצד אחד מחברי הכנסת בוועדת החוץ והביטחון, שהוציא את זה גם באופן לא ראוי החוצה" אמר שר הביטחון בהתייחסו בעקיפין לפרשת השעייתו של ח"כ עומר בר-לב מועדת חו"ב לאחר שהוציא מכתב גלוי ובו תמה על סתירות בטענות צה"ל. יעלון המשיך והשיב לגופו של ענין "לעצם המהות, אני אומר לקצינים: 'אתם באים לוועדה אבל לא מדברים על כסף. אתם מציגים את המשמעויות, הדיון על הכסף הוא דיון שלי, כשר בקבינט, בקבינט אני דורש כסף, אבל אתם לא'. ולכן, מישהו פירש את זה כאילו הצבא אמר שהוא לא צריך כסף, הוא לא מבקש כסף, זו פרשנות נטולת הקשר, מחוץ להקשר וחבל שזה התגלגל בכלל לפסים כאלה".

הכסף הגדול – לא אצל המשרתים

לטענת יעלון ההתקפה על משרתי צה"ל ומשכורותיהם "הגבוהות" אינה מוצדקת ואף אינה רלוונטית לעצם הוויכוח על גובה התקציב. לדבריו, העלייה בהיקף התקציב נובעת בעיקרה מהצטיידות רחבה ומעודכנת "הוצאות הביטחון הן יקרות. היום לקנות מטוס זה מאה מיליון דולר, פעם זה היה מיליונים בודדים. שעת טיסה של מטוס עולה היום פי עשרה ממה שהיה בעבר. וזה נכון לגבי כל כלי שמפעילים. היום תקציב אמ"ן הוא למעלה מפי שניים מהתקציב שהיה לי כראש אמ"ן. למה? כי האתגרים גדלו. יש מערכה בסייבר, באינטרנט, לוויינית וכו', כל הדברים האלה עולים כסף".

שר הביטחון יעלון בתרגיל גולני. צילום אריאל חרמוני משהבט (1)

שר הביטחון התבטא נחושות נגד השיח הציבורי המכוון אל חיילי וקציני הקבע בצה"ל "לצערי ההתקפה הזו גורמת לנזק, היא גורמת לנזק כי בסוף אנחנו מדברים על קצינים ונגדים שמשרתים, לא עובדים. הם לא מודדים שמונה שעות, הם משרתים ומוכנים לכל דבר במשך 24 שעות ביממה"

"רבים מהם משרתים באופן כזה שהם בכלל לא רואים את הבית תקופות ארוכות, רואים את הבית פעם בשבועיים. אנשים בגיל 30 ו-40. אני יודע מה זה, חוויתי את זה באופן אישי. קרוב ל-30 שנה הייתי מחוץ לבית בעצם, ולא ראיתי את המשפחה יום יום" אמר יעלון בגילוי לב נדיר.

"יש לזה מחירים, והפיצוי הוא לא כספי, גם השכר הוא לא שכר שבשמיים. כבר נתנו את הנתון הזה: רבע ממשרתי הקבע בדרגות הנמוכות נדרשים להשלמת הכנסה, זה לא שהם חומסים את הקופה, מתעשרים וכו' וכו'. אבל כן, גם אנשים שמשרתים צריך לתת להם תנאים טובים, כי אנו מתמודדים מול השוק האזרחי. אבל בסוף, הדבר הבסיסי הוא ההכרה של החברה, של האנשים שבאים למען שליחות. זה הדבר החשוב, אבל אם גם זה איננו, ותוקפים את המשרתים באופן כזה שעושה להם דה-לגיטימציה, על זה אני אומר עד כאן. ועל זה אני מתרעם. וחבל שבכלל אנחנו מגיעים למקומות האלה".

צילומים: אריאל חרמוני, משהב"ט

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture