מפקד סוללת כיפת ברזל: "נערכים בעיקר לגזרת הצפון"

חיילי כיפת ברזל יירטו במהלך המבצע למעלה מ-500 טילים, ובכך מנעו פגיעה בשטחים בנויים • מפקד סוללת גוש דן, רב-סרן שי קוגניצקי: "לנו אין הפסקת אש - הסוללה שלי פרוסה ומוכנה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במהלך המבצע שוגרו טילים רבים למרחב גוש דן, אך הודות לסוללת כיפת ברזל הפרוסה באזור – לא היו פגיעות בשטח בנוי. "עד כה במערך בכלל האזורים יירטנו יותר מ-500 מטרות שהלכו בעיקר לשטחים בנויים. אנחנו מיירטים רק מה שמכוון לשטחים בנויים, בהצלחה גבוהה", אמר מפקד סוללת גוש דן, רב-סרן שי קוגניצקי.

לדבריו, בימים אלה מתכונן המערך גם לאיומים שונים, מגבול הצפון. "התכוננו לעימות הזה מאז סוף מבצע 'עמוד ענן' – הפקנו לקחים וביצענו הכנות ברמה המבצעית, ברמה של תודעת אויב ובניתוח תרחישים", הוא הדגיש. "אנחנו לא סיימנו להתכונן ומסתכלים בעיקר לגזרת הצפון – שם אנו צופים אתגרים גדולים יותר ומתכוננים אליהם כל הזמן. לא היינו מופתעים שנורו טילים לצפון ואנחנו ממשיכים להתכונן ומסתכלים צפונה. אני סומך על האנשים שלי שנעמוד באתגר גם שם, זה תרחיש אחר ומורכב".

"ממשיכים להתכונן לתרחישים קיצוניים"

מרחב גוש דן מתאפיין במורכבויות שנובעות מצפיפות האוכלוסייה ומהמרחב האורבאני הצפוף. "יש גם את אתגר התעופה האזרחית במקביל ליירוטים – איתם אנחנו מתואמים בצורה הדוקה", הסביר מפקד הסוללה. "גם האיום הוא אחר – זה לא קאסם וגראד, אלא רקטות גדולות יותר שיורים למרחב הזה. זה דורש מאיתנו מוכנות וחדות. היו המון החלטות של לוחמים שהצילו חיי אדם".

גם בזמן הפסקת האש הסוללה עודנה דרוכה ומוכנה לפעילות. "גם עכשיו אנחנו לומדים על האויב, על צורת עבודתו וממשיכים להתכונן כל הזמן", הבהיר רס"ן קוגניצקי. "לנו אין הפסקת אש – הסוללה שלי פרוסה ומוכנה. בכל הפסקות האש הקודמות ההפסקות הופרו ואנחנו נישאר מוכנים עוד הרבה זמן ונמשיך להתכונן תוך כדי לתרחישים קיצוניים".

גם מפקד פלגת השיגור בסוללה, סג"ם דון לשם, התייחס לפעילותם במבצע והוסיף כי "שום דבר לא הפתיע אותנו בלחימה. גם ב'עמוד ענן' הייתי בסוללת כיפת ברזל באשקלון, ומאז התכוננו לכל התרחישים ולתרחישים מורכבים אף יותר בכל החזיתות".

במבצע הזה, הרגישו לוחמי כיפת ברזל כי הם מגנים על הבית. "האחריות היא גדולה. קל לי מאוד להתחבר למשימה כי רואים על מה מגנים, רואים את האזרחים ואת הבתים", שיתף סג"ם לשם. "אנחנו משתפרים על כל יירוט בזמן מבצע ולומדים מההסלמות וגם משגרה. המערכת היא לא אוטומטית ויש אנשים שיושבים 24 שעות ביממה מאחורי מסכים ומגבשים את ההחלטות – כשהמטרה היא להגן על האזרחים".

"אחרי יירוט אנחנו חושבים איפה זה היה פוגע ומה היו יכולות להיות ההשלכות", סיפר מיירט בסוללה, סמל דין יהושע. "מרגישים הרבה אחריות בתפקיד, אנחנו אחראיים על יירוט מטרות שמכוונות למרכז המדינה. לא קל לקחת כזאת אחריות".

ארה"ב תעביר סיוע נוסף למימון כיפת ברזל

הסנאט האמריקני אישר בסוף השבוע הקודם פה אחד החלטה להעביר לישראל 225 מיליון דולר לישראל לטובת מערכת היירוט "כיפת ברזל". הרפובליקנים בסנאט הקשו על אישור ההצעה בשל מחלוקת עם ממשל אובמה בנוגע לתקציב, אך מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, שכנע אותם לאפשר את העברת התקציב לישראל בדחיפות. לאחר שהושגה הסכמה בנושא, אמר מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיטש מקונל: "זו דוגמה טובה ליכולת להתגבר על מחלוקות מפלגתיות". כמה שעות אחר כך אישר גם בית הנבחרים את התקציב המיוחד.

מימון החירום מיועד לאפשר לישראל לחדש את מלאי טילי "טמיר", טילי היירוט של "כיפת ברזל", המשמש תפקיד מרכזי בהגנה על האזרחים במהלך מבצע "צוק איתן". ההצעה עברה סופית לאחר שקיבלה אישור גם בבית הנבחרים ונחתמה בידי הנשיא ברק אובמה.

מימון זה נוסף ל-900 מליוני הדולרים שהקצתה ארה"ב לשנים הקרובות לצורך ייצור סוללות כיפת ברזל. ארה"ב היא המממנת העיקרית של הסוללות לאחר שצה"ל הודיע בסיום פיתוחה כי הייצור אינו נכנס במסגרת התקציב.

הדוד סם חותם על הצ'ק. רויטרס
U.S. President Barack Obama signs H.J. Res. 76, Emergency Supplemental Appropriations Resolution, 2014, while in the Oval Office in the White House in Washington

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture