במשך 22 חודשים נחפרו כ-12 קילומטרים של מנהרה כפולה המשמשים חלק מפרוייקט בעלות של 7 מיליארד ש"ח! • עם השלמת המנהרה הוצבה אבן דרך בסלילת הרכבת המהירה לירושלים שתעשה את הדרך מת"א בפחות ממחצית השעהה

לאחר כ-22 חודשים של עבודה מאומצת מסביב לשעון, פרצה מכונת כריית המנהרות הענקית (TBM) את המנהרה הארוכה ביותר בישראל, שנכרית במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים.

בתחילת השבוע נפרצה קצה המנהרה המרכזית בקו הרכבת העתידי ת״א-ירושלים ובתוך 3 חודשים יושלם קידוח המנהרה המקבילה.

מנהרה מס' 3, מנחל יתלה לאזור מבשרת ציון, כוללת צמד מנהרות באורך של כ-11.6 קילומטרים כל אחת, בין נחל יתלה ועד למבשרת ציון. המנהרות הן חלק משמעותי מפרויקט הקמת קו הרכבת בין תל אביב לירושלים. הפרויקט כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 57 קילומטר, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין ותגיע עד לתחנת 'האומה' בכניסה לירושלים, בעלות שנאמדת בכ-7 מיליארד ₪.

עם חנוכת המסילה המועשרת בעוד כ-3 שנים, זמן הנסיעה מתל אביב יעמוד על כ-30 דקות בלבד, במהירות נסיעה שתעמוד על 160 קמ"ש. בשנה הראשונה לפעילותה, תפעיל הרכבת בין תל אביב לירושלים 4 רכבות בשעה לכל כיוון, בשעות השיא, ותבצע כ-4 מיליון נסיעות בשנה.

שר התחבורה ישראל כץ אמר "בזמן שאויבינו חופרים מנהרות של טרור ומוות – אנחנו בונים מנהרות של חיים ותקווה!"

לצורך כריית מנהרות בפרויקט הקו המהיר לירושלים, מופעלות לראשונה בישראל מכונות כריית המנהרות הענקיות – מכונות ה-TBM. אורך כל מכונה כ-150 מטר ומשקלה כ-1,500 טון, קוטר כל מכונה עומד על כ-10 מטר. כל מכונה שונעה מנמל אשדוד, באמצעות 60 מובילים ענקיים.

קצב ביצוע הכרייה של מכונות ה – TBM עומד על כ-20 מטר ביום, שהם כ-500 מטר בחודש, תוך פעילות רציפה לאורך כל שעות היממה. עלות כל מכונה נאמדת ב-100 מיליון שקל.