'חוטף עזה': כך מתמודד צה"ל עם איום הפצמ"רים

תושבי ישראל התרגלו לרוגע שמקנה 'כיפת ברזל' בביצועיה המופלאים בחסדי שמים, אך בכל הנוגע לפצמ"רים שבעוטף עזה הדרך עוד ארוכה • מכ"מים של "מגן רוח", המזהים ירי פצמ"רים ורקטות קצרות טווח, הפכו למבצעיים במהלך "צוק איתן" • המערכת התריעה על למעלה מ-300 שיגורים לכיוון הכוחות בשטחי הכינוס ובתוך שטח הרצועה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מספר מערכות מסוג "מגן רוח" נפרסו לאורך רצועת עזה בזמן מבצע "צוק איתן", והתריעו על יותר מ-300 שיגורי פצמ"רים ורקטות קצרות טווח לעבר שטחי כינוס ולעבר לוחמים בתוך שטח הרצועה. "מגן רוח" הינו מכ"ם טקטי נייד המיוצר על ידי התעשייה האווירית, והוא מזהה ירי לעבר כוחות צה"ל בטווחים קצרים.

במהלך מבצע "צוק איתן" ירי הפצמ"רים לשטחי הכינוס גבה את חייהם של עשרה לוחמים, והיווה איום מרכזי שכן האמצעים שעמדו לרשות צה"ל לפני כן לא סיפקו מענה שלם. בתגובה לכך, זורזה הכנסת המערכת החדשה לשימוש והיא הפכה למבצעית במהלך המבצע.

את המערכת מפעיל גדוד "עיטם" של חיל התותחנים. "היו לא מעט התרעות שלא היו ניתנות ללא מערכות 'מגן רוח'. המכ"ם הזה ללא ספק מציל חיים והלוחמים מרגישים הרבה יותר מוגנים מאיום הנפילות בשטחי הכינוס מהרגע שהגענו לכאן", אמר מפקד צוותי "מגן רוח" במבצע, רס"ן לירוי. "המכ"ם מגשר על הפער של איום הפצמ"רים, דבר שלא היה לו מענה לפני כן".

שניות קריטיות להתמגנות

ההתרעה שמספקת מערכת "מגן רוח" מתווספת לאזהרות שניתנות על ידי מכ"מים לטווחים גדולים יותר, אך היא מגדילה את זמן ההתרעה ומספקת לכוחות שניות נוספות וקריטיות בהן יוכלו למצוא מחסה. "ההתרעה של 'מגן רוח' נותנת ללוחמים זמן נוסף להתמגן ובכך להציל את חייהם", הבהיר מפקד צוות "מגן רוח" הראשון שהוקם, סגן נמרוד.

להתרעה המוקדמת שמספק "מגן רוח"תרומה רבה, מכיוון שלעיתים ההתרעה של המכ"מים האחרים היא מאוחרת מדי. "יצא לנו לא פעם מתחילת המבצע להתריע ולאחר כמה שניות לשמוע את הבום של הנפילה – זה נתן לנו מוטיבציה וגרם לנו להבין שאנחנו לא עובדים פה לחינם", חיזק מפקד בצוות, סמ"ר סער.

מגן רוח

המערכת שמזהה את הירי מתריעה על כך לכוחות הלוחמים, הן על ידי הפעלת האזעקה בכריזה בשטחי הכינוס והן על ידי פריצה לרשת הקשר של הכוחות בהתרעת "צבע אדום". החדשנות שבפריצה לתדר הקשר מאפשרת להם לקבל את ההתרעה ללא תלות במערכת כריזה שמוצבת בסביבתם, ואף בתוך שטח הרצועה.

טווח המערכת מגלה מטרות שמשוגרות מרחבי רצועת עזה, ולכן במהלך המבצע חיילי הגדוד היו יכולים להישאר בשטחי הכינוס ולספק התרעה ללוחמים בתוך הרצועה ולאלו הנמצאים בשטחי הכינוס וההתרעננות. "במבצע נתנו התרעה לכוחות בתוך עזה ורק כשהם יצאו מהרצועה הם סיפרו ששמעו בנמ"רים את ה'צבע אדום' שלנו והתמגנו", שיתף סמ"ר סער. "כחלק מצוות 'מגן רוח' אתה מרגיש בלתי נפרד מהלחימה, אתה יודע שאם תפספס את ההתרעה חבר שלך מגולני עלול להיפגע", הוסיף.

מאז פריסתו של המכ"ם הראשון לפני כחודש, הוצב מדי שבוע מכ"ם נוסף שנתן מענה לחיילים נוספים המעורבים בלחימה. עד היציאה משטח הרצועה, סיפקה המערכת הכנה למרבית החטיבות, כשההחלטה על מיקום פריסתן של המערכות התבססה על הערכת המצב באזור.

מגנים על העוטף

עם סיום שלב הלחימה הקרקעית ברצועת עזה, צוותי "מגן רוח" עתידים להמשיך בפעילותם באזור. "תרחיש סביר הוא שלאחר יציאת הכוחות מהרצועה מערכות 'מגן רוח' יישארו להגן על היישובים סמוכי הגדר בעזה ויספקו להם התרעה טובה יותר", גילה רס"ן לירוי. "התרעה כזו תאפשר לתושבים אורך נשימה גדול יותר וזמן נוסף להתמגן מירי הפצמ"רים והרקטות קצרות הטווח, דבר שיציל חיים".

מגן רוח 2

גדוד "עיטם", גדוד האיכון והמטאורולוגיה של חיל התותחנים, צפוי היה לקלוט את המערכת רק בעוד מספר חודשים, אולם לאור המבצע זורזה הגעת "מגן רוח" לשטח. הצוותים הוקמו תחת אש והורכבו ממפקדים מהגדוד ומגדודים נוספים בחיל. המפקדים עברו הכשרה מזורזת על הפעלת המערכת ויצאו מיד לשטח על מנת לבצע את משימתם.

חיילי הגדוד פעלו בצמוד לחטיבות הלוחמות ותחת פיקודן הישיר בהתאם לצורך המבצעי אותו קבעו. הצוותים שהופנו למשימה בעת הלחימה יחזרו ככל הנראה לתפקידם הקודם, תגובש תפיסת הפעלה למערכת ובהתאם לכך יוקמו צוותים בצורה מסודרת.

נוסף על תפקידה של המערכת לאתר את מיקום שיגורן של רקטות קצרות טווח ופצמ"רים, היא מאפשרת גם סגירת מעגל אש מהירה, שכן האגדים הארטילריים יכולים להגיב באש למקור הירי. את המכ"ם הטקטי ניתן להתקין על מגוון כלי רכב ונגמ"שים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture