האופוזיציה זועמת על בזבוז המיליארדים ל'מע"מ אפס' תוך התעלמות מהדרום

בדיון פגרה מיוחד שביקשו ח"כים מהאופוזיציה התחייב שר האוצר ל"תקציב מעודד צמיחה" ו"להחזיר לתושבי הדרום את השקט הכלכלי" • הרצוג תקף את ראש הממשלה: "נעלם לתושבי הדרום" • ח"כ משה גפני בהתייחסו לחוק מע"מ אפס: "לא מצאו אחד בכל המזרח התיכון שידבר בעד החוק" • יו"ר ש"ס אריה דרעי: "המשמעות של התקציב הזה ומע"מ אפס זה לפגוע בציבורים גדולים ביותר של אנשים עובדים קשיי יום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת התכנס לדיון פגרה מיוחד, בעקבות בקשתם של למעלה מ-25 חברי כנסת ולאחר אישורו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. במוקד הדיון עמד הקיצוץ הרוחבי בעקבות מבצע צוק איתן, והדרישה להעניק סיוע לכלל יישובי הדרום כולל הערים הגדולות.

האופוזיציה הגישה הצעה לסדר בנושא חוק מע"מ אפס וביקשה לחדד את ההקשר בין החוק הבזבזני לבין אי הסיוע לתושבי הדרום.

שר האוצר יאיר לפיד השיב במליאה ואמר כי "יש כאלה שבלי החוק הזה לעולם לא תהיה להם דירה. יושבים בבית הזה אנשים ומנסים לגזול מהדור שמחזיק את המדינה על כתפיו את הסיכוי היחיד שתהיה להם דירה. החוק הזה בנוי על ערכים של שירות צבאי ואזרחי ותפקידה של המדינה הוא גם לשמור על ערכיה.

"אנחנו שוכחים שמחירי הדירות עלו כאן בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. הממשלות הקודמות העדיפו להתעלם מהבעיה כי הם פחדו שיקרה להם בדיוק מה שקורה פה עכשיו. החוק הזה הוא לא מטרה הוא אמצעי לאפשר למעמד הביניים לרכוש דירה. הוא חלק מתכנית רחבה שמטפלת בבעיות הדיור לעומק. המדינה העדיפה להרוויח על חשבון הזוגות הצעירים במקום לעזור להם. נבחרנו כדי לשנות את סדר העדיפויות הלאומי וזה בדיוק מה שאנחנו עושים עכשיו.

כך יהיה גם בתקציב החדש ואני מתחייב לא להעלות מיסים. התייחסו לציבור כמו לפרה חולבת, אין כבר מאיפה לחלוב. התקציב החדש שם את האדם העובד במרכז ויסייע גם למעמד הביניים וגם לאלה שרוצים להיות חלק ממעמד הביניים. לשינוי יש מחיר ותמיד יהיו האנשים שחוששים משינוי אבל זה לא אומר שנמשיך לעשות אותו."

לדבריו, "הקיצוץ הרוחבי נעשה מתוך תוספות שהיו בתקציב הקודם. זה יהיה עם מינימום פגיעה באוכלוסיות חלשות ובמעמד הביניים. בימים האלה אנחנו עובדים על התקציב הבא ואני חוזר ואומר שלא נעלה מיסים. מדינת ישראל לא נמצאת במשבר כלכלי, אני מסכים שיש האטה שצריך לטפל בה. האחריות שלי היא לדאוג לזה שתהיה פה צמיחה וזו הסיבה שבשנה הזו ובשנה הזו בלבד יצטרך להעלות את הגרעון. כל הצעדים הקשים שנעשו בשנה שעברה, נעשו כדי להחזיר את היציבות וכדי לאפשר לנו לצלוח מבצעים כמו צוק איתן.

יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי התייחס לדבריו של שר האוצר על חוק מע"מ אפס ואמר: "זו פעם ראשונה ששר אוצר במדינת ישראל אומר שהוא משרת רק מגזר מסוים שהוא מגדיר אותו בצורה מפורשת כאלה שבמרכז. מה לעשות שבמדינת ישראל יש כאלה שהם לא במרכז. יש אוכלוסיות רחבות בפריפריה, בעיירות הפיתוח, ציבור גדול מאוד שמתחת לקו העוני. בא שר האוצר ואומר כאן מעל דוכן הכנסת שהוא בסוגיות הללו לא הולך לטפל בכולם אלא לשים את כל המיליארדים על אלה שמחזיקים את המדינה.

Israeli reserve soldiers pray next to armoured personnel carriers (APCs) outside the central Gaza Stripדרעי: "הילדים שלהם משרתים בסיירות, הם לא מחזיקים את המדינה?"

אלה שגרים בדרום ובצפון, בעיירות הפיתוח שהילדים שלהם משרתים בסיירות, הם לא מחזיקים את המדינה? החטא שלהם שההורים שלהם לא הצליחו להגיע להשכלה גבוהה ולמשכורת גבוהה. מי יפגע מהמיליארד תשע מאות? אותם אזרחים בשכבות החלשות שגורלם לא שפר עליהם. המשמעות של התקציב הזה ומע"מ אפס זה לפגוע בציבורים גדולים ביותר של אנשים עובדים קשיי יום שהגורל התאכזר אליהם ואנחנו הולכים להתאכזר אליהם עוד יותר."

גם ח"כ משה גפני תקף את רעיון העיוועים של מע"מ אפס ואמר: כל יום עולה כלכלן אחר ואומר עד כמה החוק הזה רע. אני לא זוכר מקרה מוועדות הכנסת שלא מצאו אחד בכל המזרח התיכון שידבר בעד החוק. אותי ללמדו להקשיב גם לאחרים. זה לא יאומן כמה כסף המדינה הולכת להוציא על זה. מדינה מתוקנת שמסיימת מלחמה בעזה, וחייבת למלא את המחסנים, להשקיע במנהרות, לפצות את תושבי הדרום. עם 3 מיליארד שקל היה אפשר לפצות את תושבי הדרום ושר האוצר מעדיף להמשיך להשתעשע במע"מ אפס. אני לא זוכר מקרה כזה שבו מדינה מתוקנת יכולה לעשות דבר כזה.

באו אלי הרבה חרדים ואומרו לי שאנחנו עושים להם נזק כי החוק הזה מיטיב איתם, אז תדעו שעם כל הכבוד לחרדים יש פה גם מדינה, ואי אפשר לעשות משהו שבסופו של תהליך יסב נזקים כבדים למשק.

גפני במליאה צילום ערוץ הכנסת"עם כל הכבוד לחרדים יש פה גם מדינה". גפני בממלכתיות

בדיון דיבר גם סגן השר אופיר אקוניס. במשך דקות ארוכות התיש אקוניס את חברי הכנסת כאשר נגע בנקודות שאינן נגעו באופן ישיר לדיון, כמו דאעש והמלחמה בסוריה. בסופו של דבר, התייחס אקוניס לנושא שיקום הדרום והודיע כי "הממשלה אישרה תכנית חומש לפיתוח כלכלי וחברתי לחמש השנים הקרובות בהיקף של מיליארד שקלים וחצי בעוטף עזה". עוד הוסיף כי "אושרה תכנית למיגון בהיקף של 200 אלף שקלים. כמו כן, ישנה תכנית ארוכת טווח לכלל יישובי הדרום, שתובא לאישור עוד לפני ראש השנה. הרשויות בדרום כולל הערים הגדולות כבר קיבלו מקדמות על החזרים בהיקף של 30 מיליון שקלים".

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, תקף את התנהלות הממשלה בסוגיית הסיוע ליישובי עוטף עזה בכלל, ואת נאומו הארוך היום של אקוניס בפרט. "אורות המבצע כבו, ותחת העלטה ראש הממשלה נעלם לתושבי הדרום", זעם הרצוג. "הממשלה חושבת שאם לא תדבר על הבעיות הקשות של יישובי הדרום הן פשוט ייעלמו. בלתי נתפס שבדיון מיוחד של הכנסת בנושא מצבם של יישובי הדרום שולחת הקואליציה את סגן השר אקוניס לדבר על הכול חוץ מאשר על פתרונות עבור תושבי הדרום שנותרו לאחר המערכה הזאת ללא מענה ראוי. על ראש הממשלה ושר האוצר להתייצב מול אזרחי ישראל ותושבי הדרום ולהסביר כיצד הם מתכוונים לשקם את הדרום".

נפילת רקטה במועצה האזורית אשכול. צילום וואלה יותם רונןהרצוג: "על הממשלה להסביר כיצד היא מתכוונת לשקם את הדרום". 
צילום : יותם רונן

ח"כ הגב' שפיר ממפלגת העבודה ציינה כי חבל שרבים מחברי הקואליציה לא טרחו לבוא לדיון החשוב הזה ורק מעטים טרחו לבוא לכאן. הממשלה הזו מתביישת להסתכל לציבור בעיניים. מה ממשלת ישראל מבטיחה לדור שלם של צעירים שרצו לצו שמונה בלי לשאול שאלות כי הם רוצים להגן עלינו? הממשלה הזו לא מבטיחה להם כלום. שקל אחד הממשלה לא העבירה לדרום. אנחנו שומעים את השרים אומרים שהם מחבקים את הדרום אבל בפועל הם לא קיבלו כלום.

3 וחצי מיליארד שקלים עומדים ללכת לחוק פופוליסטי שנועד להעלות את המנדטים של יש עתיד וכל הכלכלנים מתנגדים אליו. האם לא היה עדיף לקחת את אותו כסף ולהעביר אותו באופן מידי לתכנית שיקום לדרום?

איך אתם לא מתביישים לדרוש העברות תקציביות מלוכלכות לעמותות המקורבות אליכם פוליטית ולמטרות כמו המועצות הדתיות וחיזוק החוסן החברתי ביו"ש, שזה ממש ריקוד על הדם, שרגע אחרי חטיפת הנערים ישר דורשים עוד תקציבים.

ח"כ ישראל אייכלר קרא להחרים את נאומו של יאיר לפיד בכנסת. וכשעלה שר האוצר לנאום הוא קם והכריז כי על הח"כים החרדים לצאת מן המליאה כפי שח"כי השמאל נהגו לצאת כשכהנא דיבר. "אם תשבו כאן והוא ליד הרמקול, הוא יעשה מכם קציצות ויבזה ויסית נגד הציבור שלנו. קומו ותצאו!" הכריז אייכלר ויצא בקול מחאה.

ח''כ ישראל אייכלר בכנסת  (4)"הוא יעשה מכם קציצות ויבזה ויסית נגד הציבור שלנו". אייכלר בכנסת

רוב הח"כים החרדים אכן לא היו בנאום לפיד מלבד אלו שדיברו אחרי לפיד, ח"כ אייכלר תקף גם את הטענה כי די בכך שהוענקו פיצויים ליישובי עוטף עזה, ואמר: "אם נכמת את מספר האנשים שסבלו בערים, זה פי כמה וכמה סבל מאשר הקבוצה הקטנה של עוטף עזה, ולכן ממשלה שלא עוזרת לאשדוד ואשקלון זה פשע ולדעתי יש בזה גם סימנים של פוליטיקה. יש עתיד יודעת שבאשדוד אשקלון ונתיבות אין להם הרבה בוחרים."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture