בראש החץ: חיל האוויר משכלל את יכולותיו בתחום הכטב"ם

עם מערכת לזיהוי מוקדם של כשלים טכניים וסיבים אופטיים בכנפיים, חיל האוויר מתקדם בצעדים גדולים לעבר הובלה עולמית בתחום הכלים הבלתי מאוישים: "עולם הכטב"ם מתעצם ואנחנו מתעצמים יחד איתו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מערך הכלים הבלתי מאוישים (כטב"ם) בחיל האוויר עושה צעדים משמעותיים לעבר הובלה עולמית בתחומי הבטיחות והאמינות בכטב"ם, כך הוצג אמש בכנס UVID לכלים בלתי מאוישים שנערך בקריית שדה התעופה.

בכנס הוצגו הליכי התקדמות שנעשים בחיל האוויר אשר נועדו לשפר את אורח חיי הכלים וכך להעצים את יכולת החיל בתחום. "עולם הכטב"ם מתעצם כל הזמן ואנחנו צריכים להתעצם יחד אתו", אמר מפקד בסיס פלמחים, תא"ל יואב. "הגדלת משך השהייה, ההבנה שלא מדובר במצלמה אלא ביכולת לבצע מספר משימות, והצורך להגדיל את יכולת ההישרדות של הכלים בשדה הקרב – אלו דברים שההצלחה בהם היא חיונית להישארות חיל האוויר בראש החץ העולמי בתחום הכטב"ם", אמר תא"ל יואב בדברים שנשא בכנס.

פיתוחים חדשים בתחומי הבטיחות והאמינות

תחום הכלים האוויריים הבלתי מאויישים נמצא בתנופת פיתוח גדולה ב-15 השנים האחרונות. אם בעבר נחשב התחום לנישתי והעיסוק בו לנקודתי וחסר חשיבות – היום הולכת וגדלה כמות הצבאות בעולם אשר עושים שימוש בכלים הללו. בהתאם לשימוש הגובר עולה גם רף הדרישות מהכלים הבלתי מאויישים. לכן, אין זו הפתעה שהכטב"ם היום הוא מורכב יותר. כמו כן עולה החשיבות לביצוע מושלם של משימה מבחינת הבטיחות והאמינות, שניים מהאתגרים המהותיים ביותר בעולם הכטב"ם. "חיל האוויר שם לעצמו מטרה להגיע לנתוני הצלחה גבוהים בתחום, כמו של מטוסי קרב ומסוקים", הסביר ראש מחלקת כלים בלתי מאוישים בחיל האוויר, אל"ם ארז. "זה דורש סגירת מעגלים מהירה יותר, ועבודה מרוכזת על האמינות והבטיחות".

כטבם 3

על מנת לעמוד במשימה זו, החיל הציב לעצמו למטרה להעלות את איכות הביצוע של הכלים הבלתי מאוישים ובתוך כך גם את אורך החיים של הכלים. על מנת לעמוד במטרה זו משקיע חיל האוויר משאבים רבים בתהליך של "ביגור" מערכות – העברתן תהליכי בדיקה מקיפים על מנת לזהות תקלות ואספקת פתרונות באופן מהיר שלא יפגע בתפעול המערכות. דוגמה להליכים כמו זה ניתן לראות בתחום הנעת הכלים: חיל האוויר פיתח תוכנה שמחשבת את מצב מערכת ההנעה בעת שהכלי נמצא באוויר על בסיס מידע שנאסף לפני ההמראה. לפי רצף של חישובים המערכת יודעת לזהות כשלים טכניים לפני שהם קורים, וכך יודעים המפעלים לבדוק ולתקן את התקלות לפני שהן פוגעות בכשירות הכלי.

גם כנפי המטוסים הבלתי מאוישים השתכללו – חיל האוויר החדיר סיבים אופטיים לכנפיים אשר שולחים דרך האינטרנט מידע על יציבות החומר שמרכיב את הכנפיים בזמן אמת. עם נחיתת המטוס נבדקת כשירות הכנפיים, ומתבצעת בהן תחזוקה. צעד זה מונע כשלים עתידיים, ובכך מביא לחסכון משמעותי בכסף ובזמן.

עליונות אווירית מוחלטת מעל שדה הקרב המשתנה

מערך הכטב"ם של חיל האוויר הוא מהוותיקים והטובים בעולם: הוא קיים כמעט 40 שנה, ומבוסס ברובו על תעשייה ישראלית. ב-15 השנים האחרונות עלתה חשיבותו של המערך, והוא הפך קריטי ליכולות הביטחון השוטף של ישראל.

אף על פי כן, המערך זכה בחשיפה ציבורית בארץ ובעולם רק לאחר מבצע "עמוד ענן". תשומת הלב שהמערך זכה לה בעקבות המבצע הדגישה את מידת חשיבותו ושינתה את הדרך בה הוא נתפס – ובהתאם לכך את מידת ההשקעה בו. "החשיפה הגדולה לה זכה המערך וההתייחסות המחודשת אליו אפשרה לנו להתחיל בתהליכי בניין כוח, ובפיתוח יכולות התאמה והסתגלות מהירה של המערכות לצרכים מתפתחים", סיפר מב"ס פלמחים.

מבט מקרוב על הרחפן

בעבר, לכלי הטיס הבלתי מאוישים לא היו אתגרים רבים, אך כמו מערך הכטב"ם – גם אופי האויב השתנה. "הבאת המערכה לתוואי עירוני, דבר הקורה בכל הגבולות, התערות בתוך שטח אזרחי וירי תלול-מסלול בכל הטווחים כפי ראינו בשבועות האחרונים, יצרו לנו אתגרים עמם אנו מתמודדים כל יום", הסביר תא"ל יואב. "על כן, יש לנו הכרח להיות בעליונות אווירית מוחלטת מעל שדה הקרב, והובלה בתחומי הבטיחות והאמינות הן אינטגרליות לצורך זה", סיכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture