מפקד פיקוד הצפון: "דעא"ש רחוקים, חיזבאללה הוא האיום המשמעותי"

נוכח התחממות הגבול הצפוני, אלוף גולן הדגיש כי ההרתעה מול חיזבאללה לא נשחקה וכי אין מידע המאמת מנהרות טרור בצפון • "עימות בגזרה ידרוש מצה"ל פעולה עוצמתית ונחרצת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"דאע"ש נמצאים רחוק מאיתנו, אבל זה לא אומר שאין גורמים עם פוטנציאל סכנה באזור שכן נראים לעין", כך אמר הבוקר מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן, בראיון לגלי צה"ל.

רגע לפני שהוא מסיים את תפקידו כמפקד פיקוד הצפון, הדגיש האלוף כי אתגרים משמעותיים יותר עומדים על הפרק. "אני חושב שלא צריך להגזים בעוצמת האיום, ושאסור לשכוח שהאיום המשמעותי יותר הוא מצד האסלאם הרדיקלי השיעי, המובל על ידי איראן וחיזבאללה".

קרא עוד:

[postim]

לדבריו של מפקד פצ"ן, מעת לעת בוחרים בחיזבאללה, מתוך שיקולים פנימיים, לבצע פעילות יזומה כנגד מדינת ישראל. דוגמה לאירוע מסוג זה היא פיצוץ המטען בהר דב בתחילת החודש, כתוצאה ממנו נפצעו שני חיילי צה"ל. "מדובר באתגר מאוד משמעותי, שפוטנציאל ההסלמה שלו הוא עצום", ציין. "זו פעילות מאוד מסוכנת ולכן אנחנו צריכים לשמור על רמת כוננות גבוהה לצד פעילות בט"ש איכותית".

אף על פי כן, אלוף גולן הדגיש כי אין להסיק מכך שההרתעה הישראלית מול חיזבאללה נפגמה. "כידוע אין הרתעה מוחלטת, ידוע שלכל צד יש סף הבלגה שמעבר לו הוא נוקט בפעולה", הסביר. "זה נכון גם לנו וגם להם. כשחיזבאללה סבור שהוא לא יכול להבליג הוא נוקט בפעולה, וזה נכון גם לנו. זה לא אומר שאין הרתעה. הדיכוטומיה הזאת של יש הרתעה או אין הרתעה היא לא נכונה", חידד.

אלוף גולן התייחס גם לאיום המנהרות אשר נחשף סביב רצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן", והדגיש כי כרגע אין מידע המאשש את קיומן של מנהרות בגבול הצפוני. "המצב לא דומה למצב שהיה סביב רצועת עזה", אמר. "עם זאת, הרעיון של לחפור מנהרות לא זר ללבנון ולא זר לחיזבאללה. אנחנו צריכים לצאת מהנחה שיש מנהרות, וצריך לחפש אותן ולהיערך לזה", ציין והוסיף כי "באופן אישי אני חושב שמגזימים בעוצמת האיום הזה. ניתן להיערך אל מול איום המנהרות. מדובר באתגר מבצעי חדש, אבל אני חושב שיש לנו מענים לא רעים בכלל".

לוחמי הצנחנים בגבול לבנון. צילום ארכיון וואלה ערן גילווארגלוחמי הצנחנים בגבול לבנון. (צילום ארכיון: ערן גילווארג)

בגבול הצפון עדים בתקופה האחרונה להתחממות השטח, וכחלק מהיערכות לתרחישים השונים הופקו בפיקוד לקחים ממבצע "צוק איתן". "אני לוקח את כל מה שהיה בצוק איתן, מתרגם אותו לשפה צפונית ומנסה לברר מה נכון לעשות מול האתגר הייחודי לנו", פירט מפקד פצ"ן. "ברור שאיום בגזרה הצפונית הוא גדול בהרבה, ונידרש ככל הנראה למעשים הרבה יותר נחרצים ובעוצמות יותר גדולות".

בנוסף הדגיש אלוף גולן כי "אנחנו צריכים להתכונן לכך שאנחנו מקצרים את משך המערכה ומביאים להכרעה מהירה. פיקוד הצפון מוכן להכות בחיזבאללה באופן המהיר, ההחלטי והחזק ביותר, כדי לקצר את משך המערכה ולהסיר את האיום מעל האזרחים מהר ככל הניתן".

כיום, האתגרים העומדים בפני צה"ל ברוב הגזרות כוללים עמידה מול לוחמת גרילה של ארגוני טרור, פעמים רבות בשטח בנוי. לחימה זו שונה בתכלית מהלחימה נגד צבא סדיר אליה הורגל צה"ל לאורך שנות קיומו – אך לדבריו של אלוף פצ"ן מדובר בשינוי שמקנה לצה"ל יתרון. "בא-סימטריה הזאת אנחנו הצד החזק, והגמישויות העומדות בפני הצבא הן גדולות יותר", הסביר. "יש לנו מגוון רחב של תגובות, ואנחנו מרשים לעצמנו כגורמים אחראים לבחור בדרך הפעולה הרצויה והנכונה ביותר לצה"ל ולמדינת ישראל".

אלוף גולן הוסיף כי "לחימה א-סימטרית, כשאנחנו הצד החזק, היא בסופו של דבר לחימה שמרתת אותנו באופן הטוב והמוצלח ביותר. עם זאת, אנחנו זוכרים שמלחמה זה דבר לא טוב, פסול מעיקרו, שהיינו רוצים להימנע ממנו ככל הניתן".

לדבריו של אלוף גולן, האיום על העורף בלחימה מול חיזבאללה יהיה גדול בהרבה. "לא נצליח לספק את אותה "מטריה" שסופקה בדרום על ידי כיפת ברזל", אמר. "אני מעריך שנצליח ליירט את הטילים והרקטות הכבדות יותר, אלה שגורמות יותר נזק, ופחות את הקטיושות הרגילות. המשמעות היא שההגנה לאזרחים תינתן על ידי הגנה אקטיבית וגם על ידי הגנה פסיבית – הממ"דים והמקלטים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture