ח"כ משה גפני: "הלוואי שהיה אפשר להקים ממשלה עם השמאל"

בעקבות טענות כי -75% מתמיכות החטיבה להתיישבות, מועבר לעמותות המזוהות עם הבית היהודי נערך דיון סוער בועדה לביקורת המדינה • גפני צידד בעמדת ח"כי השמאל ואמר כי בעוד שתלמיד ישיבה חרדי מקבל כ 250 ₪ תמיכה מהמדינה, הרי שתלמיד ישיבה ציונית מקבל יותר מ-13,000 ₪

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (שני) בתקציב החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אמר כי על היועץ המשפטי לממשלה לבדוק את הטענות כי כ-75% מתמיכות החטיבה להתיישבות לעמותות, מועבר לכאלו המזוהות עם "הבית היהודי", וכן ניגוד עניינים, כפל-תמיכות וקביעת תבחינים שוויוניים לכל. לדבריו, "החטיבה כפופה למכרזים ולפיקוח ממשלתי, ואמנם היא טרם נכפפה לחוק חופש המידע אך אימצה מיוזמתה את הכללים בחוק זה. בעניין התקציב אנו רואים הבדלים בני מאות אחוזים בין התקציב המקורי לתקציב המאושר, ופערים כאלו הם בלתי-אפשריים לתכנון עבודה מראש. הגוף אמנם יעיל מאד, וממצה את כל תקציב פעולתו, אך יש להסדיר את התקציבים מראש".

קרא עוד:

[postim]

ח"כ הגב' שפיר (העבודה), יוזמת הדיון, אמרה כי "למרות כל בקשותיי לא קיבלתי את תקציב החטיבה, ומה שעורר את חשדנו הוא התוספות התקציביות הגדלות במאות אחוזים מדי שנה. הניתוח של ארגון 'מולד' גילה נתונים מדהימים, כי 75% מתקציב החטיבה מבוצע באזורי יהודה ושומרון, כמו למשל המועצה המקומית בית אל המקבלת יותר מאשר הנגב והגליל גם יחד. גם בזמן מבצע "צוק איתן", הועדפו אזורים אלו על פני יישובי הנגב, ובנוסף מקבלות תמיכות מהחטיבה עמותות המנוהלות ע"י מקורבים או פוקדים ל"בית היהודי", כמו מדרשות תורניות ברמת אביב, רמת השרון ורעננה".

ח"כ משה גפני, אף הוא מיוזמי הישיבה, הוסיף כי "אין כיום כתובת שמטפלת בבעיה הזו של שלטון ואכיפת החוק, ולמרות ההתכתבות שלי בעניין עם היועץ המשפטי לממשלה, אני מקבל תשובות מגוחכות ובנאליות. כשהייתי יו"ר ועדת הכספים והועברו תקציבים לחטיבה להתיישבות, הכל היה על השולחן ובגלוי. בעוד שתלמיד ישיבה חרדי מקבל כ 250 ₪ תמיכה מהמדינה, הרי שתלמיד ישיבה ציונית מקבל יותר מ-13,000 ₪, סכום הגדול פי חמישים. בנוסף, מדובר בכפל-תמיכות שהרשויות מתעלמות מהם. גם תקציב המיועד לקשישים ונכים בדיור הציבורי, נלקח עבור הגרעינים התורניים". גפני ציין כי "הציבור החרדי היום עם גלאון ושפיר, והלוואי שהיה אפשר להקים ממשלה עם השמאל".

Ultra-Orthodox Jewish men study at Jerusalem's Mir Yeshiva250 לעומת 13,000. (אילוסטרציה: רויטרס)

ח"כ הגב' סטרוק (הבית היהודי) השיבה כי "ארגון 'מולד' הוא גוף פוליטי מוטה, הממומן ע"י ארגוני שמאל מעבר לים, וממילא הדו"ח והנתונים שלו מוטים ומסולפים. טענה כמו 'המתנחלים שותים את הכסף של המדינה' מזכירה לנו תיאוריות אנטישמיות ידועות. משה גפני משתף היום פעולה עם ארגונים שיוצאים נגד התורה, ועליכם להפנים כי לממשלה הנבחרת, יש זכות להחליט היכן וכמה היא רוצה להשקיע – והממשלה היא שמורה לחטיבה להתיישבות לבצע. גם הגרעינים המשימתיים, מקבלים תמיכות ע"פ החלטות ממשלה".

חברתה לסיעה, איילת שקד, ציינה כי "החטיבה להתיישבות קמה במפורש לסייע להתיישבות בפריפריה, כזרוע ביצועית של הממשלה, וכך מועברים תקציביים ייעודיים לביצוע, כולל לגרעינים תורניים ומשימתיים בכל הארץ. מי שקורא את הנתונים רואה שמדובר בזרוע חשובה ביותר, ולצערי – משה גפני חובר היום לשמאל הקיצוני על מנת לעוות את הנתונים".

ח"כ הגב' גלאון (מרצ) הוסיפה כי "כששאלנו את ח"כ רותם – השייך לאותה כנופיה – מדוע הם חוששים לגלות את השיטה, הוא אמר 'כדי שלא תרוצו לבג"ץ'. מדובר בהסתרת כספי ציבור, וכמעט רבע מיליארד ₪ מועבר לתקציב מטה החטיבה, כשלא ברור מי הגורם האחראי על ניוד התקציב מסעיף לסעיף, ומי הקובע במחלוקת בין משרד ראש הממשלה והחטיבה".

לדברי ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) "הבעיה האמתית היא של האופוזיציה מול הממשלה, וטענות לא צריכות להיות מועלות מול גוף ביצועי של הממשלה – אלא מול מעצבי המדיניות", ואילו חברו לסיעה, ליאון ליטניצקי, הדגיש כי "כל התנועות כולל בשמאל, תמכו בהתיישבות מאז סוף המאה ה-19, אך איש מחברי הכנסת של השמאל לא אמר ולו מילה טובה אחת על הפעולות החיוביות והרבות של החטיבה".

התנחלות איתמר. צילום וואלה נמרוד סונדרס"כל התנועות כולל השמאל, תמכו בהתיישבות" איתמר (צילום: נמרוד סונדרס)

יו"ר החטיבה, דני קריצ'מן, הודה על הדיון "בו ניתנת לנו האפשרות לענות על כל הטענות וההזיות. בניגוד לטענות, לא מועבר רבע מיליארד ₪ למטה החטיבה אלא רק 30-35 מיליון ₪, והחטיבה פועלת ע"פ החלטות הממשלה בכל דבר ועניין. למרות שחוק חופש המידע טרם חל עלינו, אנו מקבלים עלינו את כללי החוק – ומפרסמים כל מה שאנו יכולים ע"פ החוק, אך איננו יכולים לעבור על החוק. תוספת תקציב עבורנו שהוחלטה בממשלה, טרם התקבלה אצלנו – למרות ההודעות לתקשורת של חברות הכנסת שפיר וגלאון. החטיבה איננה עוסקת בבניה ביהודה ושומרון, ולמרות שחזרנו על כך עשרות פעמים, שוב ושוב חוזרים על טענה זו".

קריצ'מן: "החרדים מקבלים, ועוד איך"

קריצ'מן הוסיף כי "בניגוד לטענת ח"כ גפני, 7-10 גרעינים חרדיים בכפר יונה, חיפה, מצפה רמון ועוד מקבלים תקציב ועוד איך. אנו מגישים את תכניות העבודה למשרד ראש הממשלה, והם מאשרים או דוחים אותם – וכל הפעולות נעשות ע"פ אישורם. כל האזורים בארץ מקבלים בשווה, 30% לערך כל מחוז, כאשר פינוי מיגרון ובנייתה מחדש, נלקחו מתקציב החטיבה ע"פ בקשת משרד הביטחון".

חנוך אלמסי, מנהל החטיבה העירונית בחטיבה להתיישבות, ציין כי "קבינט הדיור החליט לעודד שיקום שכונות מוחלשות ופריפריה חברתית. מעניינים אותנו האוכלוסייה ולא הגרעין, ואיננו שואלים מי דתי ומי חילוני, כשם שבמועדונית או בבית התמחוי שמקבלים את תמיכתנו – לא ישאלו כך. אנו פועלים ע"פ "קול קורא" המפורסם בעיתונות, והממשלה היא שקבעה את תנאי הסף. כל מי שנכלל בתנאים אלו – אין לנו כל שיקול-דעת שלא לתמוך בו. האנשים המקורבים ל"בית היהודי" לא מקבלים אישית מאומה, אלא רק העמותות העומדות בתבחינים הקשיחים שנקבעו ע"י הממשלה. האם העמותה צריכה להיענש, בגלל שהאיש הזה הקים אותה או היה בהנהלתה?!". עו"ד אסיף, נציגת משרד המשפטים אמרה כי כל תלונה על ניגוד עניינים או כפל תמיכות נבדקות ומטופלות, ואילו רחל ירום, חשבת החטיבה, ציינה כי "כל התמיכות בחטיבה שקופות לכל באתר משרד האוצר. תהליך מתן התמיכות הוא פומבי, והוא נעשה ע"י מדדים ותבחינים ברורים המפורסמים בציבור, וכל המעוניין יכול לפנות ולבקש. ועדת תמיכות כוללת נציגי משרדים רבים, וכל הבקשות הכוללות מסמכים ואישורים רבים נבדקות ע"י רואה חשבון".

ישראל מלאכי, יועץ מקצועי להנהלת משרד השיכון, הוסיף כי "המדינה מעולם לא הקימה ישובים אלא תנועות מיישבות, כך גם לגבי גרעינים משימתיים, וכדי למנוע שיקולים פוליטיים בשלטון המקומי, ולנטרל השפעה פוליטית התקציב איננו מועבר דרך הרשויות המקומיות. מאז שנת 2006 פועלת במשרד השיכון שיקום שכונות חברתית. פעילות שוויונית ע"פ קריטריונים, גורמת שנכללו מעטים כאלו, שלא כלולים ב'שיקום שכונות חברתית'".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

  1. מפספס לגמרי. לא מבין שהוא גורם לנו להצביע למפלגות חילוניות. רובנו ימניים, ולכן אני אישית לא אצביע לו. יש לי קרובים בהתנחלויות, ומדובר באנשים טובים, ואוהבי תורה ולומדיה.

  2. אוהבי תורה ולומדיה????????????
    א"כ למה תמכו במפלגה שבאה לעקור את התורה? ואם תאמר שלא ידעו שיגזרו על הגיוס, עדיין מדוע לא יצאו להפגין נגד גזרת הגיוס, כמו שיצאו להפגין נגד ההתנתקות?
    מי שבאמת אוהב תורה לא נותן שיגזרו עוון פלילי ללומדיה כאילו אנחנו ברוסיה

  3. כחיפאי, איני מכיר גרעין תורני חרדי בחיפה.
    אני מכיר רק גרעין תורני דתי בשכונת הדר, המזוהה עם מפלגת הבית היהודי במוצהר, ואף פעיל בה.

  4. ימין ה' עושה חיל.
    בלי לזלזל בפעילותיהם למען המתנחלים, רוב פעילותם בכנסת היא להריסת הדת, ולהריסת עולם התורה.
    והזכות שלנו בארץ ישראל הוא רק בקיום המצוות ולימוד התורה.
    ואם לא ח"ו…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture