הועדה להגנת הסביבה "מפעלים האמוניה לא מפוקחים, זו פצצה מתקתקת"

כמעט שבוע לאחר אסון האמוניה ועדיין לא הוקם צוות לבדיקת האירוע • מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "התקלה אירעה ככל הנראה בעת שדרוג מיכל האמוניה, על אף שעמד בתנאים" •

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בדיון הוועדה, בראשות חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד), אמר מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, כי מערכת האמוניה לא כשלה; נציג המפעל הוד חפר, אמר כי ככל הידוע מדובר בטעות אנוש. במהלך הדיון הובאו עדויות סותרות על חבירת אנשי המפעל לצוות הכיבוי.

יו"ר הוועדה, ח"כ רגב, פתחה את הדיון: "מיום הקמת הוועדה, קיימנו דיונים וסיור והייתה הבטחה של שר הכלכלה ושר הגנת הסביבה שיעבירו את המפעלים לדרום. זה אירוע חמור, תמרור אזהרה למה שחלילה יקרה במפרץ חיפה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר: "אנחנו מפקחים על חומרים מסוכנים באישור עסק ובהיתר רעלים. הוד חפר קיבל היתר רעלים ביוני. ביולי נעשה סיור נוסף לביקורת. התקלה אירעה ככל הנראה בעת שדרוג מיכל האמוניה, על אף שעמד בתנאים".

קרא עוד:

[postim]

מנחם כספי, סגן מפקד מחוז מרכז של כבאות והצלה, שטיפל באירוע תיאר את השתלשלות העניינים: "יחידת חומרים מסוכנים הגיעה למקום תוך 5 דק' ואנחנו תוך 10 דק'. הצוות חבר לאנשי המפעל וקיבל נתונים על מוקד הדליפה" מפקד מחוז דן הוא שמבצע כרגע תחקיר. לאמוניה יש השלכה לא רק נשימתית אלא נוספת למי שלא ממוגן כראוי, לכן אנשי המפעל לא יכלו להיכנס. לקחתי נתונים מהכבאי שנחלץ וכשהבנתי שהמצב הנשימתי חמור ביקשתי מיד לשרטט את המקום.

רפי גלם, מנכ"ל קורניש, הקבוצה שבבעלותה מפעל הוד חפר: "הצוות שלנו ליווה את הכבאים לפחות פעמיים מתחילת האירוע. לשאלת היו"ר, ח"כ רגב מדוע מהתחלה צוות המפעל לא חבר לצוות הכבאים, השיב כי "כבאות והצלה אמרו שמרגע שהם נכנסים למפעל עלינו לסגת". הוא הוסיף כי ככל הידוע לו "מדובר בטעות אנוש".

על הדברים הגיבה היו"ר רגב, כי " אין ספק שהייתה החלטה שגויה שצוות הכבאים לא לווה על-ידי צוות המפעל. היא הוסיפה כי "לא צריך תחקיר כדי להבין שנדרש תרשים של המפעל ישר כשמגיעים. התו"ל חייב להבהיר שלא נכנסים בלי זה. וכן שצוות בכיר חייב לרדת מיד לאירוע כזה".

דליפת אמוניה באזור עמק חפר (3)הצמרת הביטחונית בחפ"ק בשטח

מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה, גדעון מזור, אמר כי מערכת המפעל חזרה לעבוד, כדי למנוע פליטה מהלחצים שיעלו". לשאלת היו"ר ח"כ רגב מדוע הוחזר יועץ הקירור לעבודה לפני תום החקירה, השיב מזור, כי "אין יועץ קירור במשרד וכי מערכת האמוניה לא כשלה במפעל. ללא החתך הטרגי של המסור לא הייתה תקלה. רגב הקשתה: האם בהחזקת המפעל נמצאת חברה קבלנית לקירור שלא עובדת בצמוד למשרד להגנת הסביבה?

"אם נהלי העסקים שמחזיקים אמוניה לא מתבצעים- צריך לסגור את המפעל"

ראש המועצה האזורית עמק חפר, רני אידן: "יש דרכים לא יקרות להקטנת הסיכון- פיצול והקטנת המיכלים ומיגונם. אם צוות המפעל לא ממוגן היטב, יש לשנות את התקן. אני דורש שהתחקיר יבדוק האם היה צריך לחתור למגע במקרה הזה ולא להסתפק בהרחקת האנשים".

ח"כ דוד אזולאי, שאל את שירותי הכבאות מתי לאחרונה נערך תרגיל עם המפעל, בהתחשב בחומרים המסוכנים והאם יש שרטוטים. סגן מפקד המחוז, כספי, השיב כי יש עשרות מפעלים ולא ידוע לי ספציפית. לכל מבנה מעל 2000 מטר יש תיק עם שרטוטים.

ח"כ אזולאי, הגיב: "האם המפעל הזה נבדק והייתה התאמה לתרשימים? מדובר בחיי אדם ואם התרשימים לא נבדקו בשנה האחרונה זו תקלה חמורה".

הפתעה בדיון: טרם הוקם צוות בדיקה בין-משרדי

לאחר שמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לפלר, אמר כי צוות הבדיקה הוא במשטרת ישראל, המשרד להגנת הסביבה וכיבוי אש, העיר מבקר הכבאות וההצלה, אבינועם בירן: "אנחנו לא יודעים על חלקנו בוועדת הבדיקה". מנהל מחוז מרכז גדעון: ידוע לנו שהמשטרה פתחה בחקירה. סנ"צ אופיר בינדר, רע"ן מבצעים במשרד לבט"פ הבהיר כי "מתנהלת חקירה בשת"פ עם כלל המשרדים, להבין את התרחשות האירוע. אם יהיה כיוון פלילי הוא יטופל בהתאם."

היו"ר ח"כ רגב, דרשה לעדכנה אם הכבאים לא שותפים לבדיקה תוך שבוע ואם לא הוקם צוות מקצועי בין-משרדי לבחון את האירוע "

התראה למיכלי האמוניה במפרץ חיפה

לשאלת היו"ר, ח"כ רגב על סגירת מיכל האמוניה בחיפה, השיב המנכ"ל לפלר, כי "לפי המלצות שפיר גמרנו את השלב הראשון של המכרז- 7 קבוצות עברו ואני מקווה שעד סוף השנה תיבחר חברה. נוציא את מכרז האמוניה לשלב שני תוך חודשיים".

מכלי אמוניה ובזן מסכנים את מפרץ חיפה (1)מכלי האמוניה במפרץ חיפה

ח"כ דב חנין (חד"ש): "צריך לשנות את המדיניות המתירנית לגבי חומרים מסוכנים. אם יקרה שם אסון, לא נוכל לתת תשובות לציבור שייפגע. הוא הציע לדרוש שמשרדי הממשלה יתכללו לוח זמנים אחד לפינוי.

היו"ר ח"כ רגב סיכמה את הדיון ופנתה למנכ"ל לפלר: "אתה צריך לא לישון עד שכל המפעלים עם אמוניה יפעלו ויפוקחו כראוי, זו פצצה מתקתקת". היא תבעה כי בעוד חודש יוצגו ממצאי הצוות הבין-משרדי של משרד הגנת הסביבה, בט"פ, הכבאות והוד חפר. "על השר לבט"פ למנות צוות רציני בין-משרדי ואם לא הוא אז מנכ"ל הגנת הסביבה".

בנוסף, ביקשה לוודא שהמשרד להגנת הסביבה ירענן נהלים ויעשה מיפוי של האמוניה. היא אמרה כי תפנה לראש הממשלה שיתערב אישית לוודא מדוע אין התקדמות עם העברת המפעל ממפרץ חיפה"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture