מגבירים כוננות: מספר הניסיונות להברחת נשק ביו"ש- הוכפל

בשלושת החודשים האחרונים סוכלו כ-300 הברחות אמל"ח, לעומת כ-150 הברחות בתקופה המקבילה בשנה שעברה • למרות שלוחמי המעברים לא מקבלים תמיד את מלוא ההערכה על עבודתם, הקשיים מתגמדים כנגד סיכול מוצלח של פיגוע או הברחת אמל"ח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאור המתיחות באזור מזרח ירושלים: גדוד המעברים "ארז", האחראי על מעברי עוטף ירושלים, מגביר כוננות. מגמת העלייה במתיחות בגזרה נמשכת מאז מבצע "שובו אחים", ומגיעה לשיא בשבועות האחרונים. "אין ספק שיש עליית מדרגה בשבועות האחרונים", חיזק מפקד הגדוד, סא"ל גיל ממון.

את ההקצנה באלימות במזרח ירושלים ניתן לראות בעלייה החדה בתפיסות אמצעי לחימה קרים וחמים במעברים, וגם בתפיסות השוהים הבלתי חוקיים. לדוגמה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה ניתן לראות כי מספר ניסיונות ההחדרה של נשק קר הוכפל. "נשקים אלו כוללים סכינים, אגרופנים, אלות, שוקרים ולמעשה כל מה שאפשר לבצע באמצעותו פיגוע של מפגע בודד", פירט מפקד הגדוד. מגמת העלייה באה לידי ביטוי גם בניסיונות ההחדרה של כלי נשק חמים, כגון רובה אוויר, שנרשמה בשלושת החודשים האחרונים.

קרא עוד:

[postim]

בתקופה זו סוכלו כ-300 הברחות, לעומת כ-150 הברחות בתקופה המקבילה בשנת 2013. בחודש אוקטובר בלבד נרשמו כ-50 תפיסות אמל"ח, אל מול 10 תפיסות בשנה הקודמת. כמו כן, בשלושה מקרים בשלושת החודשים האחרונים המבריחים שנתפסו הודו כי תכננו לבצע פיגוע בשטח ישראל. "הם הודו שהתכוונו לנסות ולהבריח סכין דרך המעבר במטרה לדקור את השוטר או את החייל הראשון בו ייתקלו", חשף סא"ל ממון. במקרים אלו למעשה נמנע פיגוע ודאי.

A man walks past a checkpoint manned by Israeli police after showing his identity card, on the last Friday of the holy month of Ramadan close to the Damascus Gate of the Old City in Jerusalem

לצד זאת, נצפתה עלייה של 75% בכמות תפיסות השוהים הבלתי חוקיים שמנסים להיכנס לשטחי ישראל. מדובר בשב"חים שמגיעים כדי לחפש עבודה, לצד כאלו שמטרתם היא לבצע פיגוע חבלה או פשע פלילי. בשלושה החודשים האחרונים 684 שב"חים נתפסו, לעומת 391 שב"חים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בחודש אוקטובר בלבד נתפסו 101 שב"חים, אל מול 70 שב"חים שנתפסו בחודש זה בשנה שעברה.

"המציאות מחייבת אותנו לדריכות הגבוהה ביותר"

בשבועות האחרונים נחשפו לוחמי המעברים לאיום נוסף שהולך ומתגבר בגזרה – זריקת מטענים לעבר חיילים. לפני כשלושה שבועות נזרק מטען במעבר רחל, אירוע אשר מצטרף למספר מטענים שנזרקו לעבר מעברים ולעבר חיילים.

כדי להתמודד עם האיומים, מתרגלים מפקדי הגדוד את הלוחמים לפני כל עלייה למשמרת. "אנחנו נמצאים בכוננות גבוהה מאוד ובדריכות תמידית", הדגיש סא"ל ממון. "אנחנו עובדים עם החיילים על תרגולות של מקרים ותגובות אל מול כל תרחיש: מה עושים במקרה של מפגע בודד שמגיע למעבר, של מחבל מתאבד, אירוע דריסה, ניסיון דקירה ואף מקרה ירי", פירט.

כמו כן, הלוחמים נעים במיגון אישי מלא. מאז החלה המתיחות במבצע "שובו אחים", כל המאבטחים הביטחוניים בעוטף ירושלים נושאים עליהם אפוד קרמי, דבר שלא נדרש בעבר. "סוגיית המיגון היא סוגיה שיש לה השלכה ישירה מהמצב הביטחוני. המציאות מחייבת אותנו לדריכות הגבוהה ביותר", ציין סא"ל ממון.

קו ההגנה האחרון: לוחמי המעברים מספרים על האתגרים עמם הם מתמודדים

אל המעבר הרכוב במחסום המנהרות מגיעה מכונית ובה נהג שמבקש להיכנס לשטחי יהודה ושומרון. לצידו יושב אדם מזוקן שמיד מעורר את חשדו של סמ"ר ברק ארזוני. "אני בחיים לא אשכח את המבט שלו כשהעמדתי אותו בצד לבדיקה שגרתית. הוא היה מלא בשנאה", מספר סמ"ר ארזוני. "מצאתי עליו מאה אלף שקל, וכשבדקתי את הפרופיל שלו הבנתי שעליי להעביר אותו לשב"כ. מאוחר יותר סיפרו לי שבאותו רגע תפסתי מאמן פיגועים של החמאס", הוא מוסיף.

Israeli soldiers search a Palestinian vehicle at a checkpoint near Hebron

התפיסה שניהל סמ"ר ארזוני היא רק מקרה אחד מיני רבים המשקף את העבודה החשובה שעושים הלוחמים המשרתים בגדודי המעברים של המשטרה הצבאית. חיילי הגדודים מאיישים ומתפעלים כמה מן המעברים המרכזיים והנפיצים שבין איו"ש לשטחי מדינת ישראל לאורך כל ימות השנה.

פרט למעצרים משמעותיים של פעילי ארגוני טרור, חיילי הגדודים מסכלים ניסיונות הברחה רבים של שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), אמצעי לחימה וסחורות בלתי חוקיות. "גדודי המעברים מהווים את קו העצירה האחרון לתוך מדינת ישראל", מסביר מפקד גדוד ארז, סא"ל גיל ממון. "אם לא נבצע בידוק איכותי בכל אדם או רכב חשוד, עלולים לחדור מחבלים או שב"חים לתוך המדינה. לכן אנחנו תמיד בכוננות", הוא מדגיש.

השירות בגדודי המעברים כרוך לעתים בסיכון. מאחר שלוחמי המעברים הם לרוב החיילים הראשונים בהם ייתקל מחבל בדרכו לבצע פיגוע, לא מן הנמנע כי התוקפנות תופנה כלפיהם. לא פעם נתקלים הלוחמים באירועים חריגים הדורשים מהם לשמור על עירנות ומקצועיות. "פעם בכמה זמן מגיע מפגע בודד במטרה לפגוע בחייל מהגדוד", מסבירה מפקדת כיתה בגדוד ארז, סמל הדס קפטה.

לוחמי המעברים חשופים לסיכונים אלה בעודם עומדים במעבר במשמרות שנמשכות בין שמונה ל-12 שעות, מצוידים בנשק ובאפוד קרמי. למרות העבודה הקשה והסיכון שכרוך בה,כל אלו נעלמים אל מול תחושת ההצלחה שמתקבלת כאשר חייל מהגדוד מצליח לסכל ניסיון הברחה בלתי-חוקית לתוך ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture